• Analoga

Behöver man skölja physalis?

Behöver man skölja physalis innan man äter dem?  Vi brukar ta dem och äta direkt när vi skalat dem. De känns lite klibbiga men de kanske är själva frukten som är så?

• Svar på tråden Behöver man skölja physalis?
  • vap

Jag skulle då aldrig äta physalis utan att skölja dem. Men det är jag.

• Vienzi

Sköljer alltid. De brukar ligga i en plastlåda med hål så det är lätt att skölja igenom dem.

• Firran

Jag har aldrig sköjlt mina faktiskt : ) Och överlevt har jag också gjort : )

• BuoBä
    Vienzi skrev 2011-03-31 17:49:54 följande:
    Sköljer alltid. De brukar ligga i en plastlåda med hål så det är lätt att skölja igenom dem.

Tar du av alla bladen först då? Annars kommer väl inte vattnet åt frukterna? Eller?? *Funderar så det knakar*

Jag sköljer dem inte, möjligen om bladen har smulat sönder och fastnat på frukten. Räknar med att eventuell besprutning hamnar på "skalet".

• Vienzi
    BuoBä skrev 2011-03-31 18:01:56 följande:

Tar du av alla bladen först då? Annars kommer väl inte vattnet åt frukterna? Eller?? *Funderar så det knakar*

Jag sköljer dem inte, möjligen om bladen har smulat sönder och fastnat på frukten. Räknar med att eventuell besprutning hamnar på "skalet".

Nej, jag tar inte av bladen. Oftast är ju inte bladen helt stängda så rätt mycket vatten sköljer väl av frukten ändå...
  • Kakans

Gammal tråd men jag söker samma svar som TS.
    Jag skulle vilja veta hur besprutade dom är.

Men själv tror jag att vad gäller att skölja så är det nog ingen idé alls för eftersom skalet är väldigt tunt så är säkerligen hela frukten full av de kemikalier som i så fall använts... 

Svar på tråden Behöver man skölja physalis?