• Mammatilltretroll

Blåmärken på benen som kommer i skov samt värk i kroppen...

Jag har sedan två år tillbaka besvär med värk i kroppen, i leder och muskler. Mest rygg, bröstkorg och vid diafragman.
    Efter lättare fysisk ansträngning är jag helt manglad i flera dagar efteråt.

Jag har dessutom blåmärken som kommer i skov.

Mina blåmärken tycker jag är ganska märkliga..

Vissa dagar kan jag vara skonad och ha typ 1 eller 2 blåmärken på benen.
    Sedan andra dagar kan jag ha fått 8 stycken bara över ett dygn.
    Som mest har jag 15 blåmärken.
    Alla är stora som en enkrona, max en 5krona. Och samtliga blåmärken sitter på benen.
    Dessa kommer utan att jag gjort mig illa.

Jag utreds ju för EDS som är en bindevävssjukdom just nu men de är inte säkra på att det är det jag har..
    Vanliga standard blodprover är tagna, CT röntgen på buk och kroppspulsåder är gjorda utan resultat...

Är det någon som har en idé om vad jag är för sjuk? Så blir jag väldigt tacksam för svar!!
  • Svar på tråden Blåmärken på benen som kommer i skov samt värk i kroppen...
  • SilverLadyG

blodproppar brukar vara blåmärken på ben som senare blir mörkare och mörkare blå..om dina fötter fryser och är kalla ofta, titta på blodcirkulationen och blodproppar!

• Giraff

Jag fick en massa blåmärken på benen en period under min förra graviditet. 

Det såg helt galet ut, som om nån hade piskat mig. De var liksom långsmala, så jag såg nästan randig ut av blåmärkena.

Fick ta en del extra prover - det som hittades var att jag just då hade väldigt lågt HB, det låg på 97.

Blåmärkena försvann när jag fick upp järnvärdet.

Kan det vara nåt liknande för dig? 

• Mammatilltretroll
    GreteP skrev 2011-03-31 19:02:10 följande:
    blodproppar brukar vara blåmärken på ben som senare blir mörkare och mörkare blå..om dina fötter fryser och är kalla ofta, titta på blodcirkulationen och blodproppar!
    Ja de är bara på låren,smalbenen, runt knäna och på vaderna.
    Aldrig över benen..

De börjar som ljusblå och blir sen mörkare och mörkare blå/svart för att sedan bli ljusar igen. Och sedan efter ca 6-15 dagar försvinna...

Ofta kall om händer och fötter.

Borde inte läkarna tänkt på detta?
    HUr utreder och diagnostiserar man detta?
  • Mammatilltretroll
    Giraff skrev 2011-03-31 19:04:09 följande:
    Jag fick en massa blåmärken på benen en period under min förra graviditet. 

Det såg helt galet ut, som om nån hade piskat mig. De var liksom långsmala, så jag såg nästan randig ut av blåmärkena.

Fick ta en del extra prover - det som hittades var att jag just då hade väldigt lågt HB, det låg på 97.

Blåmärkena försvann när jag fick upp järnvärdet.

Kan det vara nåt liknande för dig? 
    Mitt hb ligger "tyvärr" bra..
Svar på tråden Blåmärken på benen som kommer i skov samt värk i kroppen...