• Kassiopeia

Fråga om gaser och amning

Hej! Jag och min sambo har fått en liten kille som nu är två veckor gammal. Han har magknip och svårt att få ut gaserna. Som nyblivna föräldrar känner vi oss rätt lost på vad vi kan göra för att hjälpa honom. Undrar därför om någon har några bra tips på vad man kan göra? Just nu provar vi med minifom (ok enligt BVC). När är det normalt att magbesvären går över? Samtidigt undrar jag också över amning, Vissa (barnläkare och BVC-sköterska) säger att man inte ska amma mer än tio minuter på varje bröst för att bebisen får mest i sig luft annars. Vad är era erfarenheter av det? Det verkar som att de flesta här förespråkar fri amning, där bebisen får äta när och hur länge han vill? Är det någon som har provat någon annan metod?

• Svar på tråden Fråga om gaser och amning
  • merenwen

Många bebisar har problem med magarna de första veckorna, och ja, det går över!  Glad

Vår son var gasig och pruttig i ca 2 mån. Sen gick det över.

Minifom är bara ett placebo-medel. Prova med Sempers magdroppar istället.

Ang. att amma 10 min på varje bröst så låter det konstigt. Min son åt 30-40 min på varje bröst i början och ammade, i princip, hela tiden. Varje till varannan timme. Och långa amningar.
    Efter hand lär sig bebisen att suga mer effektivt, och kan då äta på 5-10 min.
    Fri amning är vad man ska ägna sig åt om man verkligen vill få igång mjölkproduktionen och helamma.

• Melly

Dom på BVC har fel och ger okunniga råd tyvärr. Idag så är rekomendationen ifrån amningsexperterna att amma helt fritt på bebisens signaler. Då så är det mindre risk för gaser.

Det är mycket större risk för att barnet får gaser och magknip om man begränsar amningen. Eftersom att då så hinner den stackars bebisen att bli så himla hungrig så att när den får bröstet så äter den glupskt och sväljer för mycket luft.

Låt din bebis amma så länge och så tätt som han själv vill. Amningen är inte bara mat för dom utan att det är oxå lugn och trygghet. Dom får inte ont i magen utav att amma tätt det är en gammal myt.

Men att det är viktigt att han tar rätt tag. Om taget är för litet så är det större risk för att han sväljer luft vid amningen.

• Melly

Föresten så glömde jag skriva att om du stoppar honom efter 10 minuter men att han inte är klar vid bröstet då så är det risk för att han bara har hunnit få i sig utav den första mjölken som innehåller mest laktos. Men att han inte hinner komma till den fetare mjölken som kommer senare under amningen. Då så kan det bli obalans i magen med för mycket laktos i förhållande till fett vilket oxå ökar risken för gaser.

Så att amma du fritt istället och låt din bebis styra

• Kassiopeia

Tack för era svar, jag vill gärna kunna amma fritt, men det är väldigt svårt på nätterna... Några tips där?

• Karla79

Varför är det svårt på nätterna? Jag instämmer med föregående talare, amma fritt, mycket bättre än att avbryta!

• Karla79

Du kan också prova spädbarnsmassage för att få bukt med gaserna. Det finns två enkla övningar, den ena heter hjulet (man cirklar med fingertopparna runt naveln) och i den andra böjer man upp benen mot magen, googla spädbarnsmassage och gaser så hittar du dem säkert!

• Bia 80

Tänk på vad du äter oxå. Lök, stark matt mm kan göra att han får ont i magen.
    Vår son hade kolik och nu i efterhand berodde det nog på mjölkintolerans samt att det fullkomligt sprutade in mjölk i hans mun.

Massage kan hjälpa, bära på mage. Sen finns det en liten tratt "Windy" som man tydlige nkan sätta i rumpan o f´å ut gaserna med. Har dock ingen erfarenhet av den,

• SailorGirl

Dottern hade kolik i 3 månader. Minifom var verkningslöst, men Sempers magdropper hjälpte på stört. Att jag gick över till laktosfritt och sedemera låglaktos hjälpte också. Det enda jag har märkt i matväg som gått över i mjölken har varit blomkål som gav hemska gaser. Massage kan hjälpa för att få ut gaserna, men gör inte att man kan förhindra dem.

