• Shopaholic

Hårbollar

Min katt får hårbollar ganska ofta, hon en norskskogskatt och långhårig. Jag har börjat borsta henne typ 2 gånger om dagen och det verkade hjälpa ett tag, men idag kom den en hårboll igen. Är detta vanligt? För en vecka sen spydde han upp det 3 gånger. Jag har prövat med speciell mat som gör att de håret ska komma ut med avföringen med det hjälper inte alls. Det är så himla jobbigt då hon inte verkar må så bra när hon har en hårboll i magen. Jag ska i alla fall fortsätta borsta henne men har ni några andra tips och råd?

• Svar på tråden Hårbollar
  • TheMother

Tror katterna håller på att byta päls nu, så de släpper väl extra mycket päls nu = mycket hårbollar som ska upp.
    Men annars är en fundering jag har på vad ger ni henne för mat? Köper ni ordentligt "vetrinärsfoder" eller köper ni på mataffärer?

• nemo1

Köp kattgräs eller ampelliljor så kommer dom upp lättare.

• Shopaholic

Jag köper royal canin, mot hårbollar

• Järnsaxa

Det som jag kan rekommendera är Hill's Science Plan Hairboll controll foder.
    Jag har två långhåriga katter som hade hårbollar men så bytte jag foder och det fungerade :)

Annars brukar personalen i djuraffärerna vara duktiga och hjälpsamma ...

Jag har även kattgräs som står framme :)

• Shopaholic
    Järnsaxa skrev 2011-03-31 20:48:19 följande:
    Det som jag kan rekommendera är Hill's Science Plan Hairboll controll foder.
    Jag har två långhåriga katter som hade hårbollar men så bytte jag foder och det fungerade :)

Annars brukar personalen i djuraffärerna vara duktiga och hjälpsamma ...

Jag har även kattgräs som står framme :)
    Finns den i djuräffaren?
  • nemo1

Ja både Hill´s och kattgräs. Ampelliljor brukar annars vara alla katters favorit och ett måste denna årstid när dom fäller vinterpälsen. Ska du byta foder så bör du göra det väldigt sakta, börja med några kulor och öka under några veckor.

• Järnsaxa

Maten jag skrev om finns i vanliga djuraffärer likaså kattgräset :)
    En 4 kg påse kostar ca 400 kr. Hos mig i alla fall...

• Shopaholic

Tack! Ska köpa imorgon och se om det hjälperGlad

• nemo1

Som sagt, byt foder mycket långsamt annars kan du få en massa diarrér hemma.

Svar på tråden Hårbollar