• mgus

finns det någon hjälp?

Hej. Då var man alltså efter 2,5 års försökande med diverse hormon behandlingarna oförklarligt barnlös. Jag känner mig så nedstämd och ledsen att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag känner att det finns ingen hjäp att få för att komma ur det här! Det känns som att man inte blir tagen på allvar. Det är ju inga fel på er. Jaha varför har det aldrg tagit sig? Du tänker på det för mycket säger en del, koppla av och se fram emot något annat! Är det då mitt fel att jag inte blir gravid? Är det något fel i mitt huvud som gör att jag inte blir gravid? Och läkaren jag går till han har ju aldrig tid känns det som, vi gjorde våran första insemination i höstas sedan kunde vi inte göra någon mer eftersom han hade semester efter det hade han ingen tid när jag fick min mens och nu kommer julen då går inte det så i slutet av januari kan vi få pröva våran andra insemination och har nu blivit uppsatta för ivf. Jag har också försökt att få en tid att prat med någon efter som jag känner att jag inte klarar av att bära på detta själv. Men det verkar inte finnas någon tid eller hjälp. Jag håller på att bli tokig! Jag vill bara ha HJÄLP!

• Svar på tråden finns det någon hjälp?
  • Winnie

Ja för oförklarlig barnlöshet är det ju insemination och IVF som är alternativen...
    Lite så som du kände jag också i början när vi fick diagnosen "oförklarlig". Kände nästan att jag hellre VILLE att nåt skulle vara fel så att man fick VETA och att man kunde göra nåt konkret åt just det felet. Men när jag hade tänkt över det lite och fått lite distans så insåg jag att det självklart är bättre att inget är fel! Då finns ju fortfarande chansen att lyckas på egen hand!
    För att ge lite hopp kan jag säga att vi bestämde oss för att testa IVF och lyckades på första försöket. Vi som är oförklarligt barnlösa har i alla fall inte lägre chanser för att lyckas med IVF än andra, snarare tvärtom...
    Lycka till. Kram!

• maja under eken

Styrkekramar t dig! Kanske kan Akupunktur vara ett sätt att få balans o fart på kroppen? Jag går på akupunktur hos en riktig TCM akupunktör, hon pratar om stagnationer i kroppen. Då cirkulerar inte blodet som d ska, bla.

D kan ju vara värt o ge d en chans iaf.

TCM står f Traditional Chinese Medicine, dom ser på hela människan o har längre utbildning än dom som utövar Västerländsk akupunktur. Gillar du inte nålar, d gör inte ont men ilar lite när dom sätter i den, så kan du testa zoonterapi. Jag mår helt klart bättre rent psykiskt när jag går hos henne, d blir lite samtalsterapi oxå

Lycka till!!! Hoppas du sitter m en egen bebis i famn snart!

• Nickis

Hej! Här har du en till med den fina diagnosen oförklarligt barnlösa så här en +2,5 år i bebisverkstaden . Jag har också ibland känt att det hade varit bättre med en riktig diagnos men samtidigt- är det inget påtgagligt fel så har man stora chanser att lyckas vid ivf och kanske tom själv!
    Min gyn tyckte från början inte att vi skulle prova med insemination då detta procentuellt inte ger så hög utdelning (15% lyckas vid insemination). Så jag har fått prova gonal-f samt menopur i fem omgångar. Nu står jag i kö till IVF på HS och är väl framme typ i mars. I väntan på det tycker min gyn att vi ska prova insemination vilket jag gjort en gång med negativt resultat. Visst känns det hopplöst ibland och framförallt en gång i månaden när mensen dyker upp. Men nu börjar jag se fram emot ivf:en och lägger mitt hopp där istället. Vi fick i vårt brev från HS också information att vi kunde få prata med en kurator då det är vanligt att många mår mycket dåligt. Du borde ju kunna fråga din gyn tycker jag om det finns någon hjälp att få där? Var ska ni göra IVF?

Stora kramar Nickis

• Pico

Har svarat dig i andra tråden.
    KRAM

Svar på tråden finns det någon hjälp?