• cicci85

Knä- och armbågsskydd när barnet åker kickbike?

Har köpt en sån dära kickbike till 5-åringen idag. Det står att förutom hjälm ska alltid knä- och armbågsskydd alltid användas... Har aldrig sett nån som använder det... Använder era barn det? Hade inte en tanke på det innan jag läste det... Hade tänkt att sonen skulle åka lugnt och fint intill mig när jag går typ, men känner jag sonen rätt så blir det nog full fart ändå så det behövs kanske...

• Svar på tråden Knä- och armbågsskydd när barnet åker kickbike?
  • vivianne

Vår tjej har bara hjälm. Cyklar bara på vanliga gång och cykelvägar, inga skateboard-ramper eller sånt .

Hon ramlar väl inte värre på sparkcykeln än på vanliga cykeln och där räcker det med hjälm tänker jag. Och efter ett års sparkcyklande har det inte uppstått någon situation hittills där det behövts. Och då går det ändå undan rätt bra i nerförsbackarna.

• cicci85
    mammma skrev 2011-03-30 20:23:16 följande:
    hmm, samma sägs de ju om man åker rullskridskor
    Men då brukar det ju oxå användas, oftast när jag sett iaf
  • Prinsessan Zelda

det beror väl på hur man åker. jag har köpt en skateboard till min sons 6års dag och har även köpt skydden till. Men skateboard och inlines känns ju lite mer riskabelt än kickbike. Vår son har redan en kickbike och den har han bara hjälm till.

• Tangent

Min pojke (7 år) har hjälm och knä-och armbågsskydd när han åker kickbike. Han brukar ta stora risker han åker.

• Joico

Jag hade definitivt haft det på. Sån fart som ungarna har på dom där åkdonen så kan det bli väldiga skador om de så kommer en liten sten framför hjulet! Då tar det tvärstopp kan jag lova!

Har dom redan sopat såpass att man kan åka sån?

• cicci85
    Joico skrev 2011-03-31 23:32:42 följande:
    Jag hade definitivt haft det på. Sån fart som ungarna har på dom där åkdonen så kan det bli väldiga skador om de så kommer en liten sten framför hjulet! Då tar det tvärstopp kan jag lova!

Har dom redan sopat såpass att man kan åka sån?
    Ingen aning, han har bara åkt inomhus än så länge. Bor ute i skogen med bra grusvägar så här kan man inte åka.
    Får väl se hur det går när han åker ute... Det går kanske fortare än vad jag tänkte mig...
Svar på tråden Knä- och armbågsskydd när barnet åker kickbike?