• ELI 79

Hur skulle ni gjort? (gärna förskollärare)

Har en son som när han var ca 1.5 år sjäv inte ville ha blöja. Vi började då potträna honom (hade pottränat lite redan sedan han var 6 mån men nu mer intensivt) och efter bara 2 v så fixade han det väldigt bra. Man fick påminna ibland men ofta sa han till själv. Vi kunde åka och handla, vara ute och leka mm utan att det hände någon olycka. Någon gång kom det i kalsongerna men inga "pölar" utan bara så man var tvungen att byta kläderna och resten kom i pottan.

Vi sa efter ca 1.5 månad fri hemma till om att han skiulle vara utan blöja på förskolan. Allt var frid och fröjd och han klarade det bra. Hade 0-2 ombyten med oss hem från dagis. Sedan började det bli lite mer höst och förskollärarna tyckte det var lite jobbigt att gå in med honom med alla kläder (klarade inte att vara ute 2-3 timmar utan att kissa mellan) samt att ibland hade det kommit en liten fläck i kalsongerna. De frågade då om de kunde sätta på honom blöja när de var utomhus. Jag sa motsträvigt ja...för jag ville inte att det skulle bli krångligt för sonen...

Efter ca 2 v med blöja ute så började han kissa på sig massor inomhus (verkade som om han inte längre visste när han hade blöja och inte) så det slutade med att han fick tillbakak blöjan på dagis hela dagarna de slutade t o m sätta honom på pottan regelbundet...

Vi har nu tränat honom hemma och det går bra hemma. Visst kommer det i kalsongerna men aldrig mer än en fläck så håller han sig och resten kommer på pottan. Det vi märkt är dock att han har svårt att varva blöja med kalsonger, han vet liksom inte vad som är vad.

Nu börjar det bli vår och jag vill ha bort blöjan och då måste jag ta bort den ORDENTLIGT för annars blir det ju samma sak igen. Hur ska jag göra? Hur länge ska jag vänta innan jag tar bort den helt? ÄR det ok att barnet kissar lite kalsongerna men håller sig sen. Mig gör det inet om jag får 10 ombyten med mig hem (för det är ju inga mängder som kommer...kan ju ta månader innan de kan hålla sig helt varje gång) det känns mer som de tycker det är jobbigt...

Han vill inte sova med blöja heller så han får somna med kalsonger men sedan tar vi på blöjan i sömnen då han fortofarande kissar lite på nätterna och inte vaknar alla gånger.

Hur skulle ni gå vidare? Hur länge skulle ni vänta med att ta bort blöjan helt??

• Svar på tråden Hur skulle ni gjort? (gärna förskollärare)
  • Giraff

Ni kanske kan kompromissa och ha några smidiga små tygblöjor istället? Och ha dom som underbyxor tills han är mer "pålitligt" torr. 

Då blir det inte samma förvirring mellan underbyxor och blöja, tänker jag mig. 

• Lena

jag hade då kört blöja tills overallsäsongen var över och sen hade jag kört på bara kalsonger. Och jag hade gjort det även nattetid och haft plastad frote under lakanet istället.

• ELI 79
    Lena skrev 2011-03-31 20:27:10 följande:
    jag hade då kört blöja tills overallsäsongen var över och sen hade jag kört på bara kalsonger. Och jag hade gjort det även nattetid och haft plastad frote under lakanet istället.
    ja det är så jag tänkte också. när det är "säker" vår ute så hade jag tänkt ta bort blöjan även om han inte är helt "pålitligt" torr än, men han får ju inte heller chansen.
    Han vill ju vara utan så det känns också som ett litet "övergrepp" att ta på honom blöjan...

Ok, kanske ska testa att ta bort nattetid också...
  • Mela78

Jag skulle säga till förskolepersonalen att sonen nu slutat blöja, även på förskolan. De får ställa en potta i hallen så slipper de ränna in hela vägen till toaletten om de tycker det är jobbigt. Inte rätt att hämma din sons utveckling, han har varit redo att vara utan blöja länge nu trots att han inte är så gammal än.

När vår son var blöjfri muttrade personalen lite på förskolan om att de inte ville hålla på och blöjträna osv. Svarade bara kort att han nu var blöjfri och de fick gärna se till att han fick tillfälle att sitta på pottan när han behöver. Tog ett par veckor tills personalen och sonen kommit på en bra toalettrutin som fungerade för de alla. Slutade med blöjor vid strax efter två år, personalen tyckte det var mycket tidigt, men det är en helt normal ålder att sluta med dagblöjor. 