För att underlätta nattamningen, så fick vi samsova. Efter hand, så tunnas tillfällena ut. Vid 3 mån ca så får barnet en dygnsrytm och då vaknar det oftast inte lika många gånger och behöver äta.

• elin84s
    Bia 80 skrev 2011-03-31 20:16:52 följande
    Massage kan hjälpa, bära på mage. Sen finns det en liten tratt "Windy" som man tydlige nkan sätta i rumpan o f´å ut gaserna med. Har dock ingen erfarenhet av den,
    En vännina har använt sådana fisventiler och är mycket nöjd. Vad gäller hans mage så BLIR det snart bättre, tar som sagt tid för de små tarmarna att vänja sig, men det gör det ju inte roligare för er ändå, så klart. Men är det bara gaser, vet du att det är det? Min stackars son skrek jättemycket när han var två veckor gammal, men det visade sig efter många  om och men att han  inte var mätt. Jag hade för lite mjölk helt enkelt. Kolla det.

Sen sjöng jag för honom samtidigt som jag masserade hans mage, detta gjorde att han fokuserade mer  på min sång än på knipet. Jag "trummade" med mina fingrar på hans mage, ganska hårt, för att sedan "dra nedåt" med båda händerna från magens mitt mot bäckenet. Sen tog jag tag i hans fötter och sjöng : "Här sitter vi och ror, i vår lilla båt, sjön är stor, väldigt stor och den går i vågor..." osv och gjorde ro- och vågrörelser med benen. Ja, det funkade för oss i alla fall. ;)
  • SailorGirl

Men vad gör de där fisventilerna egentligen? Håller ringmuskeln konstant öppen? Det är väl ändå när gaserna byggs upp och går genom tarmarna som det är problem, inte när de ska ut? Vad är det jag missat i ekvationen?

• Kassiopeia

Ska prova sempers magdroppar istället och sluta äta laktosprodukter. Jag tror inte att för lite mjölk är problemet, utan snarare tvärtom då det i princip sprutar in i munnen på sonen, han sätter i halsen och får hosta och hicka, men vill ändå fortsätta äta hela tiden. Nåja, skönt att det ordnar sig med tiden. Vi har turats om att sova i natt (jag har ammat, sambon har tröstat) och det känns bättre att ha fått sova lite i varje fall. Glad 

• Jossan82

Viggo, min lille prins hade ont i magen  mellan 19-22 på kvällarna o så prvade vi miniform o de funkade perfekt:) ger det varje gång han får mat. Ingen placebo utan den slår hål på bubblorna som uppkommer i magen. Magdropparna hjälper till att få dem att bajsa... Miniform f¨år man använda hur mkt som helst o funkar de så funkar de :) 

Amningen; jag fick gå till en amningsmottagning för att få lite hjälp o de förespråkar att de ammar länge på ett bröst för då får de i sig den tjocka mjölken som kommer efter den tunna. Fri amning förespråkar dom också o min grabb får mat tills han e mätt, han släpper bröstet många gånger för att vila o försöker igen o vill han igen får han...

• J3O

Jag undviker:

*Koffein (coca cola, kaffe, svart-te osv.)
    *Kål (all typ a kål.. blomkål, vitkål osv)
    *Stark mat
    *Lök (all typ av lök)
    *Laktos (tänk på att läsa på innehållsförteckningar, mycket innehåller laktos såsom vasselpulver mm. Det är bara att googla)
    *Ärtor och broccoli (ger samma typ av gaser)

Har hört att mankan försöka att bebisen ammas lite mera sittandes och att det kan hjälpa samt att ta ut bröstet om man hör att barnet drar in luft för att sedan direkt erbjuda bröstet igen men försöka gå barnet att få ett större "tag".

Sen som folk skrivit så tar det ett tag innan systemet kommit igång och bebisen vant sig vid alla känslor/känningar.

Jag har nu min andra bebis på 5 ½ vecka och han är fortfarande inte helt nöjd.
    Min första son skrek inte (dvs ALDRIG mer än vid sjukdom) efter 2 månader men nu är han snart 3 och i trotsålder och det är en helt annan femma ;).

Lycka till!!

Detta är som sagt bara grejer som funkat på mina barn och ingen vetenskap.

Svar på tråden Fråga om gaser och amning