• avocadoo

Vad låg ert ferritin och järnvärde på i början av graviditeten?

Var på inskrivning här om veckan och mitt hb var bra: 128, men ferritinvärdet låg på 9, vilket inte var lika bra.

Någon som vet om ferritinvärdet påverkar hur man mår? Eller är det bara lågt HB som gör en trött och sliten? 
    Ska ta 1-2 järntabletter/dag resten av graviditeten, någon som vet om man följer upp ferritinvärdet?

Vad låg era värden på vid inskrivningen? 

• Svar på tråden Vad låg ert ferritin och järnvärde på i början av graviditeten?
  • Ekorrfamiljen

Även om man har ett bra Hb kan som sagt de andra värdena vara låga och då blir man ju trött och orkeslös. Så, har du dåliga värden så be om hjälp att få upp dem.

Jag vet bara av att vi kollat mitt Hb när jag varit gravid (eller bm har inte sagt något om depåer osv) men det har alltid legat bra, runt 146 vid inskrivningen för att sjunka till runt 130 som lägst.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • avocadoo
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-31 17:02:28 följande:
    Även om man har ett bra Hb kan som sagt de andra värdena vara låga och då blir man ju trött och orkeslös. Så, har du dåliga värden så be om hjälp att få upp dem.

Jag vet bara av att vi kollat mitt Hb när jag varit gravid (eller bm har inte sagt något om depåer osv) men det har alltid legat bra, runt 146 vid inskrivningen för att sjunka till runt 130 som lägst.
    Mm ska ta 2 järntabletter om dagen resten av graviditeten nu... 

Jag tror att man på rutin kollar ferritinvärden på inskrivningen nu :) Ändrat sedan förra barnet 2009... 
  • Ekorrfamiljen

Fast jag är gravid nu och har inte hört något om ferritin, bara Hb. (Var för övrigt gravid 2009 också. )

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Kazeer

När jag väntade andra barnet och var på inskrivning var mitt Hb 141 och mitt ferritinvärde var 84.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • elisa

Jag hade 137 i hb och 18 i ferritinvärde (vecka 8) och äter Nifrex, en om dagen. Enligt min bm så kommer jag inte få upp depåerna förrän troligen i slutet av graviditeten då "barnet äter upp allt", så jag ska gärna äta några månader extra efter förlossningen.
    Har läst att det tar över ett halvår att fylla uppdepåerna om man inte tar en spruta då fixar det sig på en gång.

***bf 1 okt***
  • snalmums
    avocadoo skrev 2011-04-01 08:57:05 följande:
    tack för era svar :)

Någon mer? 
    har ett hb på 104 och ferritin på 8, har varit otroligt trött. får järndropp varje vecka nu en period.
Svar på tråden Vad låg ert ferritin och järnvärde på i början av graviditeten?