• Äldre 30 Mar 20:57
    2142 visningar
    8 svar
    8
    2142

    Byta förskola?

    Vår dotter är 2,5 år och vi skolade in henne på förskolan i januari. Henns inskolning var väldigt tuff och hon var paniskt rädd att vi inte skulle komma tillbaka. Vi fick backa rejält och tänka om angående inskolningsplaneringen och efter tre veckor var hon mycket tydligt färdiginskolad. Vår teori är att hon bearbetade de separationer hon tidigare inte haft möjlighet att bearbeta och hon är fortfarande orolig att vi ska lämna henne i vissa situationer. Beträffande förskolan har hon nu helt accepterat läget, hon är jätteförtjust i sina fröknar och trivs riktigt bra. Det är aldrig några ledsna miner vid lämningen och hämtningarna är underbara. Vi är också i stort sett nöjda med förskolan, vi har en rak och enkel kommunkation med personalen, de ser och tycker om vår dotter. Självklart finns det saker som vi inte känner oss helt tillfreds med, men det gör det väl på alla ställen.

    Nu till dilemmat: vi har precis fått erbjudande om att få plats på vårt förstahandsval. Platsen är från augusti och vi måste lämna besked om 6 dar!!!! Vi har varit på besök på den aktuella förskolan tidigare och blev mycket förtjusta. Den ligger närmre och har en mycket stabil personalgrupp bl a. Men nu har ju vår dotter kämpat så hårt och investerat så mycket i sin nuvarande förskola och jag vet inte om det är schysst eller bra gentemot henne att tvinga henne att bryta upp från dem efter bara ett halvår. Samtidigt kan jag se att hon behöver mer stimulans och fler äldre barn att umgås med och det kanske ändå är aktuellt att byta avdelning till hösten. Vi har inte pratat med personalen om detta, så vi vet inte hur de ser på saken, eller om det ens finns plats på äldreavdelningen. Nya förskolan har åldersblandade avdelningar och har aktiviteter i smågrupper utifrån mognad.

    Hur tänker ni? Är det dumt att byta förskola redan, med tanke på att hon hade det så tufft vid förra inskolningen och att hon nu landat så bra? Vilken aspekt ska egentligen få styra när man väljer förskola?

  • Svar på tråden Byta förskola?
  • Cia o krabat­en
    Äldre 30 Mar 21:07
    #1

    Vad sk styra? Personalen är A och O anser jag.
    Har ni bra personal så stanna där ni är! 

  • Thi 08
    Äldre 30 Mar 22:23
    #2

    Jag skulle inte byta. Kanske beror det på att min dotter trots att hon är bara 2,5 år har fäst sig mkt vid sina kompisar. Min dotter ska byta avdelning till hösten, men hon ser ju ändå de "nya" fröknarna varje dag när de på eftermiddagen blandar avdelningarna och har gemensam frukost (med fröknar från andra avdelningar). För mig känns det helt otänkbart i nuläge att ta henne från en trygg plats. Jag tycker er dotter ska få stanna! Men jag vet ju iof inte alla aspekter av det hela. Varför ändra ngt som fungerar tänker jag?   

  • Äldre 30 Mar 22:37
    #3

    Sorry, jag hade förmodligen inte heller bytt.  Din dotter får också kompisar, och det betyder mycket i denna åldern redan.

  • Äldre 30 Mar 23:10
    #4

    Situationen kompliceras av att den personal som är på hennes nuvarande avdelning inte är fast, utan består av en ordinarie, en vikarie och en inlånad från den andra småbarnsavdelningen. Så jag tror inte att någon vet hur det kommer att se ut till hösten. Plus det faktum att hon eventuellt ändå ska byta till äldreavdelningen och de har ingen verksamhet med småbarnsavdelningarna. Tror knappt de är ute samtidigt. Så det kommer kanske att ske en förändring ändå, även om hon kommer att fortsätta gå till samma hus.

    Kompisar har hon ju. Men det finns också ett barn som slår henne ofta (barnet slår just nu alla barn, så hon är inte mer utsatt än de andra) och barn som dagligen utesluter henne från lek. Frågan är hur mycket personalen kan arbeta med dessa svårigheter när personalsituationen i sig är något svajig. Den åldersindelade gruppverksamhet som det talats om har ännu lyst med sin frånvaro och det verkar vara mest fri lek och häng på gården. Lokalerna är för små och leksaks- och materialutbudet är mycket skralt. Så allt är ju inte frid och fröjd på hennes nuvarande, men personalen gör vad de kan utifrån de givna förutsättningarna.

  • Äldre 30 Mar 23:16
    #5

    Ska ni byta så ska ni nog göra det till augusti o om ni har möjlighet ge henne lite paus mellan förskolorna. Nu vet hon ju hur det är attgå på förskola. Vi byter just av samma anledning förutom att förskolan ligger längre bort. Verksamheten känns stimulerande o trygg o bra personal (haft mina äldre barn där) visst det blir jobbigt i början men det är nog lättare nu innan de blir mer beroende av kompisarna. Dessutom är det kanske fler blivande kompisar nära om ni byter förskola.

  • Äldre 1 Apr 17:52
    #6

    Oj, vad svårt! Förstår att det känns knepigt utifrån hur inskolningen varit. Jag TROR att jag skulle ha låtit mina barn gå kvar på den nuvarande förskolan, trots de klara fördelar som den nya verkar ha. Detta säger jag främst för att det har tagit sju månader för mina barn att helt komma in i gruppen på förskolan där de började i augusti. Det är bara de här sista veckorna som det känns som att det funkar helt ut på det sociala planet, även om själva inskolningsbiten gick väldigt smidigt. Fast din dotter har ju inte haft samma 'problem' och hon var ju också mycket yngre än våra när de började, så vi har ju inte riktigt samma utgångspunkt. Skulle nog därför råda dig att gå på magkänslan, gör det du tror hon skulle känna sig tryggast med. Sorry, inte så mycket till hjälp med ändå. Lycka till!

  • Äldre 3 Apr 12:31
    #7

    Bytet sker ju inte förrän till hösten så varför inte byta?.
    Börja redan nu förbereda henne att hon ska få börja på en ny skola.
    Vi kommer att byta till dagmamma så fort trollet får platsen som han köas för.

  • Äldre 3 Apr 14:18
    #8

    Tack för tankar och åsikter!

    Nu visar det sig att all personal på vår avdelning tänker sluta till hösten, så helt plötsligt blev beslutet inte så svårt. Det känns däremot lite tufft att längre fram behöva berätta för dottern att hon inte ska få träffa sina kära fröknar längre. Men men, så är det ju att vara förälder, ibland uppfattas man som taskig av sitt barn! Jag är dessutom fast övertygad om att nästa inskolning kommer att gå bättre eftersom hon nu fattat konceptet förskola, och att vi alltid hämtar henne på eftermiddan.  

Svar på tråden Byta förskola?