• Cloudy

Anser du att det är normalt att en 3-åring beter sig ondskefullt?

Läste lite i en annan tråd och måste kolla vad majoriteten anser..

Med ordet ondskefullt så menar jag en 3-åring som siktar in sig på att medvetet skada andra ordentligt exempelvis ta sats och springa och slå någon i bakhuvudet med knuten näve, springa och ta sats för att knuffa ner ett annat barn så det ramlar bakåt med huvudet i asfalten, riva, slå och klösa andra barn, köra in i andra med cykel i syfte att medvetet skada. Är det verkligen normalt enligt dig att ett barn i åldern 3-4 år beter sig såhär?

Utveckla ditt svar för jag begriper inte hur någon kan anse att detta är ett friskt beteende.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att det är normalt att en 3-åring beter sig ondskefullt?
  • Ruggugglan

Nej, det är inte ett normalt beteende.

• Boel1

Ja, det är faktiskt ganska normalt. Barn kan vara hemskt elaka, det måste bli konsekvenser av det så att han lär sig att inte göra det.

• Lilith Dark
    Boel1 skrev 2011-03-31 18:23:19 följande:
    Ja, det är faktiskt ganska normalt. Barn kan vara hemskt elaka, det måste bli konsekvenser av det så att han lär sig att inte göra det.
    Ett barn som blir uppfostrat beter sig inte så, då det fått lära sig redan ifrån tidig ålder vad som är ett accepterat beteende.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Fyrbarnsmorsa

Efter att ha jobbat med barn i över 20 år så anser jag att det absolut hör till ovanligheterna.Visst kan barn vara jäkliga med varandra men dom som gör samma sak mot samma barn om och om igen har oftast en diagnos eller väldigt jobbigt hemma.Dom behöver uppmärksamhet och då i vilken form som helst,även negativ.Att barn blir ovänner eller retas är en sak alla i stort sätt gör ibland men såna direkta saker som i ts så ligger väldigt ofta något annat i grunden.

• vetvadjagvill

Är det fortfarande onormalt då barnet med förskolepersonalens uppmärksamhet och engagemang INTE beter sig onsefullt?

Ligger felet verkligen på barnet då eller på förskolans agerande med barnet?

• 3barnsmor

Ärligt cloudy så överdriver du ju lite vad som står i den andra tråden!

• vetvadjagvill
    Cloudy skrev 2011-03-31 18:09:07 följande:

Läste lite i en annan tråd och måste kolla vad majoriteten anser..

Med ordet ondskefullt så menar jag en 3-åring som siktar in sig på att medvetet skada andra ordentligt exempelvis ta sats och springa och slå någon i bakhuvudet med knuten näve, springa och ta sats för att knuffa ner ett annat barn så det ramlar bakåt med huvudet i asfalten, riva, slå och klösa andra barn, köra in i andra med cykel i syfte att medvetet skada. Är det verkligen normalt enligt dig att ett barn i åldern 3-4 år beter sig såhär?

Utveckla ditt svar för jag begriper inte hur någon kan anse att detta är ett friskt beteende.

för ett barn där man inte ger barnet rätt uppmärksahet så är det ett fullt normalt beteende.

det är inte barnets fel hur det formas det är omgivningen och vuxna som formar det.
    man kan aldrig ändra ett barn utan man måste som vuxen ändra sig för att förändra ett barns beteendet.
  • ModestyB

Ja, det är "normalt", men det betyder inte att det är ett acceptabelt beteende. Om det är förtåeligt att bete sig "ondskefullt" någon gång i livet så är det väl innan man lärt sig de fulla konsekvenserna av sitt handlande.

Viktigt att barn tidigt får lära sig att våld inte är ok.

Svar på tråden Anser du att det är normalt att en 3-åring beter sig ondskefullt?