• Anonym (ensamma)

snart nyår, då sitter vi ensamma igen

Väljer att vara anonym för jag känner att jag skäms lite över detta.

Nu är det snart nyår och vi är inte bjudna någonstans, som vanligt. Samma är det vid midsommar och andra festliga sammanhang och det känns faktiskt jättetråkigt.

För några år sedan bröt jag med mitt kompisgäng och sedan dess har vi i princip firat alla storhelger ensamma (julafton och sånt firas med familjen). Pojkvännen och jag har kompisar, kanske 4 par som han känner som vi träffar då och då, inte ofta, 2 par som jag känner som vi träffar någon gång och utöver detta personer som vi träffar också någon gång.

Men alla dessa par och vänner tillhör sin egna kompisgrupp och där är inte vi med. Det är inte lönt att bjuda till nyår eller midsommar för de har för länge sedan bestämt med sin egna vänskapskrets som de alltid firar med.

Nu känner jag -ska det alltid vara så här. Ska vi fira nyår och midsommar för oss själva resten av livet? Känns faktiskt jättetrist.

• Svar på tråden snart nyår, då sitter vi ensamma igen
  • TessaLisa

Vi umgås heller inte i några speciella "firargäng", men tycker inte att de gör något.
    Julen firas med familjen, Nyår brukar vi mysa hemma eller eventuellt ha min bror och hans sambo på besök. Nån enstaka gång har vi haft "uppsamlingsheat" d.v.s samlat ihop bekanta som "blivit över" och inte trivs med det. Det är fler än man tror när man börjar kolla.

Midsommar är ju jättemysigt att fira bara med sin älskling! (fast det beror kanske på att vi firar bröllopsdagen då

• Miim

Kan ni inte "bjuda in" er själva i något av de andra kompisgängen?
    Jag vet inte hur klimatet är i dessa grupper, men kan bara säga att jag själv tycker det är jätte trevligt med lite nytt blod på festerna! Utan lite nytt folk har dessa fester en tendens att bli varandra lika! Skäms inte över att ni är ensamma - se till att göra nått åt det i stället! Ett tips är att droppa i förbifarten att "ursch så trist - festen hos X verkar inte bli av... Nu står vi helt utan planer - vad ska ni göra?" Lek lite med folks dåliga samvete o funkar inte det så säg rakt ut - Vi har ingen stans att fira - kan vi haka på Er?
    Visst att det kan bli lite jobbigt första gången, men hellre det än att alltid sitta ensam, eller?

• eua

vi har samma problem här. Pratade om att vi skulle i god tid bjuda in folk, men det har vi inte gjort. SÅ vi får se vad som händer. Jag kan tänka mig att bara gå ut och äta på en fin restaurang och titta på fyrverkier. Måste man ha så stora krav på nyårsafton?

• Helgona

Oj vad trist! Alltså det finns inga riktigt bra svar...Men har du provat att bjuda in till glöggparty, på någon tid när julruschen inte är så hysterisk (tidigt dec) . det kanske bara ser ut som att "alla andra" har att göra hela tiden...men man måste fråga först!
    Då känns det också naturligt att bjuda er...men fråga annars...vad ska ni göra? kan vi komma...det finns få som säger nej...
    Finns det några andra som du vet som sitter själva...bjud dem. kolla i babygrupp, arbetskamrater...osv....

Men visst är det trist när det blir så...Jag bjuder alla våra vänner när vi ska ha fest,om det går även de som är i periferin...Men jag har också varit med om folk som sagt att vi har inget att göra på....vad ska ni göra? Och om vi har något planerat så bjuder jag med dem...Det kostar så lite med någon extra och om alla tar med sig något (beroende på vad et är för fest) så är det ju inget problem alls. Men visst vi har stort hus och trädgård....

• Anonym (ensamma)

Miim: visst är det kul med lite nytt blod, fast om man ska bjuda in sig själv så ska ju de man känner hålla i festligheterna, kan inte riktigt bjuda hem sig själv till någon man inte känner.

eua: hade det varit en en-gångs-företeelse att vi varit ensamma så hade jag inte haft något emot att äta på restaurang eller liknande, men det tar emot för oss båda när det varit så här under några år. Vill inte gärna prata nyår med någon utan byter snabbt samtalsämne.

• koje

Vi firar för det mesta ensamma med våra barn.

Vi har bröllopsdag den dagen o när vi gifte oss 96 så hade jag frågat mina föräldrar om de kanske kunde passa då 3 barn så att jag o gubben kunde göra något men nä de kunde inte vara barnvakter för att vi skulle göra något kul. Har de tagit hand om våra nu 5 barn en vecka under 13 år så är det allt för det är ju jätte jobbigt att ha våra barn. Mina mindre syskon har inga barn en bor i New York och är gift men vägrar skaffa barn hennes man vill och min bror var i somras ensam så hur mycket barnbarn har de att ta hand om. Så vi har valt att inte fråga dem om barnen får komma dit något mer. Och de kommer bara hit när det är födelsedagar knappt då heller för den delen.

Så vi väljer att sitta själva för vi umgås inte med någon här i byn speicellt längre.

• Meline

Tråkigt när det inte är självvalt...
    Kan ni inte fira med någon av era familjer i år? Eller som Helgona säger, hör er lite försiktigt för ifall det finns någon annan som inte är bjuden någonstans och bjud in dem till er. Det är nog egentligen många som inte ska bort, bara det att folk inte gärna säger det rakt ut.

