• Jimbob

    Som pappa har man inte samma rätt till sina barn som mamman!!

    Ja nu är det bevisat att vi män inte har samma rätt till våra barn som mamman.
    Det känns som om debatten "jämställdshet" är skjuten tillbaka till femtiotalet, så här är det!

    Efter en separation så tycker man att barnen (2st) borde få ta del av båda sina föräldrar lika mycket, men icke. I mitt fall handlar det om otroligt små marginaler, jag vill ha mina barn 50% men får inte för mamman som då inte är berättigad till underhåll utan jag får barnen 5 dagar av 7 istället för hälften.

    Hon får barnbidragen och underhåll från mig, totalt en summa på 4600:- i mån netto och detta är beslutat i tingsrätten.
    När jag satt där och lyssnade på hur tingsrätten ställer sig på hennes sida och bara bekräftar hennes vilja rakt igenom så tänker jag bara på en sak, hur i helvete kan det fungera så här 2011.

    Bara att bita i det sura äpplet och önska kärringjäveln ett bra liv och fortsätta att betala för det är det vi förväntas göra utan en tanke på att barnen vill vara hos mig. 

     

  • Svar på tråden Som pappa har man inte samma rätt till sina barn som mamman!!
  • Jimbob

    Jag kommer inte att ta ärendet vidare då mina möjligheter att vinna är otroligt små, jag är rädd att jag skadar familjerelationen mer om detta fortsätter, tragisk fakta  jag är i nuläget pappaledig och betalar 30% av min inkomst i underhåll

  • entatto

    Föräldrar har inte rätten till sina barn, Det är barnen som har rätten till sina föräldrar!

    Låter som du fått barn med en egotrippad liten dam...

  • proppen4

    Skönt att hör att de är fler som har egotrippade ex men sorgligt att de är flera för inget man önskar någon annan....

  • Jimbob
    proppen4 skrev 2011-04-16 19:17:07 följande:
    Skönt att hör att de är fler som har egotrippade ex men sorgligt att de är flera för inget man önskar någon annan....
    Ja tyvärr så är vi nog många som lider av detta
  • qwoxy

    Det finns ingen jämlikhet mellan könen inom det området. Man är nästan helt rättslös som man mot kvinnor i dagens samhälle tyvärr. Det hade varit trevligt att se något politiskt parti ta problemen på allvar; varför inte med mottot "mot feminism - för jämställdhet".

  • villvaglad

    Har samma problem och tror inte heller man kommer någonstans med att ta det till tingsrätten gång på gång. Tragiskt men sant

  • LarsS

    Så hon kunde alltså frånsäga sig sitt ansvar som förälder? Få tingsrätten att besluta "Nä, du får bara 2 av sju dagar. Ty du är inte värd mer. Men pga att du är kvinna(?), arbetslös(?), så får den andra föräldern betala dig för den egenskapen"?

  • snipsnap

    I någonstans runt 85% av alla vårdnadstvister är det mamman som tilldöms vårdnaden. Ska pappan ha en chans så ska han vara en samhällets stöttepelare och mamman ska vara sprutnarkoman. Lite överdrivet, givetvis, men inte så mycket. Tyvärr.

    I princip är det ju så att kvinnor gärna vill emanciperas ("kvinnor kan"), men vill inte acceptera nackdelerna med samma emancipation. Istället utnyttjar dom glatt samhällets (och domstolarnas) ålderdomliga uppfattning att "kvinnor är bräckliga käril som ska skyddas".

    Kolla gärna upp www.pappa-barn.se 

Svar på tråden Som pappa har man inte samma rätt till sina barn som mamman!!