• Anonym

Min dotter (3 år) har 1-timmes utbrott, och vi vet inte hur vi ska hantera dem!

Seriöst alltså, jag vet inte hur jag ska tackla min 3-åriga dotters hiskeliga raseriutbrott. Hon har alltid haft humör, men nu vid 3 år alltså Har en 5-årig son också, som aldrig ens har varit i närheten av dessa raseriutbrott, så detta är en ny erfarenhet för oss. Den senaste tiden har hon haft 1-timmes utbrott för:

Att hon inte fick cykla trehjuling mer utan var tvungen att komma in och äta middag. (ja, nån middag blev det ju då inte.. hon skrek istället )

Att skobandet satt fel under stöveln, och att klänningen knölade under överdragsbyxorna. (hon är EXTREMT petig med kläder, många av utbrotten handlar om kläder, och då främst ytterklädernas vara eller icke vara)

Nånting om nattblöjan och pyjamasen som blev fel en kväll.

Hon blir SÅÅ ARG! Skriker som bara den, lägger sig på golvet, sparkar. Hon slutar liksom aldrig, det är så himla svårt att avleda henne! Kanske att utbrotten inte är 1 timme, men väl en 30-40 minuter! Vi försöker ignorera, lugna, skoja, och till slut blir vi arga och det hjälper ju verkligen inte! Vi vet inte hur vi ska göra i ett sånt här läge då hon verkar "låsa sig". För ok att barn har raseriutbrott, men att de håller på så länge?

Tips.. fler i samma situaton?

• Svar på tråden Min dotter (3 år) har 1-timmes utbrott, och vi vet inte hur vi ska hantera dem!
  • Anonym (lomhörd)

O ja. Min son (3 år) har alltid varit envis och bestämd, i perioder (2 årstrots) och nu vid 3 år har han fått vansinnesutbrott då han ligger på golvet, sparkar och skriker i 30 - 45 minuter för småsaker som går fel eller om han inte får något han vill ha, om han vill ha en annan tröja eller inte vill ha overallen på sig.

Jag har upptäckt att han tar det lugnare om jag förbereder honom på vad som ska hända samt talar honom igenom det: "Om en stund ska jag byta tröja på dig." efter 5 minuter "nu byter jag tröja på dig"
    Han: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!
    Jag: Jag byter tröjan för att den är blöt, du vill väl inte ha en blöt tröja?
    Han: Joooo!
    Jag: Kan du hjälpa mamma att lägga den i tvättmaskinen?
    Han (skiner upp): Ja!

Ibland hjälper inte detta alls och då vrålar han, då sitter jag lugnt bredvid tills han har lugnat ned sig och då kommer han och vill kramas. Efter någon månad brukar det värsta vara över.

• Anonym
    Anonym (lomhörd) skrev 2011-03-30 20:45:40 följande:
    O ja. Min son (3 år) har alltid varit envis och bestämd, i perioder (2 årstrots) och nu vid 3 år har han fått vansinnesutbrott då han ligger på golvet, sparkar och skriker i 30 - 45 minuter för småsaker som går fel eller om han inte får något han vill ha, om han vill ha en annan tröja eller inte vill ha overallen på sig.

Jag har upptäckt att han tar det lugnare om jag förbereder honom på vad som ska hända samt talar honom igenom det: "Om en stund ska jag byta tröja på dig." efter 5 minuter "nu byter jag tröja på dig"
    Han: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!
    Jag: Jag byter tröjan för att den är blöt, du vill väl inte ha en blöt tröja?
    Han: Joooo!
    Jag: Kan du hjälpa mamma att lägga den i tvättmaskinen?
    Han (skiner upp): Ja!

Ibland hjälper inte detta alls och då vrålar han, då sitter jag lugnt bredvid tills han har lugnat ned sig och då kommer han och vill kramas. Efter någon månad brukar det värsta vara över.
    Jo, förberedelser är viktigt, och det gör vi. Möjligt att vi var lite snabba med att säga "nu är det dags att gå in och äta middag". Å andra sidan var hon smågnällig under hela cykelturen, det var en impulsgrej en sen eftermiddag, hon var nog egentligen för trött för det. Men det är ju lätt att se nu med facit i hand.

