• Hannaliv

Vad får man som tjej INTE ha på sig på ett bröllop??

Jag ska på mitt andra bröllop någonsin i september. Det första var väldigt litet och informellt så det var inte så noga vad man hade på sig.
    Finns inte direkt några krav på detta heller men man vill ju inte va helt "fel". Man kan ha långt eller kort och temat är rosa/champagne men detta måste inte tjejerna följa.

Mina frågor är:

Kan man ha vitt?? Har spanat in några jag gillar men fanns bara i färger jag inte passar i så då återstår vitt. De är knälånga och med lite svarta detaljer så de ser ju inte ut som brudklänningar men ändå...

Hur lyxigt/glammigt ska man klä sig? Jag tänker på glansigt, glittrigt o.s.v...

Kan man ha en klänning med mönster på? T.ex stora blommor i olika färger eller känns det lite strandigt?

Vad ska man ha för jacka? September kan ju va lite kyligt och kanske regnigt.

Har ni tips på var man kan hitta fina klänningar till bra pris? (Helst inte över 500 kr)

Ni kanske tycker jag ska fråga bruden men känns fånigt plus att hon kanske säger att allt är OK men jag vill ju mest veta vad som är normalt. Hur det brukar se ut på bröllop så man inte är den enda med t.ex blommigt och blir utstirrad.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 14:21
    Klädkoden är alltså mörk kostym så med andra ord rätt så fritt.

• Svar på tråden Vad får man som tjej INTE ha på sig på ett bröllop??
  • Anova

Vad är det för klädkod?

Helvitt brukar ju vara fel, men vitt med mönster eller vit topp är helt okej.

• Majsansarne

Läste någonstans av M Ribbing att det är "helt fel" att ha stövlar (råkade ha det själv vid ett bröllop, ett ickeformellt sådant, där bruden sytt sin klänning själv).

• little mommy

är dom "traditionella?" 
    isåfall är vita kläder på bröllopet ett big No No, bara bruden får ha vitt.
    och bär du rött betyder det att du haft sex med brudgummen.

mer än så vet jag inte om tradiotionellt kyrkbröllop  

• Dixie

beror ju på klädkoden - men helt svart (=sorg) och helt vit (= bruden) ska man inte ha som gäst på ett bröllop, men man kan tex ha en vit kläning med blommönster

• Nyfiken gul

man har inte vitt för att det är av respekt för bruden, hon bör vara den enda vitklädda.

Man har inte helsvart och inte helrött.  Men kombinerat går jättebra.

Blommigt är fint och det är ju du själv med hjälp av smycken och accessoarer som avgör hur "strandklätt" det blir eller inte.

Ska dom gifta sig i kyrkan kan en lättare sjal bäras kring axlarna så det inte blir så bart om man väljer kortärmat eller bara små axelband. Vid dåligt väder är det helt okej med en kavaj eller en finare kofta.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Bibbidi

Vitt är no no no

men annars fungerar det mesta...

eller tja.. inga läderkläder kanske eller stövlar
    eller nitar.... men annars. ja mycket funkar.

• Hannaliv
    Anova skrev 2011-03-30 21:26:29 följande:
    Vad är det för klädkod?

Helvitt brukar ju vara fel, men vitt med mönster eller vit topp är helt okej.
    Vet inte vad det heter men man får ha långt eller kort så det är ju inte så strikt.

Jaha fast den ena vita jag spanat på är helvit med svart band under bysten och svart halsringning. Funkar det då?
  • 071001

Det där med rött är gammalt trams. Undvik helvitt, för urringat och kortkort. Liten jacka, bolero, sjal funkar.

Vad menas med tema rosa/champagne? Är det färgen bröllopet kommer att gå i? Vill de att gästerna ska bära dessa färger?

• Dixie
    little mommy skrev 2011-03-30 21:28:56 följande:
    och bär du rött betyder det att du haft sex med brudgummen.

mer än så vet jag inte om tradiotionellt kyrkbröllop  
    det där med rött är en myt - man kan visst ha rött på bröllop!
  • Nyfiken gul

i och med att det är ett litet bröllop skulle jag skippa långklänning, inte ha guldlamé eller paljettklänning eller en massa bling-bling. Då känner du dig förmodligen bara utklädd och felklädd.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Vad får man som tjej INTE ha på sig på ett bröllop??