• GossarnasMor

Nybörjar tältning med barn - Vad ska man tänka på ?

Maken och jag funderar på att köpa tält och börja campa med våra barn 2-4 år.

Men vi har inga som helst kunskaper om detta med att tälta.
    Folk kanske inte ens tältar med barn idag utan det är husvagn som gäller.

Men vilket tält skulle ni rekommendera för en camping på fast plats tex campingställe med servicehus m.m. (känns som lättast nu i början)
    Tältet får gärna ha någon ståplats och form av yta för lek vid dåligt väder.

Hur gör man med matlagningen, öppen eld, gas eller annat ?

Räcker det med luftmadrasser eller blir det för kallt sommartid?

Har lagt märke till att somliga campingplatser har EL och Vatten man kan koppla in.
    Vatten känns lite onödigt men EL hade ju varit praktisk. Men hur gör man, hur funkar det rent praktiskt. Kan man ladda mobilerna, bärbara datorn.

Vad bör vi tänka på i den praktiska biten?

• Svar på tråden Nybörjar tältning med barn - Vad ska man tänka på ?
  • Pappa G

Det kommer barnen med stor sannolikhet tycka blir superroligt..

Vi har tältat tidigare, men köpte husvagn förra året.

Planerar ni att bo på en campingplats, så finns det ju kök och sådant också. T.o.m. diskmaskiner på vissa.
    Vill ni laga mat själva ändå, så rekommenderar jag ett litet gaskök. Snabbt och praktiskt.
    Sedan grillar man kanske ibland, och då är det bra att veta att engångsgrillar är förbjudna på många campingar numera.

En hög luftmadrass ger ju mer isolering från marken än de äldre tunnare varianterna.

El fungerar precis som hemma. Det sitter ett eluttag i en stolpe. Dock kan den kräva en adapter eller särskild kabel för anslutning. Ska ni använda det i tältet så använd bra gummikablar godkända för utomhusbruk.

Det tråkiga med att bo på camping är ju alltid när det regnar, så frågor kring den situationen är bra att tänka över.

Sedan gäller det att testa sig fram. Det dyker hela tiden upp saker som man behöver.

Kom gärna med fler frågor..

• Pappa G

Gällande elen, så ska ni ju också sätta en portabel jordfelsbrytare så att ni inte får el i er..
    Det blir ju fuktigt i ett tält, i synnerhet när det regnar..

• GossarnasMor

Tack för svar!

Lite sommaregn kan ju vara mysigt att spendera inomhus i tältet. Gummistövlar måste ju inhandlas.

Fler frågor som dyker upp:
    Vilket lämpligt tält skulle du rekommendera? vi är inte ute efter något billigt från Jysk eller liknande utan satsar hellre på ett rejält med bra vattenpelare.

Gissar att det funkar med en EL kylväska för enklare kylvaror. Vad ska man tänka på där, något speciellt märke som är bra att satsa på?

Hög luftmadrass var ju smart

Sovsäck för en 2:åring känns lite farligt med risk för att han glider ner i fotändan. Finns det bra sovsäckar för mindre barn att köpa eller hur gör man ?

Några tips på vad man ska tänka på när man slår upp tältet, ett visst väderstreck mot en viss del av tältet?

Man tar alltså med sig en riktig grill att använda sig av?

Känns som om vi plötsligt får sätta på takräcket för att få plats med allt.

Syftet med campingen är att barnen ska lära sig naturen, fiska, åka båt, undersöka skogen, använda sig av kikare.

Hur många nätter orkar barn med att campa sådär första gången. 3-4 eller mindre/fler. Såklart svårt att svara på ...

• Pappa G

Lite sommarregn fungerar bra. Mindre roligt när den anvisade platsen är så vattensjuk att det krävs gummistövlar, som vissa perioder förra sommaren. Detta beror ju lite på campingens kvalité på tomterna. Det skiljer rejält. Bäst är de som ligger med träd utspridda. Sämst är de på stora ängar. Vi hade en tomtgranne som förra året en morgon tvingades lägga ut spångar för att kunna ta sig ur vagnen en morgon. Den stod bokstavligt i en sjö. (Jag tror campingägaren åkte på att tvätta deras förtält). 