De flesta utbrotten är dock omöjliga att parera. Hon tänder till blixtsnabbt, och sen är utbrottet i full gång. Vi är lugna i början, men efter ca 20 minuters skrik börjar åtminstone jag bli frustrerad och tycker att det är så oerhört jobbigt, så då höjer jag rösten eller går därifrån. Hur håller man sig lugn i 40 minuter? Hur orkar du?
  • FridaGBG

Om du tar upp henne i knät och bara kramar henne, vad händer då? Går hon med på det?

• Anonym
    FridaGBG skrev 2011-03-30 21:14:41 följande:
    Om du tar upp henne i knät och bara kramar henne, vad händer då? Går hon med på det?
    Nja, det funkar absolut inte i början av utbrottet, då blir det nästan bara värre. Dock funkar det i slutet av utbrottet, det är ofta så vi "blir sams". När gallskriket blir glesare och övergår mer i hulkningar, då kan man börja närma sig henne. Innan dess är hon AAARG!!
  • FridaGBG

Om du bekräftar henne och säger till henne "jag ser att du är väldigt arg nu" "jag finns här om du vill bli tröstad" Eller är hon helt låst och hör inte ens vad man säger?

• MammaHela

Min dotter var exakt likadan, det jag gjorde var att jag lät henne helt enkelt vara.

Jag talade om att jag gick iväg nu och om hon ville komma så var hon välkommen, man får vara arg, men man får inte ligga och skrika brevid mig för då får jag ont i mina öron.

Efter några gånger med detta så slutade hon med dessa 45 mins utbrott och de har blivit 5 mins utbrott =)

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym
    FridaGBG skrev 2011-03-30 21:24:08 följande:
    Om du bekräftar henne och säger till henne "jag ser att du är väldigt arg nu" "jag finns här om du vill bli tröstad" Eller är hon helt låst och hör inte ens vad man säger?
    Det går inte att resonera eller prata med henne i början, hon är helt "låst" och fokuserad på att gallskrika och upprepa "jag VILL.... (vad det nu är) alternativt "jag VILL INTE".

Men visst, jag är nog dålig på att bekräfta henne i just de orden som du nämner, så jag kan ju försöka!
  • Anonym
    MammaHela skrev 2011-03-30 21:24:38 följande:
    Min dotter var exakt likadan, det jag gjorde var att jag lät henne helt enkelt vara.

Jag talade om att jag gick iväg nu och om hon ville komma så var hon välkommen, man får vara arg, men man får inte ligga och skrika brevid mig för då får jag ont i mina öron.

Efter några gånger med detta så slutade hon med dessa 45 mins utbrott och de har blivit 5 mins utbrott =)
    Ja men det där låter ju bra. Jag är mer att jag går i frustration för att jag själv blir så stressad /uppjagad / arg inombords. Och det känner hon väl naturligtvis av. Jag ska verkligen försöka bli mer pedagogisk!

5-minutersutbrott låter som himmelriket
  • MammaHela
    Anonym skrev 2011-03-30 21:45:46 följande:
    Ja men det där låter ju bra. Jag är mer att jag går i frustration för att jag själv blir så stressad /uppjagad / arg inombords. Och det känner hon väl naturligtvis av. Jag ska verkligen försöka bli mer pedagogisk!

5-minutersutbrott låter som himmelriket
    Jag blir med otroligt frusterad och arg på min dotter. Därför valde jag att gå innan jag själv blir arg. För blir jag arg så blir hennes utbrott änne värre.

Ett tag så satte jag tom på mig mp3 spelaren för att slippa höra hennes skrik och behålla mitt lugn. För jag tror att det är där det viktiga är, att om jag behåller mitt lung så blir hon lugnare snabbare.

Sen så kramas vi massor så klart =)
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Loriyana

Min dotter var PRECIS likadan! Jag vet hur ni mår!!! Det känns verkligen fruktansvärt! Men för mig hjälpte en bok som heter "How to talk so kids will listen and listen so kids will talk". Fanns många jättebra ideer i den boken. Nu har min dotter fyllt 4 och allt funkar jättebra.

• Åskan

Så där var min son också i den där åldern. Ofta så började utbrottet om nån liten sak och sen under själva utbrottet så blev han arg för tusen andra saker än det han först var arg för. Han kunde hålla på 45 min ibland. Fruktansvärt jobbigt.

Var ju alltid värst efter dagis, innan middag också. Då när han var trött och lite hungrig. Ofta åt han ju inget utan ville äta när han blivit glad igen.

