• Upptagen

Spökvandring, någon med bra fantasi?

6åringen (snart 7) ska absolut ha spökkalas och vi har tänkt att ha en liten spökvandring. Jag vill ju inte att barnen ska bli FÖR rädda, men samtidigt ska det vara spännande, vilken nivå tror ni man kan lägga sig på? Min dotter är nog rätt tålig, men det är ju inte alla andra barn som är det...

Jag tänkte gå ner med dem i källaren och ha några stationer som ska leda dem till en nyckel (som går till matkällarn där godispåsarna finns).

Vid en station ska man stoppa ner händerna i olika hål och känna på läskiga saker (spaghetti, kall gröt osv.)

Har ni tips på fler lagom läskiga stationer som man kan ordna på en rätt liten yta?

• Svar på tråden Spökvandring, någon med bra fantasi?
  • Upptagen

Ingen som har lite bra idéer? :)

• Upptagen

Okej, nu börjar jag få lite panik inför detta projekt, iiinga förslag?!

• Kodia

Om det är mörkt kanske du kan ha några sytrådar hängande från taket, så att de känner att de får något i ansiktet - kanske spindelväv?

Något som prasslande rör sig längs golvet, tex hopkramade bakplåtspappersbollar som du får att röra sig genom att dra i ett snöre.

Spöklika ljud på en cdspelare.

Hm, där tog mina idéer slut!

• Kimona

Ögonbindel och att de går i ett "tåg" och så kanske spela lite spökliga ljud. Sytrådarna som togs upp innan var en bra idé!
    Det finns böcker med spökhistorier för barn, kanske samlas nere i källaren runt några värmeljus och så kan du berätta en spökhistoria innan de ska på godisjakt?

• Cocarola

Rum som du ej spökat till spärrar du av med polistejp, släcker ner, och sen låter du en cd-spelare stå på med läskiga ljud typ suckar, stön och enstaka skrik. Spöklik musik överallt. Svarta sopsäckar är bra att dekorera med, samt täcka för fönster med om det kommer in för mycket ljus. Häng vita lakan över möblerna så huset ser övergett ut. Tomma flyttlådor är bra att skymma sikten med, och bygga "korridorer" etc. Fuskspindelväv på speglar och tavlor. Gravstenar i kartong. Kan barnen gå in genom källaren? Läskigare om det är annorlunda mot vanligt. Du kan ha gravstenarna utanför källardörren, och sticka ner dem i en liten jordhög. Prassliga löv (om du kan hitta) är bra att fylla en korridor med. I en dörrkarm kan man fästa en svart sopsäckar som man klippt upp remsor i, så det blir ett draperi man går igenom - i mörker förstås! På de platser man vill ha lite ledbelysning kan man byta ut vanliga glödlampor mot färgade. Lekar som att med ögonbindel gissa vad man smakar på (mjöl, spagetti, skalade druvor, etc) kan vara småläskigt om man börjar övningen med att leda upp barnen till en bänk där det står glasburkar med karamellfärgat vatten fyllda med läskiga saker (inte det de ska äta) och sen berättar att det är malda benknotor, maskar och grodögon de får.. Som spöken är läskigast att ha riktiga människor, kompisar som man bett klä ut sig, men tror man det blir för läbbigt kan man göra spökdockor med kläder som man fyller med kuddar, handdukar etc. Det kan räcka med någon som står bakom en gardin och för lite väsen när barnen går förbi.. eller någon helt klädd i svart som sitter still i ett hörn och börjar röra sig pyttelite i taget mot barnen. Ett ensamt huvud (sminkdocka) i ett skåp som du öppnar genom att dra i en osynlig fiskelina är lagom otäckt, särskilt om du kan få skåpdörren att gnissla. Är det många barn på kalaset så kan det bli bättre om man låter dem gå en mindre grupp i taget. Sista stoppet kan vara en trappa upp, så när man hämtar nästa grupp kan man låtsas att de första barnen försvunnit. Frys in en diskhandske fylld med vatten, ev färgad med karamellfärg, så får du en läskig hand att lägga i en bålskål. På ett fat med potatismos kan man servera halva korvar som man sticker ner i moset med lite ketchup runt. Korvarna rispar man med en kniv så man får "naglar" högst upp. Litchifrukt på burk kan vara ögonglober..

• Cocarola

Sorry, mina radbrytningar försvinner visst när jag postar från min iPad. Hoppas det gick att läsa ändå!

• Upptagen

Tack för inspirationen! :D Kul idé att låta barngrupperna gå om varandra så att man kan gå upp och säga att de andra har försvunnit, ska suga lite på den karamellen och se om det går att ordna, det krävs ju att man är en del vuxna som kan hjälpas åt...  Jag har nämligen tänkt att de ska gå i två grupper eftersom det blir en hel del barn.

Jag har kommit på att de ska leta efter  bokstäver för att få ett lösen till dörren där godispåsarna (hundbajspåsar!) finns. Så jag lägger i någon bokstav i en av "äckelsaker"-burkarna, inplastat på något sätt. Har även kommit på att man kan rulla in någon eller några bokstäver i ett par toalettpappersrullar och berätta att det är mumiens lindor.... ;)

Fler förslag! Jättetacksam om ni kan komma på fler sätt att hitta bokstäver!

• Kimona
    Upptagen skrev 2011-04-04 14:00:31 följande:
    Tack för inspirationen! :D Kul idé att låta barngrupperna gå om varandra så att man kan gå upp och säga att de andra har försvunnit, ska suga lite på den karamellen och se om det går att ordna, det krävs ju att man är en del vuxna som kan hjälpas åt...  Jag har nämligen tänkt att de ska gå i två grupper eftersom det blir en hel del barn.

Jag har kommit på att de ska leta efter  bokstäver för att få ett lösen till dörren där godispåsarna (hundbajspåsar!) finns. Så jag lägger i någon bokstav i en av "äckelsaker"-burkarna, inplastat på något sätt. Har även kommit på att man kan rulla in någon eller några bokstäver i ett par toalettpappersrullar och berätta att det är mumiens lindor.... ;)

Fler förslag! Jättetacksam om ni kan komma på fler sätt att hitta bokstäver!
    De kanske kan "vinna" en bokstav genom att lösa en gåta?
    Gräva upp en "grav" där en bokstav ligger?
  • Upptagen
    Kimona skrev 2011-04-04 21:37:54 följande:
    De kanske kan "vinna" en bokstav genom att lösa en gåta?
    Gräva upp en "grav" där en bokstav ligger?
    Oh bra idé, fast jag är kanske lite väl morbid. Skulle ni tycka det var ok att era sex-sjuåringar fick gräva upp "gravar" på kalas? :D Man vet ju inte hur andra föräldrar är...

Fler förslag!
  • Kimona
    Upptagen skrev 2011-04-07 15:51:43 följande:
    Oh bra idé, fast jag är kanske lite väl morbid. Skulle ni tycka det var ok att era sex-sjuåringar fick gräva upp "gravar" på kalas? :D Man vet ju inte hur andra föräldrar är...

Fler förslag!
    Alltså en gravsten gjord av kartong (barnen ser ju att den inte är riktig) med en liten jorhög på som de får gräva upp :)
  • Upptagen
    Kimona skrev 2011-04-07 16:52:16 följande:
    Alltså en gravsten gjord av kartong (barnen ser ju att den inte är riktig) med en liten jorhög på som de får gräva upp :)
    Jo jo, tänkte även göra den inomhus isåfall (lägger väl en sopsäck på golvet eller så...
Svar på tråden Spökvandring, någon med bra fantasi?