• Mariko

Självförtroendet knäcks av min dåliga bilkörning

Jag håller på och övningskör ganska mycket, kör rätt så intensivt med körskolan, kör 4-6 lektioner i veckan. Det går sååå dåligt för mig, jag lär mig jätte långsamt, till och med min handledare har påpekat att det går långsamt. Jag har väl tagit kanske 12-15 lektioner med körskolan hittills och det känns som jag kommer att få hålla på för evigt med att ta körlektioner. Jag förstår inte hur jag kan vara så dålig! Jag försöker verkligen. 

På fredag ska jag köra halkan och är supernervös inför den. Därför undrar jag om det finns någon snäll person som skulle kunna berätta hur den går till för mig?
    Någon annan som är lika dålig som jag på att köra bil föresten? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-31 00:29
    En fråga till: vad bör man kunna innan man kör halkan?
    Kan man misslyckas med den, och i såna fall hur?

• Svar på tråden Självförtroendet knäcks av min dåliga bilkörning
  • PruttPottan

Halkkörningan är väl egentligen meningen att man ska "misslyckas" med, då lär du dig något. Det är ju en utbildning i att köra vid halt väglag och du får köra en bana som är halkig i vissa hastigheter som de förklarar. Förstår du inte så be dem förklara.

Det är inget aatt vara nervös för, försök slappna av och njut av upplevelsen samtidigt som du lär dig något förhoppningsvis =)

Jag tog massvis med lektioner men hade övningskört en hel del hemma. Dock var jag älde när jag tog mitt, runt 23-24.

När jag försökte sista gången att ta B så hade jag en surkärring, jag klarade inte start i backe hur jag än försökte, sen bytte jag körlärare och det vart mkt bättre.

Nu har jag BE CE och till och med jag lärde mig köra riktigt bra =)

• Livisu

Kan du ta halkan redan efter 12-15 lektioner (då du förutsätts kunna köra bilen självständigt) är du INTE långsam!

• Lindreas

Det du måste våga under halkan är att gasa! Vissa moment skulle man utföra i 60km/h har jag för mig. Så det är ju bra att kunna växla upp och våga köra på lite. Annars är det inga konstigheter.

• FullAvFrågor

Jag körde för långsamt under halkan och fick tillsägelse, så tänk på att köra i den hastighet som du blir tillsagd att hålla. Jag har bara hört om en person som inte klarade halkan där jag körde, och det var en person som helt tappade kontrollen över bilen, körde in i en byggnad och sedan gick därifrån. Vad som helst bättre än det borde godkännas :) Men jag var jättenervös, kände mig efter i lärandet, och min körlärare sa åt mig dagen innan min uppkörning (!) att jag inte var redo. Men jag klarade det. så länge man håller nerverna i schack :)

• Mariko

Tack så mkt för alla svar! Jag är mest nervös för att jag ska göra bort mig, få motorstop, svänga höger när de säger vänster osv.. När jag blir nervös gör jag mer fel. 

Är innne på rondellkörning nu och det var meningen att vi skulle ha avslutat momentet idag menjag gjorde för mkt fel(gjorde nästan allt fel som körläraren sa) blinkade inte nrä jag skulle köra ur rondell kollade döda vinkeln för sent osv. Jag Vet allt jag ska göra men när jag måste göra det glömmer jag det helt! Hur virrig som helst.
    Jag är inte rädd närjag köra längre men jag är som sagt väldigt nervös för att göra fel.

FullAvFrågor skrev 2011-03-31 05:59:07 följande:
    Jag körde för långsamt under halkan och fick tillsägelse, så tänk på att köra i den hastighet som du blir tillsagd att hålla. Jag har bara hört om en person som inte klarade halkan där jag körde, och det var en person som helt tappade kontrollen över bilen, körde in i en byggnad och sedan gick därifrån. Vad som helst bättre än det borde godkännas :) Men jag var jättenervös, kände mig efter i lärandet, och min körlärare sa åt mig dagen innan min uppkörning (!) att jag inte var redo. Men jag klarade det. så länge man håller nerverna i schack :)
    Oj, körde in i en byggnad alltså, där ser man. Så länge jag får tydliga instruktioner så brukar det gå bra men jag kommer vara super nervös.
  • Mariko
    Livisu skrev 2011-03-31 01:05:46 följande:
    Kan du ta halkan redan efter 12-15 lektioner (då du förutsätts kunna köra bilen självständigt) är du INTE långsam!
    Hur pass självständigt är det meningen att man ska kunna köra? Jag kan köra bilen men det går långsamt för mig att lära mig, har haft 2 ½ lektion i rondellkörning och borde ha klarat av det idag men jag glömde att blinka ur rondellen, växlade inte ner tillräckligt lngt innan rondellen osv, gjorde en massa fel. 
  • BuoBä

Nu var det i och för sig ett tag sedan jag tog körkort, men de enda jag hörde om som misslyckades med halkan var två killar som inte lyssnade på instruktören utan buskörde och tävlade med varandra.

Så länge man följer instruktionerna och gör alla moment klarar man sig. Att få sladd är inte att misslyckas, det är meningen att man ska få känna hur det känns, under kontrollerade former.

• Mariko
    Livisu skrev 2011-03-31 01:05:46 följande:
    Jag skrev fel när jag sa att halkan är på fredag, den är på måndag och jag kommer då ha kört 15-18 lektioner+att jag lärde mig att köra det absolut lättaste hemma. 
  • PruttPottan
    Mariko skrev 2011-03-31 11:50:22 följande:
    Hur pass självständigt är det meningen att man ska kunna köra? Jag kan köra bilen men det går långsamt för mig att lära mig, har haft 2 ½ lektion i rondellkörning och borde ha klarat av det idag men jag glömde att blinka ur rondellen, växlade inte ner tillräckligt lngt innan rondellen osv, gjorde en massa fel. 
    Men "rondellkörning" är inte lätt, vet inte procent på hur många som inte fattar hur de ska köra i en sådan men det torde vara ganska hög om man tittar på hur fan folk kör både i och utanför cirkulationsplatser.
    Mariko skrev 2011-03-31 11:43:43 följande:
    Tack så mkt för alla svar! Jag är mest nervös för att jag ska göra bort mig, få motorstop, svänga höger när de säger vänster osv.. När jag blir nervös gör jag mer fel. 
    Få motorstopp och växla fel och planera kasst gör ALLA nån gång som har körkort. Jag är urkass på andras bilar, Då blir jag som en körskoleelev igen precis i början där jag tittar på växelspaken osv.

Svänga fel gör jag dagligen, jag hittar inte hem ibland :P  Vad som är viktigt är ju hur du hämtar upp "misstagen"
  • FullAvFrågor

Jag har dessutom läst att de som lär sig ta körkort och precis efter de har tagit det är bättre på att köra än när det gått några år.. har antagligen med att göra att man ska komma ihåg alla regler.

Svar på tråden Självförtroendet knäcks av min dåliga bilkörning