• ELI 79
    Mela78 skrev 2011-03-31 20:35:30 följande:
    Jag skulle säga till förskolepersonalen att sonen nu slutat blöja, även på förskolan. De får ställa en potta i hallen så slipper de ränna in hela vägen till toaletten om de tycker det är jobbigt. Inte rätt att hämma din sons utveckling, han har varit redo att vara utan blöja länge nu trots att han inte är så gammal än.

När vår son var blöjfri muttrade personalen lite på förskolan om att de inte ville hålla på och blöjträna osv. Svarade bara kort att han nu var blöjfri och de fick gärna se till att han fick tillfälle att sitta på pottan när han behöver. Tog ett par veckor tills personalen och sonen kommit på en bra toalettrutin som fungerade för de alla. Slutade med blöjor vid strax efter två år, personalen tyckte det var mycket tidigt, men det är en helt normal ålder att sluta med dagblöjor. 
    ja han var ju som sagt bara 1.5 år när det eg funkade bra på förskolan utan blöja men de var lite lata...nu är han ju 2 år och 3 månader så jag tycker de hämmat honom tillräckligt länge...
    det är slut på blöjor på dagis så antingen ska jag inte ta dit några fler eller tar jag dit några stycken bara så det hinner bli lite varmare ute och sedan tar jag inte dit fler?!
  • Ängeln 80

Jag jobbar på förskola.. Ta med massa ombyten och säg bara att nu har vi slutat med blöjor... Dem får helt enkelt ta det.. Det är deras jobb...

• Lena
    ELI 79 skrev 2011-03-31 20:38:09 följande:
    ja han var ju som sagt bara 1.5 år när det eg funkade bra på förskolan utan blöja men de var lite lata...nu är han ju 2 år och 3 månader så jag tycker de hämmat honom tillräckligt länge...
    det är slut på blöjor på dagis så antingen ska jag inte ta dit några fler eller tar jag dit några stycken bara så det hinner bli lite varmare ute och sedan tar jag inte dit fler?!
    Om jag inte hade en extraoverall hade jag lagt dit några till med sagt att ni tänkte sluta med blöjor helt 1/5 (eller annat bra datum) och att ni vill att de fom nu tar med honom till toaletten när han behöver och innan han går ut.
  • ELI 79
    Ängeln 80 skrev 2011-03-31 20:43:52 följande:
    Jag jobbar på förskola.. Ta med massa ombyten och säg bara att nu har vi slutat med blöjor... Dem får helt enkelt ta det.. Det är deras jobb...
    det kändes så trist att de liksom "förstörde" förra gången o är lite rädd att det kommer bli samma sak igen men jag får väl vara mer påstridig! Så länge det inte blir några pölar på golvet så kan det väl inte vara speciellt jobbigt att byta kalsonger på honom liksom
    Lena skrev 2011-03-31 20:44:57 följande:
    Om jag inte hade en extraoverall hade jag lagt dit några till med sagt att ni tänkte sluta med blöjor helt 1/5 (eller annat bra datum) och att ni vill att de fom nu tar med honom till toaletten när han behöver och innan han går ut.
    De har ju bara överdragskläder nu men de har ju ändå några lager så det är nog kanske bra att säga efter påsk eller nåt sånt?! hmm bra idé
  • Tinnys
    Ängeln 80 skrev 2011-03-31 20:43:52 följande:
    Detta gjorde vi, aldrig att de skulle få sätta på en blöja bara för att det krånglar. Hade även tre par ytterkläder ifall att.
  • ELI 79
    Tinnys skrev 2011-03-31 20:47:40 följande:
    Detta gjorde vi, aldrig att de skulle få sätta på en blöja bara för att det krånglar. Hade även tre par ytterkläder ifall att.
    Det känns liksom som om de tycker "han är så liten så det gör inget om det tar lite längre tid"...stora sonen var 3 år när han vart utan blöja och han "krånglade" i säkert ett halvår men då sa de inte nåt för då tyckte de väl att han hade "åldern inne", men lilla sonen villj u själv vara utan o åldern ska ju inte spela någon roll!
Svar på tråden Hur skulle ni gjort? (gärna förskollärare)