• Äldre 1 Apr 09:05
    40950 visningar
    61 svar
    61
    40950

    Vem ska vara hemma med barnet?

    Man pratar ofta om jämlikhet och att mannen också ska ta sitt ansvar med pappaledighet. Men vill kvinnor ha den jämlikheten i verkliga livet också? Ofta tror jag att kvinnan ser det som sin rätt att vara hemma med barnet och sedan får mannen ta den tid som blir över, om det blir någon tid över. Och varför infaller ofta den tiden på sommaren om mannen får bestämma? Handlar det bara om jämlikhet eller väljer man efter inkomst för att inte förlora ekonomiskt på att en part är hemma? 


    Önskar dig en trevlig helg!

    Kram

    /Hannah 
  • Svar på tråden Vem ska vara hemma med barnet?
  • Pia och Elna
    Äldre 1 Apr 09:12
    #1

    Jag tycker det är positivt att man delar men det ska vara upp till varje familj att själva bestämma hur man vill göra. Vill man från politiskt håll påverka tror jag att man framförallt ska se till att jobba på den största kvinnorfällen som idag finns i vårt samhälle och det är den offentliga sektorn som effektivt håller nere kvinnorlönerna.

    Jag är hemma med vår dotter och har varit det sen hon kom för 14 månader sen jag har i dagsläget inget jobb att gå tillbaka till så jag ska fortsätta att vara hemma tills nästa barn kommer i juli. Därefter ska jag direkt fixa jobb så får maken ta över och vara hemma lika länge som jag har varit. Hade det varit kvoterat per barn hade det varit förödande för oss. Och i slutändan kommer vi ändå vara jämställda gällande detta.

  • Äldre 1 Apr 09:18
    #2

    För oss handlar det om att jag vill vara hemma med barnen och min sambo tycker att jobbet är viktigare och trivs inte lika bra hemma. Det har inget att göra med hur mycket man älskar sina barn eller hur mycket man vill vara med dem. Har svårt att köpa att det är en ekonomisk fråga, känns som det bara är något man skyller på. Vill man vara hemma eller inte är väl den största frågan. Finns väl mammor som inte heller trivs hemma... Tycker det blir fel om man "tvingar" en förälder att vara hemma bara för den sakens skull, tror inte det gynnar barnen heller, att ha en förälder som egentligen inte trivs med att gå hemma.


    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Äldre 1 Apr 09:22
    #3

    jämlikhet handlar inte om vad man gör.
    det handlar om hur det man gör värderas.

    märkligt att du ifrågasätter om kvinnor vill var jämlika, fast å andra sidan, inte.


    up yours
  • Äldre 1 Apr 09:22
    #4

    dessutom antar jag att du menar jämställd.


    up yours
  • Äldre 1 Apr 09:24
    #5

    diskuterar du dina frågeställningar här med någon innan du skriver, hannah?


    up yours
  • Äldre 1 Apr 09:24
    #6

    jag va hemma med våran dotter i 20 månader och han inte en ändå, jag ville vara hemma me henne och mycket bidrog också till att han tjänar så pass bra att vi hade förlorat så mycket om han skulle vara hemma, sen har han svårt med jobbet att vara "borta/ledig" för länge. men han ville faktiskt vara hemma om han kunde =)

  • Äldre 1 Apr 09:52
    #7
    puss skrev 2011-04-01 09:24:09 följande:
    diskuterar du dina frågeställningar här med någon innan du skriver, hannah?
    Jag bara tar upp ett ämne och ibland hamnar diskussionen någon annanstans i slutändan. Det verkar som att alla andra förstår mina tankar och ibland tolkar jag dig och dina inlägg som att det är kanske mig du inte förstår dig på. Jag kan ha fel? I min värld kan jämlikhet/jämställdhet mycket väl vara något man gör och inte bara hur det värderas. 
  • Äldre 1 Apr 09:55
    #8
    Hannah Graaf skrev 2011-04-01 09:52:33 följande:
    Jag bara tar upp ett ämne och ibland hamnar diskussionen någon annanstans i slutändan. Det verkar som att alla andra förstår mina tankar och ibland tolkar jag dig och dina inlägg som att det är kanske mig du inte förstår dig på. Jag kan ha fel? I min värld kan jämlikhet/jämställdhet mycket väl vara något man gör och inte bara hur det värderas. 
    ord har sin fasta betydelse utanför din värld. ett ord har en viss betydelse, andra ord betyder andra saker.
    men ok, begreppen kopplas ofta samman. så kan man ju se det.
    du har fö helt rätt, jag förstår mig inte på dig. vilker jag tycker är intressant. det anser jag är givande förutsättningar för en diskussion.
    up yours
  • Äldre 1 Apr 10:00
    #9
    Flejsboden skrev 2011-04-01 09:24:51 följande:
    jag va hemma med våran dotter i 20 månader och han inte en ändå, jag ville vara hemma me henne och mycket bidrog också till att han tjänar så pass bra att vi hade förlorat så mycket om han skulle vara hemma, sen har han svårt med jobbet att vara "borta/ledig" för länge. men han ville faktiskt vara hemma om han kunde =)
    Håller med dig. Jag vill och älskar också vara hemma med mina barn och har alltid varit det under småbarnsåren Med Liv så var min man pappaledig under tre månader då hon var drygt ett år pga att jag jobbade då. Med Liv föll det sig naturligt att jag var hemma längst för min man hade högre lön än mig då. Vi hade inte fått allt att gå runt annars. Hur gärna man än vill vara hemma så finns det en ekonomisk verklighet.
  • Äldre 1 Apr 10:04
    #10
    Hannah Graaf skrev 2011-04-01 10:00:32 följande:
     Hur gärna man än vill vara hemma så finns det en ekonomisk verklighet.
    det är kanske den folk rättar sig efter, och inte:
    Hannah Graaf skrev 2011-04-01 09:05:06 följande:

    ? Ofta tror jag att kvinnan ser det som sin rätt att vara hemma med barnet och sedan får mannen ta den tid som blir över, om det blir någon tid över.


    up yours
Svar på tråden Vem ska vara hemma med barnet?