• Verdandi

En katt har "bosatt" sig under min trappa! Vad ska jag göra?

För ca 4 dagar sen så upptäckte jag en katt under min trappa, så fort jag öppnar ytterdörren så försöker den smita in vilket har hänt 2gånger nu.
    Den springer direkt in till köket för att få mat antagligen, men jag har inte matat den eftersom att jag har hört att man inte blir av med den då!
    Jag kan inte ta in den heller för jag & barnen är allergiska mot katter.
    Den ser ut som en norsk skogskatt lika fluffig ock med små tofsar på öronen, men den har inget halsband.

Jag har ringt polisen men de sa bara att jag skulle jaga iväg den & sätta nånting för trappen så att den inte kunde gå in under den igen.
    Jag har även hört mej för bland grannarna men ingen känner till någon som saknar sin katt.
    I affären finns inte heller någon lapp uppsatt om en bortsprungen katt.
    Jag tänker iaf ringa ett katthem imorgon (men de har säkert fullt)

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra?
    Ska jag mata den iaf? Lr kan den hitta mat själv tro?

Jag tycker så synd om katten, men jag kan verkligen inte ta in den!
    Usch det har regnat hela dagen oxå...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-31 22:04
    Tack så mycket för alla råd:)

Jag har nu ställt ut lite mat och vatten till katten. Men den kom inte fram direkt som jag trodde att den skulle göra om den nu var jättehungrig. Fast den är ju iofs lite skygg så...

Jag provar att ringa polisen igen imorgon för att göra en anmälan, polisen som jag pratade med idag verkade inte bry sej så mkt. När jag bla frågade om jag skulle mata katten så svarade han bara ska du låta den dö?!!!

Jag ska även försöka fotografera katten imorrn när det är ljust ute så att jag kan göra en flyer & efterlysa ägaren!
  • Svar på tråden En katt har "bosatt" sig under min trappa! Vad ska jag göra?
  • nemo1

Ringde du polisen på 114 14? Dom är skyldiga att ta emot en anmälan på upphittade katter, då katter enligt ny lag klassas som hittegods. Polisen har ett register över försvunna/upphittade katter. Jag skulle inte kunna låta bli att mata den stackarn. Lappa hela området där du bor. När du ringer kattehemmet be dom hjälpa dig med och kolla om katten är chippad. Alla katthem och polisen har en scanner. Kan du inte sätta lite blötmat under trappen till den. Kan ju vara utslängd Gråter

• Lumo

Skicka ut lappar i grannskapet o på anslagstavlor. Fråga om någon granne kan ta hand om den tills ägaren hittats (eller för evigt). Och ge den lite mat så länge. Det skulle iaf jag göra, vem vet hur länge den svultit? Katter har ju en tendens att flytta, många ggr flera mil.

Har du kollat om den har öronmärkning (tatuering)? Om inte så kan den vara chippad o då måste du åka till någon veterinär med chippläsare med katten, polisen har inte det o bryr sig sällan. En skogskatt är ju oftast lite mer "värd" än en bondkatt o borde antagligen komma från ett hem som åtminstone en gång köpte den o vårdade den...

• IceJossan

Är katten öronmärkt eller chippad? Den behöver tas till veterinär för att kolla om den är chipmärkt.

Sätt upp lappar över ett stooooort område! Katten kan ha gått långt! Mataffärer längre bort, busshållplatser, soprum och alla anslagstavlor du hittar.

Sätt in annons på Blocket.se och tidningen, gärna även andra annonssajter, till exempel hos de katthem som har speciella annonssidor.

Gjorde du en anmälan om upphittad katt hos Polisen (det måste göras), eller frågade du bara vad du skulle göra?

Den har förmodligen ett hem eftersom den är tam och försöker smita in - den vill inte vara utlåst. Den kan blivit ivägskrämd hemifrån, råkat följa med en bil och sedan hoppat ur/blivit avslängd i närheten av där ni bor, eller kanske hamnat på villovägar på annat sätt.

• SilverLadyG
    nemo1 skrev 2011-03-31 20:56:34 följande:
    Ringde du polisen på 114 14? Dom är skyldiga att ta emot en anmälan på upphittade katter, då katter enligt ny lag klassas som hittegods. Polisen har ett register över försvunna/upphittade katter. Jag skulle inte kunna låta bli att mata den stackarn. Lappa hela området där du bor. När du ringer kattehemmet be dom hjälpa dig med och kolla om katten är chippad. Alla katthem och polisen har en scanner. Kan du inte sätta lite blötmat under trappen till den. Kan ju vara utslängd Gråter
    Håller med! MATA katten och ge den vatten! Ring till en veterinär och fråga vad du kan göra!
  • Lumo

Polisen har inte alltid chippläsare. Dessutom samkör inte polusen sina "försvunna djur"-register mellan länen varför det lett till att djur blivit avlivade eftersom man inte efterlyst dem i grannlänet. Bla hundar... Sorgligt!

• LunaLunatic

Rent krasst, matar man blir man ansvarig för den.

Som sagts:
    1. ring polisen igen och gör anmälan
    2. ring veterinär/katthem för att läsa av om katten har chip
    3. kolla Blocket och lokala katthems sidor efter efterlysningar
    4. det är troligtvis en långhårig huskatt, men titta på den i profil, ser det ut så här från manna till nos är det högst troligt en renrasig norsk skogkatt: /  dvs rak profil. Då bör den vara chipmärkd.

• Verdandi

Tack så mycket för alla råd:)

Jag har nu ställt ut lite mat och vatten till katten. Men den kom inte fram direkt som jag trodde att den skulle göra om den nu var jättehungrig. Fast den är ju iofs lite skygg så...

Jag provar att ringa polisen igen imorgon för att göra en anmälan, polisen som jag pratade med idag verkade inte bry sej så mkt. När jag bla frågade om jag skulle mata katten så svarade han bara ska du låta den dö?!!!

Jag ska även försöka fotografera katten imorrn när det är ljust ute så att jag kan göra en flyer & efterlysa ägaren!

• nemo1

Jättebra av dig. Stå på dig, polisen är som sagt skyldig att ta emot anmälan. Blir så trött på att katten inte har något värde för många.

Svar på tråden En katt har "bosatt" sig under min trappa! Vad ska jag göra?