• Colisa

Leksaker för unga gäster (3-6 år)?

Hej!

Har planerat att ha kalas snart, och kom på att det kunde vara trevligt om barnen i bekantskapskretsen hade något att greja med när de är här på besök. Ibland har de med någon leksak, men ofta är det ju roligare med något "nytt" som man inte har hemma. Det är inte alltid det kommer flera barn som kan leka med varann.

Mitt barn är snart ett år, alltså har vi bebisleksaker, och jag har dålig koll på vad som går hem hos de lite äldre och vad som passar olika åldrar.Tänkte skaffa en liten leklåda med kanske något enkelt spel, pussel och något mer...?

Alltså söker jag tips om kul leksaker (eller annat som är kul att leka med) som:

...passar för barn ca 3-6 år.
    ...passar både killar och tjejer.
    ...inte är jättedyrt (300:- är okej, gärna billigare).
    ...inte innehåller en massa småbitar som kommer bort och sätts i halsen av bebisar (typ pärlor).
    ...inte kladdar ner barn, föräldrar eller inredning (typ vattenfärg, modell-lera).
    ...man inte måste vara flera för att kunna leka med.

Skulle också vilja ha tips på spel som barn i olika åldrar kan spela med varandra, eller med vuxna.

Så, har ni några tips? Hjälp mig, flerbarnsföräldrar! Och andra också, så klart!Skrattande

• Svar på tråden Leksaker för unga gäster (3-6 år)?
  • Cia o krabaten

Memory funkar ju i många åldrar.
    Lite ritpapper och pennor/kritor
    Leksakskö/mat/cafe roar nog många åldrar, iaf båda mina som är 2,5 resp 6år, men det är ju lite dyrare, men kanske ngt som ditt barn vill leka med snart iaf? Finns säkert begagnat som är billigt. 

• Hertha

Aquadoodle! Mycket uppskattat av ALLA! De kan rita hur mycket de vill och föräldrarna behöver inte vara nervösa och rädda för att något ska bli ritat på eller någon ska stoppa kritor i munnen...

www.aquadoodle.com/

Finns på toysrus och BR och andra leksaksbutiker.

Råkar det bli fler barn än pennor är det bara att leta upp några gamla penslar, tvättsvampar eller liknande och lite vatten i en skål.

• alvide
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-01 08:21:37 följande:

Anordna en skattjakt

Jättebra tips!
  • amalie79

Jag har en leksakslåda med saker jag köpt på loppis. Några bilar, ritgrejer, bollar, enklare böcker.

• iser

Duplo! helt klart bra och det kommer ju ditt barn ha skoj med också snart. Dessvärre är ju det ganska dyrt. Roliga ritgrejer är ju också redan sagt, men det är ju roligt. Då kan man ju ha en pysselbox med klistermärken och roliga papper där man kan samla allt möjligt roligt som går att pyssla med. (gamla toapappersrullar etc)

• Thursday
    iser skrev 2011-04-01 21:18:22 följande:
    Duplo! helt klart bra och det kommer ju ditt barn ha skoj med också snart. Dessvärre är ju det ganska dyrt.
    Finns på Blocket! Dock är det väl viss risk för att 4-5-6-åringar tycker att Duplo är töntigt...

Lite bilar som sagt. Någon plastpryl a la kassapparat brukar gå hem. Ikea har "tygmat" som man kan komplettera med, bl.a ett set med kakor och glass, då kan man ha kafé.
  • Cia o krabaten
    Thursday skrev 2011-04-01 21:28:17 följande:
    Finns på Blocket! Dock är det väl viss risk för att 4-5-6-åringar tycker att Duplo är töntigt...

Lite bilar som sagt. Någon plastpryl a la kassapparat brukar gå hem. Ikea har "tygmat" som man kan komplettera med, bl.a ett set med kakor och glass, då kan man ha kafé.
    Fast min 6-åring leker gärna med det också, även om det är lillebrorsans nu
    Och en gång hos någon bekant så roar det nog de flesta e stund!

Tyvärr är det dyrt även på blocket... 
  • Thursday
    Cia o krabaten skrev 2011-04-01 21:46:14 följande:
    Fast min 6-åring leker gärna med det också, även om det är lillebrorsans nu
    Och en gång hos någon bekant så roar det nog de flesta e stund!

Tyvärr är det dyrt även på blocket... 
    Åh, jag menade ju faktiskt Tradera... om man tycker att det är roligt med Tradera och engagerar sig så kan man faktiskt hitta Duplopaket till fyndpris då och då.
  • Mimmen01

Jag tycker att Memory är ett bra och kul spel för små barn och även vuxna (barnen vinner för det mesta) och vi har ett fint Memo från www.smartbaby.se som spelas och uppskattas av alla i familjen och de som besöker oss. Dessutom är det stabilt och korten laminerade så det tål en hel del.

Svar på tråden Leksaker för unga gäster (3-6 år)?