Vi har inte haft några avancerade tält utan lättare kupollösningar (sedan tiden före vi hade barn)..
    På en snabb sökning hittade jag bl.a. http://campingtillbehör.se/dwt_gobi_plus.asp som verkade vettigt..
    Men ni kanske vill ha något helt annat. Många beställer tält (och förtält till husvagn) från Holland, via nätet. Mycket biliigare och större utbud. Ofta samma saker som säljs i Sverige. Bl.a. hos www.tent-tents.com/

Elkylväskor har jag dålig erfarenhet av. De vi testat klarar helt enkelt inte värmen i ett varmt tält/husvagn särskilt bra. Möjligen har vi köpt för billiga? I den mån det har krävts har vi växlat klampar på campingen istället. Så gott som alla campingar har ju en kiosk/liten affär där det allt som oftast går att köpa frukostbestyren.

Sovsäckar finns även för mindre. Eller också får man stoppa en kudde i botten..

Ja, riktig grill krävs hos de allra flesta. Det finns ju små bärbara alternativ. Vi hade en sådan med två halvor, och två galler. Så kan man grilla två gånger innan man tömmer. Alternativt grilla på båda sidor om man behöver mer yta.

Min erfarenhet är att barnen älskar att campa. Hur länge är säkert olika..

Jag kan tipsa om sidan www.husvagnsforum.com som visserligen är lite husvagnsinriktad, men det finns mycket om campingar, praktiska saker, tips m.m.

Har ni några planer om vart ni tänkt åka?

• GossarnasMor

Att hitta "rätt" tält tycks vara en värre djungel än jag kunnat föreställa mig.
    Vi har kikat runt på massor av olika varianter och kommit fram till att vi nog vill ha ståhöjd och plats för en aning lek på fritt golv för barnens skull.
    Tältet du föreslog Gobi Plus har vi kikat på, det ser bra ut tycker jag kanske lite stort. Men barn växer ju hela tiden.

Vi har även tittat på Easy Camp boston 600 och Genova men det finns säkert fler att hitta och titta på.

Kudde i sovsäcken var ju ett kanon tips, då håller barnet värme ändå och kan växa i sovsäcken.
    Den två delade grillen har jag för mig att jag sett i någon reklam som dykt ner med posten.

Vi tänkte att vi skulle ta runt Västervik och då göra besök på Vimmerby med Pippi och även Kolmården.
    Frågan är dock hur mycket barnen orkar så vi får ha det lite lösa planer ändå.
    Vi kikade på campingen vid Lysingsbadet men den verkar gigantisk för en nybörjare. Skulle nog föredra något mindre med som ändå har service hus och badplats.
    Campingen kommer att ske i Juli/aug.

• Pappa G

Vi har ingen stor erfarenhet av Västervik/Vimmerby, men det är inte helt omöjligt att vi får dra ditåt också, då dottern är helt såld på Pippi för tillfället..

Har dock en mindre positiv erfarenhet gällande Hammarsbadet i Gamleby, men den är några (4-5) år tillbaka. Tydligen ingår de nu i någon kedja under namnet KustCamp www.campa.se
    Då hade de väldigt dåliga servicebyggnader på deras tält/friplaceringsområde, som var en större äng. Också långt att gå till övriga servicebyggnader.

Under högsäsong så har många populära campingar s.k. extra/reservområden, och där kan man normalt inte räkna med samma standard. alternativt långa avstånd. El finns sällan. Så före incheckning så kan det vara idé att ta en runda på området och se var man skulle vilja ha plats. Mindre campingar tycker jag generellt är mer personliga.

Sedan är det ju den här frågan om man ska förboka eller inte. Tält går ju allt som oftast (har dock blivit nekad även det under högsäsong) men med husvagn är det ju värre. Man drar ju inte gärna iväg med barn utan att veta var man kan bo nästkommande natt. Eller hur resonerar ni?

• GossarnasMor

Ja vi resonerar nog som er där med bokningen. Med barn iaf mindre barn vill jag vara säker på var vi ska sova över natten. Så vi kommer att boka en tältplats med EL, vatten fixar vi i dunk med kran.

