• Saso87

Gör alla KUB nu för tiden??

Är nyss fyllda 24 år och är en av dom som INTE gjort KUB i början av graviditeten. Går in i v.35 imorgon och har tänkt mer och mer på detta den senaste tiden. Men när jag fick veta att jag var gravid tänkte vi inte ens på att göra något test eftersom jag är så ung, men när man läser här på Familjeliv så verkar det mer eller mindre som att ALLA gjort KUB, är det så? Börjar bli orolig och tänka, kanske skulle gjort det ändå? Tänk så är något fel? Risken är dock väldigt liten...

• Svar på tråden Gör alla KUB nu för tiden??
  • B e a

Tycker absolut inte du ska vara orolig. Vi gjorde det för att det blev 5 barnet i familjen och skulle inte orkat med ett sjukt barn men å andra sidan kanske man inte skulle ta bort det ändå du har nog en frisk liten bebis i magen.

• SuzR

jag blev erbjuden det eftersom jag går privat, betalade bara 150 spänn för det och dessutom var det ju ett tillfälle att se bebisen och såklart ett tillfälle att se om något var fel och då hade vi gjort abort.
    Men det är sant, de relativt få jag känner som är eller har varit gravida nyligen har också valt att göra KUB test.

• dianmant76

Jag bor i Helsingborg och här blir man erbjuden att göra det om man fyllt 33 år.
    Så när jag fick erbjudandet tackade jag ja. Bara för att man blir erbjuden behöver man inte göra det.
    Nu fick jag en hög risk och valde att gå vidare med fostervattensprov. Allt var bra och jag väntar en flicka utan kromosomavvikelse =)

• Flisan79

Jag gjorde det inte med första barnet 2007. Visste då inte enns att det fanns. Med andra gjorde jag och med den i magen nu. Jag fick göra det trots att jag inte är 35 (som gäller i Stockholm) för att min syster förlorat ett barn i v 22 pga ds.

Vissa landsting erbjuder ju alla kub och många tar nog erbjudandet bara för att få chans att se bebben och att se att den mår bra.

• Vårsolen

I jönköpings län erbjuds alla kubtestet men enligt min bm är det långt ifrån alla som faktiskt tackar ja.
    Vi valde att inte göra det. 

• MonkeyLover

I Motala får man göra ett tidigt UL runt vecka 12-13, vill man så gör de KUB-testet i samband med det, annars får man "bara" titta på bebis!

• Saso87
    B e a skrev 2011-03-31 11:18:26 följande:
    Tycker absolut inte du ska vara orolig. Vi gjorde det för att det blev 5 barnet i familjen och skulle inte orkat med ett sjukt barn men å andra sidan kanske man inte skulle ta bort det ändå du har nog en frisk liten bebis i magen.
    Har du gjort det med dina tidigare barn? Jag blir bara orolig till och från, läser ju som en galning överallt och kollat statistik, men den är ju väldigt god i min ålder. Jag förstår att man kanske tackar ja om man blir erbjuden, men i mitt fall så tänkte jag inte ens på det och var inte särskilt insatt i det då heller...

Vet inte ens vad man hade gjort om man fått dåliga siffror på KUB, tror inte jag vågat riskera något vid ett FVP, tänk så får man missfall med ett friskt barn? Jag såg det lite så att risken är ju större att få ett missfall med FVP än risken att få ett barn med t.ex DS
  • Marina82

Vi fick erbjudande att få göra KUB för jag går på specmvc och har haft 5 missfall sen innan men bara ett med min nuvarande sambo.
    Vi valde att inte göra det för vi hade inte samma beslut om hur vi skulle göra om det var fel på barn och valde att inte vet i så fall.

• Sarus85

Jag är 25 år och jag har inte heller gjort det. Men tänker precis som du mycket på det. Är i vecka 37+3 nu.

Tänkte inte ett dugg på att man skulle göra det precis när man blivit gravid! Skulle kanske gjort det om jag fått chansen när det gick för att slippa att vara orolig. Men svårt att säga nu!

Gjorde ett extra ul i v 29 (3d) och det fick mig att bli lugnare men känslan finns ju ändå där att nått kan vara fel. Men det tillhör nog graviditeten.

Så du är absolut inte ensam om att inte gjort kub eller vara orolig!

• B e a

Jag har bara ett barn innan och hon kom till med pergotime och då gjorde dom det gratis på den privat klinik jag gick på. Med den bebisen jag har i magen fick jag 1:25000 och jag är 26 så alltså väldigt liten risk.