• Anonym (vi oxå)

Vi sitter också alltid ensamma. Ibland så pratas det om att vi ska hitta på saker med någon men när det sedan närmar sig och man hör hur det blir så har de alltid hittat på något annat eller någon annan att fira med.

Det här blir vår femte ensamma nyår tillsammans. Får väl se hur det blir iår då jag är gravid då kanske man duger som chaufför åt någon....

• Annikamed2barn

Ja, varför inte höra med något av paren om ni kan komma också? Säg att ni inte har något för er och hoppas att de fattar piken Vi firar med föräldrar och syskon i år men vi har vår ettåring med så det blir ju ingen fest med våra barnlösa kompisar direkt.

• Anonym (ensamma)

Fyllefester klarar jag mig utan. Har ett barn som vi vill fira nyår med och är gravid, men någon skulle man vilja umgås med. Myskvällar med familjen har vi ofta.

• Sheyla

Ni kan ju dra en liten vit lögn för den ni bjuder hem er själva till. T ex "Vårt nyårsfirande blev inställt pga att den å den skulle resa bort, det skule vara så himla trist att sitta hemma själva, finns det plats för oss hos er?"
    Kanske?

• Anonym (ensamma)

Genom att känna så här så kommer vi kanske aldrig komma ur denna situationen. Men jag känner att om jag kommer till en nyårsfest och ska ha roligt där så vill jag ha fått en ärlig inbjudan och inte behöva snirkla mig in, jag kan inte göra så.

Jag tyckte att det var en bra ide att se sig omkring, kanske finns där fler som sitter ensamma, bara det att man känner sig dum att fråga. Känns som att alla vet att vi firar nyår ensamma. Eller så försöker man och försöker så är det ändå ingen som kommer så blir man lite "nere i skorna" och känner sig ännu dummare. Jag hör själv hur negativ jag låter.

• olympia71

Förstår att det känns trist när man inte själv väljer det....
    Vi hade en rätt färsk hundvalp förra året och bestämde oss för att bara vara hemma med honom eftersom vi inte visste hur han skulle reagera på fyrverkerier osv.
    Jag kan säga att det var nog den mysigaste nyårsafton jag varit med om i mitt liv!
    Men som sagt, "ensamhet" ska vara självvald, annars är det fruktansvärt!
    Dock tror jag det blir jättesvårt för er att vända detta om ni inte ens vill prata om det med omgivningen. Om ingen vet att ni inte har något för er tror dom säkert (de flesta är inte tankeläsare) att ni redan har något inbokat.
    Ta något av råden som getts tidigare och var lite framfusig! Det är jobbigt, tro mig jag vet! Men ger det inte resultat just denna nyårsafton så kommer det!!! Lycka till i massor!!!

• Pingla med en åsikt

"och vi är inte bjudna till någon"

Men lilla vän... det låter LITE bortskämt det där.
    Ställ till med kalas själva då! Ja nu kan det ju vara lite sent (fast man vet aldrig) men nästa gång!!
    Sitt inte och vänta på att ANDRA ska hitta på något ÅT er, gör det själva. Eller åk bort... gör något mysigt bara ni två!

Hoppas nyår blir bra!
    Kram P

• Anonym (ensamma)

Pinga med åsikt: usch ja, jag är fruktansvärt bortskämd.

Saken är den att de andra kompisarna har bestämda rutiner på nyår. De firar med samma kompisar som de har firat med under många år. Det är inte säkert att de är bättre kompisar med dem de firar med på nyår och midsommar än med oss men det är tradition. De vet hur de ska fira nyår och midsommar flera år framåt, på samma sätt som de firat hitintills.

• Pingla med en åsikt

Ni kanske kan starta egna traditioner?
    Inga syskon som vill fira? Gamla bekanta som ni inte hunnit träffa på ett tag?
    Jag hoppas iallafall att det ordnar dig och att ni får skoj!

Vem vet - det KAN ju bli er bästa nyår någonsin

• AMA68

Jag har alltid massa folk omkring mig till alla större högtider!!

Så länge det är JAG som arrangerar, planerar, bjuder och genomför...

Hade över 15 personer här förra nyår.
    Tre rätters, skumpa, fyrverkeri, nattamat, snacks, öl, vin, whiskey och grogg...

Om man då räknar att det mest var par så är det ändå närmare tio olika "hushåll" som var här.

Inte en enda av dem har bjudit in till någon nyårsfest.
    Som vanligt.

Nä, då har de andra som bjudit in dem eller så planerar de en lugn nyår: "middag med ett annat par bara". Varför kunde inte det andra paret varit vi då?!

De kan se sig i stjärnorna efter inbjudan till några fler fester här känns det som just nu.

God Jul och Gott Nytt på er alla i förskott. /AMA

• Anonym (ensamma)

Pingla med åsikt: Vi hoppas på att vi kan komma på något roligt, känns bara lite tråkigt att försöka dra igång med någonting år efter år.

Tack, hoppas ni får en trevlig nyår. Ett gott nytt år kommer vi att få i alla fall, med ännu en liten att glädja oss åt.

Svar på tråden snart nyår, då sitter vi ensamma igen