Vi kikade i helgen lite på Spilhammars camping i Mariannelunde,  den såg liten och charmig ut och tydligen fick man välja lite var man ville slå upp tältet det kan ju vara trevligt. Tror vi ska satsa lite mer på de mindre, de stora verkar ju vara gigantiskt stora och med barn i dess folkvimmel blir jag nervös. Inte minst med en 2-åring som snabbt drar iväg åt fel håll.

Pratade lite i helgen med andra campare som har husvagn och de tyckte vi var totalt galna som ska köpa tält. Det är lyhört, kallt, och minsta vind kommer igen, alla skuggor syns och man orkar bara med en natt i tält.
    Fick mig att fundera lite över hur bortskämda vi har blivit idag, att vi måste ha allt så bekvämt som möjligt med toa, värme och TV. Verkar ju inte klokt, på semestern skippar jag gärna en TV och vi absolut att våra barn ska uppleva charmen med öppen eld, mygg, insekter, och sova i tält, ljudet av en dragkedja som stängs/öppnas, den våta daggen mot fötterna, gummistövlarna och shorts på morgonen mot toan, studera saker genom förstoringsglas/kikare, fånga fjärilar med håv och att bara kunna sitta tyst och fiska. Det sista blir en klar utmaning med en 2-åring. Är fast övertygad om att barnen får minnen för livet och att de lär sig om naturen på annat sätt än hemma.
    Att de även får ta hänsyn till tystnad och att visa respekt för andra som campar tror jag är nyttigt, samtidigt lär de väl träffa andra barn att få som tillfälliga kompisar.

Det är möjligt att vi i framtiden skaffar husvagn med då är det nog för att åldern sätter käppar i våra hjul.

Det kommer att bli en härlig och upplevelserik sommar med mycket sol och värme hoppas jag

• krottis

Vad kul att det finns fler som tänker tälta i sommar Glad 
    Jag är lite sugen på att testa detta med våra godingar som är 5 och 7 år. Min sambo behöver jag övertyga lite till men jag tror att grabbarna skulle gilla det!!
    Mitt största bekymmer är dock maten... Tycker det känns lite krångligt men det är väl bara för att jag aldrig har provat...
    Har fått många bra tips här och hoppas på ännu mer Glad

• Hertha

Vi har campat några gånger med barnen och de älskar det! Så frågan om antalet nätter är nog snarare hur många ni vuxna klarar .

När det gäller tält skulle jag börja med att kolla runt bland vänner och bekanta! Försök att låna så mycket som möjligt innan ni vet om ni gillar det.

Börja på en campingplats, även om ni vill prova på att laga mat lite mer primitivt (jag älskar vårt Trangiakök med gastillbehören!) så är det skönt att kunna ha riktiga toaletter. Jag har lagat allt från pulvermos med korv till en vanlig spagetti och köttfärssås. Jag undviker dock saker som tar lång tid, långkok är kanske ingen hit.

När det gäller frysväska så campade maken och jag i 2 veckor för många år sedan och då valde vi att bo vid badplatser. Frysklamparna var det många lokala matvaruaffärsinnehavare frös om åt oss i deras frysdiskar! Så även det är ett alternativ om ni vill utanför campingområden.

Börja nära hemmet! Får ni krupp kl 21 så är det bara att slänga in allt i bilen och köra hem . Och börja med att ha bilen med er, börja det spöregna så kan man alltid ta skydd där .

• SVejsan
    GossarnasMor skrev 2011-04-01 08:45:48 följande:
    Tack för svar!