• Saso87
    Knitting Angel skrev 2011-03-31 14:21:10 följande:
    Är 24 precis som dig ts men bara i vecka 15 och kommer inte göra det för här är det bara de över 35 som får göra det. Känner inget behov av att göra det heller.
    Så kände jag också i början, inget behov av det och var inte alls insatt. Här får man det också bara om man är 35+ så man måste gå privat och göra det. Var på RUL 2 för ca 1 v sedan och det lugnade också mig lite =) Tror hormonerna spökar hos mig också, humöret går verkligen upp och ner!!
  • Saso87
    Sarus85 skrev 2011-03-31 14:21:03 följande:
    Jag är 25 år och jag har inte heller gjort det. Men tänker precis som du mycket på det. Är i vecka 37+3 nu.

Tänkte inte ett dugg på att man skulle göra det precis när man blivit gravid! Skulle kanske gjort det om jag fått chansen när det gick för att slippa att vara orolig. Men svårt att säga nu!

Gjorde ett extra ul i v 29 (3d) och det fick mig att bli lugnare men känslan finns ju ändå där att nått kan vara fel. Men det tillhör nog graviditeten.

Så du är absolut inte ensam om att inte gjort kub eller vara orolig!
    Så kände jag också i början, inget behov av det och var inte alls insatt. Här får man det också bara om man är 35+ så man måste gå privat och göra det. Var på RUL 2 för ca 1 v sedan och det lugnade också mig lite =) Tror hormonerna spökar hos mig också, humöret går verkligen upp och ner!!
  • Isabellee

Min bm frågade mig om jag ville göra det. Tackade nej då jag bara är 22 och har en frisk dotter sen innan :)

• felisa

Vi har också blivit erbjudna men tackat nej (är 27) av den anledningen att abort ändå inte är ett alternativ. Det här barnet är ett resultat av vårt sjätte försök med ivf, så vi välkomnar alla slags barn till vår familj

Jag känner inte så värst många gravida faktiskt, men jag har en kollega som är över 35 och gravid. Hon valde att inte göra kub.

• Mogika

Vi fick konstigt nog erbjudande av bm att göra testet (bor i sthlm och brukar så vitt jag vet bara erbjudas till kvinnor över 35), min man ville och jag tyckte att: ja, varför inte. Jag är ju bara 26 och då är det ju ingen risk, men kul med ett tidigt ul! Fick dock högrisk och valde att göra moderkaksprov som visade att det är ett barn utan kromosomavvikelser jag bär på!

Stolt mamma till Wilda och lilla broster i magen som kommer i augusti!
  • fraggelfia

Vi fick göra NUPP när vi väntade vårt första barn 2008. Fick en sannolikhet på 1:6096. Då fick vi det via landstinget pga vi gjort en IVF-befruktning.

Denna gången väljer vi att göra KUB då en nära vän var tvungen att göra en sen abort i vecka 21 pga att flickan led av någon trisomi och inte hade klarat sig utanför livmodern. Men denna gången får vi det inte betalat av landstinget utan måste göra det privat.

• MeAndBaby

Jag går just nu och funderar på om jag ska göra det eller inte. Blir 30 år om 3 v och är i v 8 nu. Det som "tar emot" är den där missfallrisken iom fostervattenprovet. Hur ska man kunna riskera det? Hur stor är den risken egentligen? Någon som känner någon som gjort det och fått missfall pga provet?

• Saso87
    MeAndBaby skrev 2011-04-27 09:27:25 följande:
    Jag går just nu och funderar på om jag ska göra det eller inte. Blir 30 år om 3 v och är i v 8 nu. Det som "tar emot" är den där missfallrisken iom fostervattenprovet. Hur ska man kunna riskera det? Hur stor är den risken egentligen? Någon som känner någon som gjort det och fått missfall pga provet?
    Risken för missfall vid fostervattensprov är cirka 1 på 100. Risken är ju ganska stor jämfört med risken att få ett barn med kromosomavvikelse. Det beror ju iofs på vilka siffror man får på KUB, men det finns ju dom som fått 1:800 och ändå fött barn med kromosomavvikelse. Så den enda riktiga garantin är ju att göra FVP och där får man ju själv avgöra om det är "värt" risken...

Jag går snart in i v.39 och min oro har nu släppt eftersom allt har sett fint ut på alla UL och alla mått på bebben är fullt normala. Ofta kan man hitta avvikelser redan där i korta ben eller avvikande utseende.

Men nu var jag bara 23 år när jag blev gravid så risken är ju väldigt liten för mig, men såklart förekommer det ju i alla åldrar..
Svar på tråden Gör alla KUB nu för tiden??