• Mums02

Vilken cykel?

Min cykel blev stulen i förra veckan och egentligen har jag inte så mycket pengar att slänga ut på någon cykel just nu. Hittar ingen bra begagnad och eftersom jag är beroende av cykel måste jag köpa en ny (har inte körkort).

Så jag tittar alltså på billigare cyklar... Vad jag söker är en damcykel i klassisk stil (svängd ram) och några växlar.

Har tittat på några Sjösala men hittade nu två Mustanger som ser fina ut. Både deras Klassik och Snake XL.
    Biltemas har jag inte ens besvärat mig att titta på.
    Någon som kan ge lite köpråd?
    Crescent verkar vara dyrare.

• Svar på tråden Vilken cykel?
  • Annanym

Tag någon modell som rostar mindre.

• FruSen

jag har en solhaga classic och är väldigt nöjd!
    köpte förra året för strax under 3000.
    3 växlar och underbar.
    Har hört bra om Biltemas men har ingen själv.

• Mums02
    FruSen skrev 2011-03-30 20:24:52 följande:
    jag har en solhaga classic och är väldigt nöjd!
    köpte förra året för strax under 3000.
    3 växlar och underbar.
    Har hört bra om Biltemas men har ingen själv.
    Tackar! Solhaga classic ska jag kolla upp.

Ok, hade en Biltemacykel till min pojk som första cykel. Tyckte den va jättedålig. På en säsong hade alla skruvar och muttrar fullständigt rostat bort o bromsarna var väldigt dåliga. Men det är kanske sämre kvalité på barncyklarna.
  • Mums02
    Annanym skrev 2011-03-30 20:12:20 följande:
    Tag någon modell som rostar mindre.
    Rost vill man inte ha. Men vilka rostar och vilka rostar inte? Är totalt novis gällande cyklar :-P
  • FruSen

Tror dock jag köpte min på nån kampanj så hur de ligger i ordinarie pris vet jag inte ritkigt. Men kanske kring 3-4000 eller nått?

• Mums02
    FruSen skrev 2011-03-30 20:37:12 följande:
    Tror dock jag köpte min på nån kampanj så hur de ligger i ordinarie pris vet jag inte ritkigt. Men kanske kring 3-4000 eller nått?
    Ja runt fyrra verkar den ligga på. Ser fin ut och tre växlar är helt ok för mig. Det enda jag reagerar på är att ramen är gjord av hi-ten stål. Det är ett "skräpstål" vilket gör mig lite fundersam både vad det gäller hållbarhet och rost. Mustangen jag tittat på är av aluminium. Rostar inte och håller ganska bra. Tillräckligt bra för mig åtminstone. Lite stötigare än stål men jag ska inte cykla off road direkt :-P
  • FruSen
    Mums02 skrev 2011-03-30 20:55:28 följande:
    Ja runt fyrra verkar den ligga på. Ser fin ut och tre växlar är helt ok för mig. Det enda jag reagerar på är att ramen är gjord av hi-ten stål. Det är ett "skräpstål" vilket gör mig lite fundersam både vad det gäller hållbarhet och rost. Mustangen jag tittat på är av aluminium. Rostar inte och håller ganska bra. Tillräckligt bra för mig åtminstone. Lite stötigare än stål men jag ska inte cykla off road direkt :-P
    Ja, det är klart.
    Jag förvarar min inomhus/i förråd och cyklar väl inte supermycket så för mig är det helt OK. Använder den bara på sommaren och tar bilen istället de dagar som vädret trilskas...
  • Mums02

Det är svårt att veta hur petig man ska vara. Ställer man frågan på ett cykelforum får man typ till svar att alla cyklar under 10 000 är skit. Men jag ska ju inte tävla direkt... Jag använder cykeln dagligen eftersom jag inte har körkort. Det allra viktigaste för mig är egentligen att den är skön och lättcyklad eftersom jag har ont i muskler och leder jämt. Men givetvis vill jag att den ska hålla länge också.

Trodde Mustang var bra men googlar man är det många som skriver att det är ett kinesiskt skräpmärke.  Obestämd

• Annanym

Kommer inte ihåg vad min cykel heter men den kostade ungefär 5000 kr som ny, inköpt på Sportex. Gå till ett "Sportex"-varuhus och fråga lite om de olika cykelmodellerna, sedan kan du leta upp en motsvarande cykel på begagnat-marknaden för kanske drygt halva priset. "There are no free lunches", dvs kostar en cykel som ny 1000 kr så är det förmodligen inte en kvalitetscykel även om den ser fin ut, några veckor i regnet och sedan så.... Ett alternativ är att köpa "en gammal damcykel" men min tro är att många vill göra just det och att du därför betalar relativt sett för mycket för en sådan (även om det i absoluta kronor blir billigare t ex 700 kr men då kan den vara sämre). Tänk också på att du måste köpa till lampor, reflexer, cykelkorg/-väska, ringklocka osv - nya eller på andrahandsmarknaden.

• Annanym

Ser förresten inte riktigt kopplingen mellan "dagligen" och "eftersom jag inte har körkort", men, men...

Svar på tråden Vilken cykel?