Sovsäck för en 2:åring känns lite farligt med risk för att han glider ner i fotändan. Finns det bra sovsäckar för mindre barn att köpa eller hur gör man ?
    Har ni sovsäck eller vill ha en som han kan ha flera år är det enklaste sättet att hindra obehagligheter att begränsa längden genom att snöra av på utsidan med ett skärp/spännband!
  • skogstjärna

Vi tältar varje sommar flera veckor med våra tre snart fyra barn. Mitt tips är att inte krångla till det så mkt med el och förbokade platser. Ta dagen som den kommer och ta inte med för mkt grejjer! Hittar ni den perfekta campingplatsen stanna där lite längre och tvärtom! Släpp lite på kraven annars blir det mig ingen njutningsfull sommar. Det är bara acceptera att det kommer glass på shortsen och att lunchen kanske blir vattenmelon och mariekex på de dagar ni byter lägerplats. Varje gång vi är ute ser vi familjer som har köpt värsta campingutrustningen och har hela bilen proppfull med lampor, kök, stolar, bord, madrasser, kläder i mängder och en miljon små smarta campingprylar. Den bara bråkar de och skriker på Sina barn, man verkligen ser hur frusterade de är på att det inte är lika bekvämt som hemma. Om jag får tipsa om inköp så skulle jag säga plastbackar med lock. En för mat, en för köksredskap och ev en till för småsaker som lätt kommer bort (ficklampa, batterier, kortlek, tandstickor och sånt). Locket är viktigt for myror och för att barnen inte slita ut allt. Sen när ni packat ihop lägret är det superlätt att ställa in de fardigpackade backarna . Ha en fin sommar

• bubblan79

jag kan rek hustält verona 5-6 personers. det finns på blockt begagnade men jättefina. Många har ju tänkt campa med tält men vart för bekväma och sen köpt husvagn istället.

Vi köpte precis "nytt" från blocket då det gamla var väldigt slitet, hittade ett verona 5 personers för 1000 kr som aldrig blivit använt då de köpte husvagn istället. Ett riktigt fynd.
    Tältet har 2 sovkojer på 2 respektive 3 sovplatser och en stor innergård på 3x3m som man lätt kan umgås på om de blir regn.

Vi har köpt uppblåsbara madrasser/gästsängar på jysk som har billigt som funkar kanon, en dubbel på 130 cm bredd till mig och maken och två enkla med 70 bredd till barnen. Vi har oxå satsat på att ha sovtäcken istället för sovsäckar till oss vuxka då de går att köpa dubbla oxå ifall något barn vill krypa ner hos oss.

Vi ligger på camping med EL. se bara till att ha rätt kablar då de blir fukt i tält osv.
    vi har en lite grill som kan vikas ut man kan grilla på två sidor som nämndes ovan och en enkel kokplatta med oss.. på den kan man koka pasta,potatis, steka köttfärssås osv och sen grillen som vi grillar på.. funkar perfekt.
    Det finns oxå smarta lösningar som campingbord med utfällbara stolar på tex harald nyborg som inte tar någon plats i bilen direkt, en lättpressenning kan vara bra att ha under hela tältet ifall de blir regn så slipper man få så mycket fukt i sovdelen plus att man inte drar in så mycket skit som lera och gräs.

vi har oxå två hundar med oss så vi har kompstgaller som vi sågat itu så de är endast 30 cm höga som vi gör en liten gård av utanför tältet så dom kan röra sig fritt. det blir som ett staket runt hela tältet. en liten pool utanför tältet oxå som både hundar och barn kan svalka sig i lite.

plastbackar som någon nämnde är en superbra lösning, vi har en för leksaker,kortlekar,spel och en för batteri,lampa osv.
    vi har oxå köpt ett förvaringstält (harald nyborg) som vi har precis utanför tältet vid ingången som man kan förvara allt i så slipper de ligga utspritt.

små solstolar, sovtäcken, kuddar, luftmadrasser, kylväska, vindskydd.. ja vi har de mesta med oss och packar man väl så får vi plats i en liten volvo v40, 4 personer, 2 hundar med bur och all utrustning i halva bagaget och en takbox

(¯`°?.¸ ღ Siamo Te ed Io ღ ¸.?°´¯)
  • Zenobia

Vi ska också tälta i år för första gången med våran 15 månaders dotter. Innan så har vi tältat själva sambon och jag.
    Men vi brukar bara ta det som det är och far  efter en någolunda rutt som vi förbestämt. Vi brukar kolla upp vart vi ska och sen vad det finns för stopp längs vägen. Sen gör vi en resplan och skriver ut så vi har i fall om vi vill stanna.
    Sen campingar så sattsar vi alltid på dom mindre än dom större. Det var som för ett par år sen tror vi var i Jokkmokk då. Camingen dom hade var enorm, men då hade vi fått tips av andra campare när vi var i Boden att det fanns en Holländare som hade camping på sin går. Så mycket roligare att campa så

Sen ett bra tips när man åker och behöver stanna för att rasta så sikta mot vattenkraftverk om ni finner såna längs vägen. Man får nog oftast åka in en bit men sen har man hur härligta ställen som helst vid vattnet man kan sitta
    Sen packa ner lätt lunch i såfall som går att fixa på stormkök om det kniper och ni inte vill fara in och äta nån stanns.

