• Pssst

Är det ett måste att köpa dyra saker till sina barn?

Vi har än så länge rätt små barn på 1,5, 2,5 och 7 år så än så länge är det inte mkt "krav" på syra saker. Den äldste, killen bland syskonen, har lego som intresse och det är ju ganska dyrt men vi väljer ut saker och sen får han improvisera själv.

Min tanke kom när jag diskuterade med en klasskompis som sa att hon haft en diskussion med sin son på 8 år att han bara kunde får en sak (minns inte vad) för 1500:- max för han hade ju fått en annan grej några månader tidigare för ungefär samma pris.

Jag kan inte tänka mig att köpa leksaker till mina barn som kostar så mycket! VARFÖR? Ok, om farföräldrarna vill köpa något sådant, det är deras val, men ska man verkligen visa barnen att det är ok att vilja ha så dyra saker?  Med "vilja ha" menar jag att se det som självklart.

Min klasskompis tog även  upp dyra skor och kläder. Återigen: Varför? Det var hennes barn som hade efterfrågat det. Är det självklart att köpa allt dyrt då??

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-31 10:18
    Ledsen för stavfel.
    Syra = dyra
  • Svar på tråden Är det ett måste att köpa dyra saker till sina barn?
  • Kazeer

Ett enkelt svar: Nej!

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Stårscha

Trippelnej och åter nej. Jag skulle heller aldrig drömma om att köpa saker för 1500 kr till mina barn. Undantag möjligen för slalomutrustning om vi inte hittar begagnat som passar. Men leksaker eller statusprylar? Över min döda kropp!

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • SaramedM

kanske var det ett WII eller PS?

• Pssst

Jag blev chockad för på henne lät det så självklart. att det var självklart att man skulle ha pengar nog att köpa märkesprylar till barnen. För mig är det viktigt att mina barn ska ha det de behöver och inte gärna skitgrejer men det betyder ju inte superdyra saker!

• Pssst
    SaramedM skrev 2011-03-31 10:24:12 följande:
    Nej det var något annat...har för mig att det var något radiostyrt.
  • Pssst
    Dessutom är väl inte det något man köper åt sina barn utan till hela familjen...?
  • Stårscha
    Alltså sånt som man kan önska sig i julklapp åt hela familjen, alternativt får spara ihop till själv...
    Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Johloo

NEJ! Skor o ytterkläder är dyra nog ändå utan att spendera sådana pengar på leksaker eller "coolar prylar".
    Jag tror samtidigt inte att man kan/orkar/vill stå emot varje gång i alla fall inte när barnen blir äldre. Idag har jag en treåring och har inga problem att säga nej... men till en 12åring? Kommer nog inte säga nej varje gång då, men kommer nog spara det till födelsedag och julklapp.

• Pssst
    Stårscha skrev 2011-03-31 10:27:36 följande:
    Alltså sånt som man kan önska sig i julklapp åt hela familjen, alternativt får spara ihop till själv...
    Precis...
  • alvide

Nej det behövs definitivt inte dyra leksaker.

Jag vet inte hur gamla din klasskamrats barn är men de borde vara äldre än dina om de efterfrågar specifikt efter dyra skor och kläder.
    Man behöver inte köpa dyra kläder heller. Viktigast är att de har hyfsat rena och hela kläder som fungerar bra i de väderförhållanden som finns. Sen att de ska kunna leka obehindrat med de kläder de har så att man inte säger "sitt inte där du blir smutsig eller våt" för då har man köpt fel kläder oavsett om de är dyra eller billiga.

Svar på tråden Är det ett måste att köpa dyra saker till sina barn?