Gjorde inget, mer än försökte trösta, vilket han inte ville. Han blev bara ännu argare. Bara väntade ut, försökte trösta då och då, och tillslut accepterade han.

Det går över

.

• Anonym (lomhörd)
    Anonym skrev 2011-03-30 21:10:21 följande:
    Jo, förberedelser är viktigt, och det gör vi. Möjligt att vi var lite snabba med att säga "nu är det dags att gå in och äta middag". Å andra sidan var hon smågnällig under hela cykelturen, det var en impulsgrej en sen eftermiddag, hon var nog egentligen för trött för det. Men det är ju lätt att se nu med facit i hand.

De flesta utbrotten är dock omöjliga att parera. Hon tänder till blixtsnabbt, och sen är utbrottet i full gång. Vi är lugna i början, men efter ca 20 minuters skrik börjar åtminstone jag bli frustrerad och tycker att det är så oerhört jobbigt, så då höjer jag rösten eller går därifrån. Hur håller man sig lugn i 40 minuter? Hur orkar du?
    Min sons utbrott, när de väl bryter ut kommer också blixtsnabbt och han liksom "fastnar" i utbrottet.

Hur jag orkar? Tja, det gör jag ju inte, men jag låtsas som om jag gör det. Inuti kokar jag och vill bara slänga ut honom genom fönstret, typ. Jag biter ihop och andas, räknar till tio om och om igen och tänker "du ska inte vinna över mig lille man"
    Även jag har skrikit tillbaka, gått därifrån, fått ett eget utbrott så att säga men då blir han i sin tur ännu värre, så, jag sitter och räknar till tio och försöker fly till min inre Bahamasstrand, för det han egentligen vill är ju att JAG ska REAGERA, då har han uppnått sitt mål. Så ju mer han märker att det inte lyckas, desto mer slutar han med sina vansinnesutbrott.
  • Anonym (lomhörd)

Nu har han i stället övergått till att provocera, vilket nästan är värre, han gör saker som han inte får - medvetet - som att spruta vatten på platt-tvn, gräva ut jord ur krukorna och slänga på golvet, slänga mat på golvet med mera, allt med en djävulsk glimt i ögonen medan han tittar på mig för att se reaktionen. När jag reagerar och blir arg, då skrattar ungen bara! Gapskrattar.

Han vill provocera fram en reaktion hos mig, han tester mina gränser. Jag försöker hantera detta på så sätt att jag bestämt säger "Nej!" och tar saken ifrån honom/tar bort honom från situationen, om och om och om igen tills han tröttnar.

Han är dessutom inne i att han absolut inte under några omständigheter ska sitta i vagnen och det särskilt inte när vi har bråttom till förskolan, men då är det ingen pedagogik då knölar jag ned honom i vagnen med tvång.

• Anonym (godisråttan)

Gud va skönt att läsa man inte är ensam.

Min 3,5 åriga tjej var verkligen sina utbrott, helst på morgon och f.m.

Men hur tänker ni, eller gör, om belöning och bestraffning. Är dom för små för sånt? Om än sagt man te.x skulle göra nåt under dagen men morgon blir såhär att hon skriker, gråter, hittar på olika saker för att få sin vilja fram.

Är det rätt att neka till att göra planerade roliga saker pga deras beteende?

• Anonym (Inget straff)
    Anonym (godisråttan) skrev 2014-05-10 11:17:03 följande:
    Gud va skönt att läsa man inte är ensam. Min 3,5 åriga tjej var verkligen sina utbrott, helst på morgon och f.m. Men hur tänker ni, eller gör, om belöning och bestraffning. Är dom för små för sånt? Om än sagt man te.x skulle göra nåt under dagen men morgon blir såhär att hon skriker, gråter, hittar på olika saker för att få sin vilja fram. Är det rätt att neka till att göra planerade roliga saker pga deras beteende?

I min värld är de för små för att få bestraffningar på det sättet. Ett tips är att se till att blodsockret hålls på en jämn nivå. Mitt barn var väldigt känsligt för blodsockerfall o då blev utbrotten värre. Barnet skrek tills det kräktes eller tuppade av. Spelade ingen roll vad vi gjorde.
Svar på tråden Min dotter (3 år) har 1-timmes utbrott, och vi vet inte hur vi ska hantera dem!