lore skrev 2011-04-01 11:40:19 följande:
-----------------------------------------------
Jag har en motfråga som någon kanske kan svara på.
Jag tänker inte ta ut föräldralpenning, och i våra interna policies nämns det att "föräldralön har man rätt till när man tar ut föräldralediget". Jag kommer inte ta ut någon föräldrapeng utan tänker endast ha föräldralönen som inkomst, och har därför inte undersökt om denna formulering är korrekt. (Min arbetsgivare kan ju inte se om jag tar ut föräldrapeng det första året)
Måste man ta ut föräldrapeng för att ha rätt till föräldralön?
Det är olika hos olika arbetsgivare. Där jag jobbar är det helt frikopplat, dvs jag har rätt till 360 dagar med föräldralön, men jag behöver inte ta ut föräldrapenning samtidigt. De har gjort så för att förenkla för alla och slippa hålla på med blanketter och intyg. Så när jag tagit ut fp 5 dagar i veckan har jag tagit föräldralön 7 dagar i veckan. Där min man jobbar måste man ta ut föräldrapenning för att få föräldralön. Hans arbetsgivare kollar med Försäkringskassan varje månad hur många fp-dagar han tagit ut, och han får då föräldralön för samma antal dagar. På mannens förra jobb var han tvungen att lämna in kopia på månadsbesekdet från Försäkringskassan för att få föräldralön.