• Schamponären

Vad får jag i föräldralön?

Sitter här med unionens avtal och försöker räkna ut hur mycket jag får i föräldralön. Tydligen ska jag få i fyra månader, men hur mycket varje månad?? Jag har varit föräldraledig sedan i juni - 10 och vad jag vet inte fått en spänn trots att vi har kollektivavtal. Jag tjänar 37 163 kr / månaden.

• Svar på tråden Vad får jag i föräldralön?
  • Stormorsan

Det är olika beroende på anställningens längd och om lönen ligger under eller över 10 x prisbasbelopp.

Kan du inte ringa din lönehandläggare och fråga?

• lore

Jag har läst igenom SI / Unionens teknikavtal och tolkar det som följande:

Upp till 35500kr/månad så får du 10% av din lön. (35500 är taket på föräldrapenningen, Baserat på 2011 års basbelopp)
    På lön över 35500kr så får du 90%.
    Den exakta formeln är något krångligare, men denna approximation stämmer väldigt bra.

Så du skall enligt teknikavtalet få 3550kr + 90% av 1663kr i föräldralön per månad. (Ca 5046kr)

Hur länge du får beror på hur länge du varit anställd. Jag får den i max 5 månader, vilket jag tror du får efter 3 års anställning. Den får bara tas ut i en sammanhängande period före barnet fyllt 18 månader. Så den kan inte tas ut 3+2 mpnader, så tappar du de sissta två månaderna. Hos oss tror jag du får ansöka om föräldrapenning på lönekontoret, det finns ingen automatik i detta.

Och för er som inte vet, föräldralönen betalas ut av företaget, utöver föräldrapenningen från försäkringskassan. 

-----------------------------------------------
    Jag har en motfråga som någon kanske kan svara på.

Jag tänker inte ta ut föräldralpenning, och i våra interna policies nämns det att "föräldralön har man rätt till när man tar ut föräldralediget". Jag kommer inte ta ut någon föräldrapeng utan tänker endast ha föräldralönen som inkomst, och har därför inte undersökt om denna formulering är korrekt. (Min arbetsgivare kan ju inte se om jag tar ut föräldrapeng det första året)

Måste man ta ut föräldrapeng för att ha rätt till föräldralön? 

• ploten
    lore skrev 2011-04-01 11:40:19 följande:

Jag tänker inte ta ut föräldralpenning, och i våra interna policies nämns det att "föräldralön har man rätt till när man tar ut föräldralediget". Jag kommer inte ta ut någon föräldrapeng utan tänker endast ha föräldralönen som inkomst, och har därför inte undersökt om denna formulering är korrekt. (Min arbetsgivare kan ju inte se om jag tar ut föräldrapeng det första året)

Det är olika hos olika arbetsgivare. Där jag jobbar är det helt frikopplat, dvs jag har rätt till 360 dagar med föräldralön, men jag behöver inte ta ut föräldrapenning samtidigt. De har gjort så för att förenkla för alla och slippa hålla på med blanketter och intyg. Så när jag tagit ut fp 5 dagar i veckan har jag tagit föräldralön 7 dagar i veckan. Där min man jobbar måste man ta ut föräldrapenning för att få föräldralön. Hans arbetsgivare kollar med Försäkringskassan varje månad hur många fp-dagar han tagit ut, och han får då föräldralön för samma antal dagar. På mannens förra jobb var han tvungen att lämna in kopia på månadsbesekdet från Försäkringskassan för att få föräldralön.
  • Gladskit
    färgglad regnbåge skrev 2011-06-29 14:59:58 följande:
    Dum fråga kanske, men får man högre föräldrapenning om man är med i facket?
    Nej det får man inte.
    Och blanda inte ihop föräldrapenning som du får från Försäkringskassan med eventuell föräldralön som din arbetsgivare betalar (om det finns med i ert kollektivavtal).
  • Gladskit
    lore skrev 2011-04-01 11:40:19 följande:

Enligt vissa kollektivavtal måste man det, för där gör man utbetalningen per uttagen dag. Jag har haft hand om sådana löner och då begär man in underlagen från FK, sedan får den anställde föräldralön för så många dagar som den tagit ut f-penning för.
Svar på tråden Vad får jag i föräldralön?