Plastbackar som nån nämnde, det är toppen att packa i. Så man har ordning på grejerna.

• bubblan79

glömde ju givetvis att nämna att värmefläkt är ett måste.. regnar det ute blir det snabbt kallt och rått inne i tältet och det är inte skönt med kläder,kuddar,sovsäckar som aldrig blir torra

• SVejsan
    bubblan79 skrev 2011-07-18 13:04:21 följande:
    glömde ju givetvis att nämna att värmefläkt är ett måste.. regnar det ute blir det snabbt kallt och rått inne i tältet och det är inte skönt med kläder,kuddar,sovsäckar som aldrig blir torra

under alla år som man vart scout och samt vandrat har jag aldrig behövt en värmefläkt

Grejen är att man rullar ihop sovsäcken någorlunda samt inte sprider kläderna överallt utan har de i packningen så kommer inte fukten åt. Ett bra sätt att hålla saker torra är att ha varje klädtyp i en separat ihopknytbar plastpåse, dvs en för underkläder en för t-shirts osv.

När det väl är bra väder ute så gäller det ju att ta ut allt så det hinner torka från ev fukt.

Att använda en vanlig värmefläkt för inomhusbruk, kan tom vara en säkerhetsfråga är det fuktigt så kan läckströmmarna bli större och man kan få sig obehagliga kyssar ifal man kommer åt den, om det är Riktigt fuktigt!
  • bubblan79
    SVejsan skrev 2011-07-18 14:25:15 följande:
    under alla år som man vart scout och samt vandrat har jag aldrig behövt en värmefläkt

Grejen är att man rullar ihop sovsäcken någorlunda samt inte sprider kläderna överallt utan har de i packningen så kommer inte fukten åt. Ett bra sätt att hålla saker torra är att ha varje klädtyp i en separat ihopknytbar plastpåse, dvs en för underkläder en för t-shirts osv.

När det väl är bra väder ute så gäller det ju att ta ut allt så det hinner torka från ev fukt.

Att använda en vanlig värmefläkt för inomhusbruk, kan tom vara en säkerhetsfråga är det fuktigt så kan läckströmmarna bli större och man kan få sig obehagliga kyssar ifal man kommer åt den, om det är Riktigt fuktigt!
    hehe jag håller inte alls med.. vi vaknade mitt i natten och frös så vi skakade och allt var så fuktigt och rått inne i tältet när det hade störtregnat hela dagen och natten... det finns dessutom fläktar som tål sånt, jag förstår inte varför alla tror att man inte tänker på säkerheten.. det gäller väl kablar och allt sånt? vi har väl alla olika behov och vi och barnen gillar inte att ligga i råa sovsäckar och frysa rumpan av oss.. det blir lätt lite grinigt då, men vaknar man varma och torra så klarar man ytterligare en dag istället för att alla ska vara griniga och vilja åka hem... en ganska enkel lösning som lätt kan åtgärdas ju
  • SVejsan

Då är det för tunna sovsäckar om man fryser. Eller att man har allting utrullat hela dagarna så att det finns en stor yta som drar åt sig fukt - därför skall inte det ligga uppe . Enkelt åtgärdat utan ytterligare packning i en trång bil.

Jag skulle nog efter att ha jobbat med elsäkerhet inte ha värmefläkt på det viset och absolut inte innuti nyloninnertält. En värmefläkt är väldigt sällan avsedd för "utomhusbruk" på det sättet, den har ofta plastkabel och inte gummikabel tex, samt det är inget vettigt skydd mot övertäckning. Så jag hoppas att ni bara kör den med er som övervakar funktionen. Hoppas att ni har en flyttbar jordfelsbrytare med er i fall ni hamnar på anläggningar utan fast installerad jordfelsbrytare... 

