• Lolisa

Vad räknar man som en "sladdis"?

ja hur lång tid ska det vara i mellann barnen för att man ska kalla den en sladdis?

• Svar på tråden Vad räknar man som en "sladdis"?
  • emsmamma

och inte blev man klokare om man wikipediade det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sladdbarn

Sladdbarn är en benämning på ett barn som, ibland oplanerat, föds med påtagligt längre mellanrum efter den övriga syskonskaran. Det finns många skämtsamma benämningar på sladdbarn; efterskott till exempel. På finlandssvenska kallas de dialektalt allmänt för skrapabulla (skrapbulle), efter den något mindre bulle som vid bakning blir den sista då degen inte räcker till och man skrapar av bakbrädet eller kärlet man haft degen i. På finska används termen iltatähti (aftonstjärna), detta efter de stjärnor eller planeten Venus som blir synliga på kvällen redan innan solen gått ned helt och hållet.[1]

Det finns många åsikter om hur långt mellanrum det skall vara för att barnet skall uppfattas som sladdbarn. Vissa tycker att det räcker med att skillnaden mellan t.ex. mellanbarnet och den yngsta är större än skillnaden mellan mellanbarnet och äldsta barnet. Andra påstår att det räcker med 12 år. Ett kriterium kan vara att barnet är fött långt efter den första barnkullen och därmed inte är en del av syskonens gemenskap utan mer är att betrakta som ett ensambarn. För övrigt kommer det an på den egna familjen och barnet självt om de vill kalla det/de yngsta barnet/barnen för sladdbarn.

Vissa människor anser att en "sladdis" är ett barn som är fött av en kvinna över cirka 40.

• Savina

Har alltid hört 7 år... Det är då barna börjar skolan o blir borta hemifrån, då börjar man på nytt med en sladdis... Som sagt, så har det vart hos oss... =)

• Lolisa

Tack för informationen :)!

Ok, min älsta är 9 år när bebisen kommer, min yngsta 6,5 år. Då är det på gränsen då;)...

• isisisis

Jag tycker det låter lite lite med 7 år emellan bara.Det är ju vanligt.
    Det ska nog till några år till tycker jag för min del,för att det ska räkna som sladdis.

Det ska vara att de första barnen blivit ganska stora tonåringar typ,och att man börjar om på nytt.
    Lite oväntat sådär.

• iolanthe

Och så ska det väl finnas minst två i den första skaran, tex. 12, 10 och så bebis. Har man bara en 10-åring är det bara större åldersskillnad än normalt.

• Tinnys

Jag tycker 7 år låter lite. Känns som att 10 borde vara mer rätt.

• jelo

Jag anser att ett specifikt antal år mellan två syskon inte avgör om ett barn är sladdis. Om ett barn blir en sladdis eller inte måste helt enkelt bero på sociala sammanhang.

Ett mycket förenklat exempel: Om det är tio år mellan två syskon och det äldre syskonet bor hemma länge, så är kanske upplevelsen av åldersskillnaden inte blir så stor. Syskonet upplevs inte som en sladdis. Flyttar det äldre syskonet istället hemifrån tidigt, så kanske det yngre barnet nästan blir ett ensambarn - varvid åldersskillanden upplevs större och det blir tydligt att barnet kom mycket senare - en sladdis.

Det beror helt på hur sammanhangen ser ut i olika familjer. Benämningen sladdis tror jag är en social konstruktion av upplevelsen av en åldersskillnad.

• Laura03

Har det gått sju år sedan man fick sista barnet och väntar ett nytt så är bäckenet som hos en förstföderska. Alltså det tar sju år för bäckenet att få sin ursprungliga läge. Kanske därför man räknar det som en sladdis

• Cahjo

Hej ts.

Vi har 1½ år mellan de två första barnen och kallar sista för sladdis. Hon föddes 3 år efter mellersta. Anledningen till att vi kallar det sladdis är att hon kom med dubbelt så långt mellanrum som mellan ettan och tvåan. Hade det bara varit 1½ - 2 år mellan henne och mellersta hade vi inte kallat henne sladdis. Men nu är det ju längre mellan henne och än de två andra.

Hade man däremot fått tre barn där det varit ca 2½ - 3 år mellan varje så hade hon inte varit sladdis. Alltså, är det ungefär lika långt mellan varje barn så är det inte sladdis. Så ser vi på det. 

Svar på tråden Vad räknar man som en "sladdis"?