• 201201232

Hur torkar ni skor på snabbast och bäst sätt?

Det spelar inte någon roll vilka skor vi sätter på. Goretex, gummistövlar (fodrade som ofodrade), de blir dyngsura inuti. Mest troligt för att sonen hittar den djupaste vattenpölen ute på dagisgården, tar en spade och tja blöter ned sig. Det är faktiskt inte alltid vi ens lyckas få skorna torra till dagen efter, så jag undrar hur ni andra gör?

Att lägga papper i skorna fungerar väl på sitt sätt, problemet är bara att vi glömmer att byta papper och när det är blött suger det inte upp mer vatten utan hämmar nog snarare torkningen. Hårtorken fungerar rätt bra faktiskt, men låter som ett tröskverk (jag har någon avancerad variant på 2000 watt) och det känns inte direkt ekonomiskt eller bra för skorna. Att sätta på elementet verkar inte hjälpa alls på goretexskorna. Jag tänkte helst undvika att köpa en speciell skotork.

Så tips? Skrattande 

• Svar på tråden Hur torkar ni skor på snabbast och bäst sätt?
  • Stårscha

Ställer in dem i torkskåpet, men jag misstänker att du inte har tillgång till något sådant, eller? Och speciella skotorkar är faktiskt riktigt bra, även om jag hör vad du säger om att du inte vill skaffa en.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • crazy mom

Skotork är det enda som funkar hos oss då vi saknar torkskåp.

Är dojorna helt genomsura och sktiga tvättar jag dom, då blir de centrifugerade vilket gör att de torkar fortare.

Glöm inte att ta ut innersulan...

• mams2004

Pressar in tidningspapper och ställer dem framför brasan :) , men ofta torkar våra skor ståendes på värmegolvet i hallen.

• Mia386

Antigen i en skotork som man kan köpa på tex biltema, eller så tidningspapper i skorna. Men som du säger, gäller att inte byta pappret ;P

Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • 201201232

Ja, jag förstår ju att skotorkar fyller ett syfte, men vi bor rätt trångt och de är ju inte sådär supersnygga... 

• 201201232

Men torken var ju inte så brutalt dyr på biltema iaf. :)

• rallysmurf

Köp en paket gula ärtor å häll i stövlarna 

• 201201232
    rallysmurf skrev 2011-03-31 14:34:00 följande:
    Innovativt!

Jag funderade lite på en sån där torrboll man kan ha i bilen, men en sån är väl för stor? 
  • La Lola

Här använder vi skotork.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • alvide

Har ni en sån där kupévärmare som man har i bilen?
    Den kan man luta och så lägger man skorna en liten bit i från så blåser det rakt in i dom.
    Vi hade oxå samma problem med dyngsura gummistövlar och Viking goretex kängor pga för höga vattenpölar så vi köpte Kavats allvädersstövlar (Slask) och de är tillräckligt höga så nu är hon torr.
    Annars brukar vi i vanliga fall själva vända kängorna upp o ner på ett element men nu funkar det inte lika bra längre då det är varmare ute och det innebär sämre effekt på elementet.

• Mamma och Fru

vi har en skotork, visst är dom fula, men guld värd!! Vi har enormt liten hall, men den fick plats jämte skohyllan, och man lägger inte märke till den!

Ser att du fått bra tips redan :)

• NinnaBus
    rallysmurf skrev 2011-03-31 14:34:00 följande:
    Fungerar faktiskt väldigt bra...
    Och häller man sedan ärtorna i en burk och förvarar dem luftigt så de torkar igen så kan man återanvända dem...
Svar på tråden Hur torkar ni skor på snabbast och bäst sätt?