• twinstar

Fick du tillräckligt med info från BVC?

Håller på med ett informationsmaterial kring flaskmatning. Fick du tillräckligt med info från BVC eller BB tyckte du när du började flaskmata?

Gjorde en snabb undersökning i amningsforumet som visar att det  är 25% (där i tråden) som enbart flaskmatar vilket är fler än jag trodde.

Jag har gjort en enkät för att hjälpa mig att ta reda på lite attityder och hjälp att samla in vilken typ av information och mammors erfarenheter för att göra informationen så bra som möjligt.

Enkäten om du vill fylla i den hittar du här:  bit.ly/flaskmatning

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Fick du tillräckligt med info från BVC?
  • La Lola

Jag gjorde ett försök med Alma, då 4 mån.

Kärringen sa "du ska ge gröt istället för ersättning".
    "Ska jag kliva upp mitt i natten o ge henne gröt menar du?"

"Ja"

Efter det har jag aldrig frågat BVC om nåt nästan.

Jag ska svara på enkäten.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kazeer

Jag efterfrågade inte information från BVC, när jag började ge min son ersättning. Jag informerade BVC-sköterskan om att jag tänkte sluta amma. Information sökte jag på annat håll.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • twinstar
    La Lola skrev 2011-03-31 10:32:57 följande:
    Jag gjorde ett försök med Alma, då 4 mån.

Kärringen sa "du ska ge gröt istället för ersättning".
    "Ska jag kliva upp mitt i natten o ge henne gröt menar du?"

"Ja"

Efter det har jag aldrig frågat BVC om nåt nästan.

Jag ska svara på enkäten.
    Hahaha! Fantastiskt!
    Kan du inte skriva in det citatet i enkäten!

• La Lola
    twinstar skrev 2011-03-31 10:56:51 följande:
    Hahaha! Fantastiskt!
    Kan du inte skriva in det citatet i enkäten!

Jag skrev lite om det i något av svaren på nåt ställe.

När jag ville börja med ersättning till Hedda tog jag aldrig upp det överhuvutaget.
    Det var inte samma sköterska (dumkärringen förflyttades o fick andra uppgifter innan jag fick Hedda, tack o lov) men mitt förtroende för BVC är skadat efter alla möten med den tanten.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • yes79

När vi väl kom till BVC, då dottern blivit utskriven från Neonatalen vid ca 5 veckors ålders hade vi redan börjat ge tillägg i form av ersättning, det var det som behövdes för att bli utskrivna så jag frågade aldrig dem om något. Vi fick lite kort information från Neonatalen och sedan googlade jag lite. När jag slutade amma helt en månad senare rådfrågade jag inte heller BVC utan informerade dem bara vid nästa vägningsbesök. BVC-sköterskan sade inget mer än att det gör du som du vill och erbjöd ingen information och jag bad inte heller om någon.

Den enda frågan jag ställt om flaskmatning till BVC var vid 5 månaders ålder om det var nödvändigt att fortsätta koka vattnet till ersättningen.

Jag hade gärna fått en bra broshyr om flaskmatning när det var aktuellt.

Svar på tråden Fick du tillräckligt med info från BVC?