• Anonym (Undrande)

Angående p-plåster

Jag undrar hur pass säkert p-plåster är? Har läst mig till att det är säkrare än p-piller just för att det inte är några piller man behöver komma ihåg att ta.

Låt säga nu att jag använder plåster 3 veckor i rad, sen ska man ju vara fri en vecka. Är jag helt oskyddad den fria veckan då, eller sitter skyddet i då med?

Har hormonspiral inne nu som strax ska plockas ut. Anledning till byte av preventivmedel är att vi ska försöka bli gravida igen om ett tag. Känns då onödigt att sätta in en ny spiral för att snart plocka ut den igen, speciellt med tanke på hur ont det gjorde första dagen efter den jag har nu sattes in.

Mvh Undrande

• Svar på tråden Angående p-plåster
  • sexologen

Hej!
    P-plåster är lika säkert som ett kombinerat p-piller och bra på så sätt att man slipper komma ihåg att ta ett piller varje dag. Endel kvinnor som är känsliga för hormonförändringar mår bättre av p-plåster då plåstret ger ett jämnt upptag av hormoner hela tiden då plåstret sitter på genom huden. När man har haft plåster i tre veckor ska man vara utan i en vecka. Under den veckan får man en typ av mens. När den fjärde veckan har gått sätter man på ett nytt plåster igen även om man fortfarande har mens. Även under den veckan som man inte har något plåster är man skyddad mot graviditet. Missar man att sätta på ett nytt plåster efter att sju dygn har gått kan man inte längre vara säker på att man inte kan bli gravid. Då ska man förutom att sätt på p-plåstret också skydda sig på något annat sätt, till exempel med kondom, under den följande veckan.

Hälsningar
    Sara

Svar på tråden Angående p-plåster