• FruSen

    AKUT! Maken har glömt förnya körkortet - vad händer??

    Mannen min upptäckte imorse att hans körkort gått ut (blivit för gammalt). Han har i januari fått hem papper från transportstyrelsen om att förnya körkortet och la dessa åt sidan då han hade två månader på sig. Nu har ju dessa två månader blåst förbi i väldig fart och han upptäckte idag att körkortet gick ut den 21 mars!
    Vad händer nu? Han har inte fått något meddelande från transportstyrelsen vilket jag på deras hemsida läser att man ska få.
    Måste han ta om körkortet helt och hållet, med uppkörning och allt eller??
    Någon som vet?
    Transportstyrelsen öppnar sin kundtjänst kl 08 så vi ska såklart ringa då men man kan ju alltid hoppas på ett svar härifrån innan dess

  • Svar på tråden AKUT! Maken har glömt förnya körkortet - vad händer??
  • agtiwi

    Tyckte det stod lite invecklat på deras sida, men det varkar inte vara någon fara. Har din man möjlighet att åka i dag till vägverkets lokaler och fotas och skriva sin signatur så är ju kanske det bra, för då är det ur världen sen. Så har jag gjort och det går fortare än att krångla med blanketten.

    Hoppas det reder ut sig och går bra!

  • FruSen
    agtiwi skrev 2011-04-01 07:12:59 följande:
    Tyckte det stod lite invecklat på deras sida, men det varkar inte vara någon fara. Har din man möjlighet att åka i dag till vägverkets lokaler och fotas och skriva sin signatur så är ju kanske det bra, för då är det ur världen sen. Så har jag gjort och det går fortare än att krångla med blanketten.

    Hoppas det reder ut sig och går bra!
    Om vägvärket/transportstyrelsen har lokaler i min stad så kan man ju göra det kanske.. Tanken var att vi skulle ta kort idag (även jag måste ta ett id-foto men till annan id-handling) efter jobbet så kort komemr vi att ta idag hur som helst. Men jag vet faktiskt inte om de finns här (vägverket/transportstyrelsen). Vi bor i en mindre stad norrut
    MartinaE skrev 2011-04-01 07:15:19 följande:
    Det är ingen fara! bara att skicka in pappren, min man glömde också förnya sitt.
    Åh så skönt, det låter ju lovande!
  • FruSen
    Steffi skrev 2011-04-01 07:24:39 följande:
    Bara att förnya och under tiden kan han köra bil med gilltigt id/pass tror jag
    Jasså, kan han rent av det? Han har ju ett giltigt pass så helt utan ID är han ju inte.
    Annars har ju jag körkort så då får han åka istället
  • Steffi

    Jag tror dt iaf för (jag) blev stoppad en ggr utan plånbok och körkort så frågade bara polisen om jag hade giltigt idhandling med och då var det ok. Viktigast är nog att kunna styrka identiteten. Men jag kan inte lova föe det kanske har ändrats sen då.

  • MissLaila

    Min sambo glömde oxå skicka in, plus att han satt och körde runt med ett körkort i 3 delar då han hade råkat satt sig på det, det va inga problem.. ;)

  • Steffi

    Kom på att min sambo använde sitt körkort som vår hund perforerat i flera månader.. Var inte vackert men det gick bra trots poliskontroller

  • Fakenews

    Sluta lura någon till att begå lagbrott!!

    Om körkortet har gått ut får du ej framföra fordon som kräver detta.

    Situationerna som flera nämner är när man har ett giltigt körkort och polisen genom annan typ av identifiering kan kolla upp att detta stämmer. Det är stor skillnad mot en situation när körkortet har gått ut och man inte längre har behörighet att framföra fordonet.

  • me33
    FruSen skrev 2011-04-01 07:25:44 följande:
    Jasså, kan han rent av det? Han har ju ett giltigt pass så helt utan ID är han ju inte.
    Annars har ju jag körkort så då får han åka istället
    Bara en idiot och/eller utlänning tror på det här på allvar.
Svar på tråden AKUT! Maken har glömt förnya körkortet - vad händer??