Hur skulle ni gjort? (gärna förskollärare)
Har en son som när han var ca 1.5 år sjäv inte ville ha blöja. Vi började då potträna honom (hade pottränat lite redan sedan han var 6 mån men nu mer intensivt) och efter bara 2 v så fixade han det väldigt bra. Man fick påminna ibland men ofta sa han till själv. Vi kunde åka och handla, vara ute och leka mm utan att det hände någon olycka. Någon gång kom det i kalsongerna men inga "pölar" utan bara så man var tvungen att byta kläderna och resten kom i pottan.
Vi sa efter ca 1.5 månad fri hemma till om att han skiulle vara utan blöja på förskolan. Allt var frid och fröjd och han klarade det bra. Hade 0-2 ombyten med oss hem från dagis. Sedan började det bli lite mer höst och förskollärarna tyckte det var lite jobbigt att gå in med honom med alla kläder (klarade inte att vara ute 2-3 timmar utan att kissa mellan) samt att ibland hade det kommit en liten fläck i kalsongerna. De frågade då om de kunde sätta på honom blöja när de var utomhus. Jag sa motsträvigt ja...för jag ville inte att det skulle bli krångligt för sonen...
Efter ca 2 v med blöja ute så började han kissa på sig massor inomhus (verkade som om han inte längre visste när han hade blöja och inte) så det slutade med att han fick tillbakak blöjan på dagis hela dagarna de slutade t o m sätta honom på pottan regelbundet...
Vi har nu tränat honom hemma och det går bra hemma. Visst kommer det i kalsongerna men aldrig mer än en fläck så håller han sig och resten kommer på pottan. Det vi märkt är dock att han har svårt att varva blöja med kalsonger, han vet liksom inte vad som är vad.
Nu börjar det bli vår och jag vill ha bort blöjan och då måste jag ta bort den ORDENTLIGT för annars blir det ju samma sak igen. Hur ska jag göra? Hur länge ska jag vänta innan jag tar bort den helt? ÄR det ok att barnet kissar lite kalsongerna men håller sig sen. Mig gör det inet om jag får 10 ombyten med mig hem (för det är ju inga mängder som kommer...kan ju ta månader innan de kan hålla sig helt varje gång) det känns mer som de tycker det är jobbigt...
Han vill inte sova med blöja heller så han får somna med kalsonger men sedan tar vi på blöjan i sömnen då han fortofarande kissar lite på nätterna och inte vaknar alla gånger.
Hur skulle ni gå vidare? Hur länge skulle ni vänta med att ta bort blöjan helt??