Är det för blött så får man väl ta in på campingstuga eller Vandrarhem.

• bubblan79
    SVejsan skrev 2011-07-18 14:43:33 följande:

Då är det för tunna sovsäckar om man fryser. Eller att man har allting utrullat hela dagarna så att det finns en stor yta som drar åt sig fukt - därför skall inte det ligga uppe . Enkelt åtgärdat utan ytterligare packning i en trång bil.

Jag skulle nog efter att ha jobbat med elsäkerhet inte ha värmefläkt på det viset och absolut inte innuti nyloninnertält. En värmefläkt är väldigt sällan avsedd för "utomhusbruk" på det sättet, den har ofta plastkabel och inte gummikabel tex, samt det är inget vettigt skydd mot övertäckning. Så jag hoppas att ni bara kör den med er som övervakar funktionen. Hoppas att ni har en flyttbar jordfelsbrytare med er i fall ni hamnar på anläggningar utan fast installerad jordfelsbrytare... 

Är det för blött så får man väl ta in på campingstuga eller Vandrarhem.

vem har sagt att vi har ett nylontält och fel sorts kablar? det är ju just det jag precis talat om att vi inte har men det är väl som vanligt på FL.
    detta är min erfarenhet och du behöver inte hålla med.. jag tycker ändå att det är en nödvändighet för oss. rätt löjligt att klanka ner på andras ideer när du bara sitter och antar hur läget ligger till
  • SVejsan
    bubblan79 skrev 2011-07-18 17:16:00 följande:
    vem har sagt att vi har ett nylontält och fel sorts kablar? det är ju just det jag precis talat om att vi inte har men det är väl som vanligt på FL.
    detta är min erfarenhet och du behöver inte hålla med.. jag tycker ändå att det är en nödvändighet för oss. rätt löjligt att klanka ner på andras ideer när du bara sitter och antar hur läget ligger till
    Mest för att ideer som kan vara farliga för andra som inte man är extra försiktig eller vet vad som gäller. Om DU vet så bör du även informera om vilka åtgärder och hur man skall tänka för att få använda elektrisk utrustning när du tipsar:

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Elsaker-camping/

Vilken IP-klass, vilka föregående skydd, om man får använda gummi eller plastledning. Vad man skall titta efter i bruksanvisningen till apparaten är något som man kanske bör nämna.

Godkända fläktar för fuktigare utrymmen brukar se ut som små byggfläktar och inte vara torra.

Min erfarenhet är att många som campar inte har koll. man tror att man kan lägga ett grenuttag för inomhusbruk i en plastpåse så räcker det som fukt/regnskydd tex.
  • bubblan79
    SVejsan skrev 2011-07-19 11:28:14 följande:
    Mest för att ideer som kan vara farliga för andra som inte man är extra försiktig eller vet vad som gäller. Om DU vet så bör du även informera om vilka åtgärder och hur man skall tänka för att få använda elektrisk utrustning när du tipsar:

www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Els.../

Vilken IP-klass, vilka föregående skydd, om man får använda gummi eller plastledning. Vad man skall titta efter i bruksanvisningen till apparaten är något som man kanske bör nämna.

Godkända fläktar för fuktigare utrymmen brukar se ut som små byggfläktar och inte vara torra.

Min erfarenhet är att många som campar inte har koll. man tror att man kan lägga ett grenuttag för inomhusbruk i en plastpåse så räcker det som fukt/regnskydd tex.
    Ja om det skulle hjälpa dig att acceptera att andra har ideer som är säkra som inte du kommit på än så kan jag ju börja med att berätta att min man är officer och de flesta campinggrejer vi har är alltså inga skitgrejer utan sånt som försvarsmakten använder. Tycker väl egentligen inte att jag ska behöva förklara mig men det blir ju lätt lite virrigt på nätet..
    värme är obetalbart för oss och att ha det bekvämt på semestern.. thats it!
Svar på tråden Nybörjar tältning med barn - Vad ska man tänka på ?