• Anonym (oroad)

Kan man dricka pepsi zero om man går på LCHF?

Har en kompis som försöker gå ner i vikt med hjälp av LCHF. han är riktigt tjock och hoppas att detta ska hjälpa.
    dock tränar han inget och dricker otroliga mängder pepsi zero (eller vad det heter). han påstår att det är helt okej och innehåller inget socker. är det så???

• Svar på tråden Kan man dricka pepsi zero om man går på LCHF?
  • Freiya

Det innehåller ju visserligen inget socker, men det är en massa sötnngsmedel i som inte är bra för kroppen på andra sätt.
    Även om den inte innehåller socker så tror kroppen att den gör det, eftersom den smakar sött, och då triggar det igång sockersuget i kroppen och det gör ju att man kanske fuskar och äter socker eller andra kolhydrater, som man inte ska enligt LCHF.

Så jag hade sagt att nej, det är inte bra pga att sockersuget triggas. Är man beroende av socker, som ju väldigt många är, så bör man inte dricka äta eller dricka sånt som innehåller sötningsmedel heller, pga att kroppen triggar igång sötsuget.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • hyschad

All läsk innehåller kalorier och det ju framför allt det du ska hålla dig borta ifrån för en viktnedgång. Äta mindre kalorier än vad man gör av med.  Jag åt enligt LCHF och jag gick ner utan att behöva träna, men då är det ju också så att man måste hålla sig borta från kolhydrater, en bra regel är att titta på innehållsförteckningar, det där snitter per 100ml eller vad det brukar stå. Står det kolhydrater 5% elelr över så är det inte okej. Sen äta så lite frukt som möjligt med tanke på druvsockret samt att helst inte äta grönsaker som växer under jorden (morötter ex.) eftersom att de innehåller mer kalorier än tomater, sallad osv.

• Hoppfull84

jag hade inte valt att dricka läsk om jag försökte gå ner i vikt med LCHF, fördelen med att gå på den dieten är att man slipper sötsug. men om man lurar kroppen med sötningsmedel så piskar man ju igång insulinproduktionen ändå och får pga det lågt blodsocker dvs enormt sötsug. varför göra bantningen svårare för sig själv liksom? man vill väl inte trigga sötsugsdemonen i onödan?

• Topdog
    Hoppfull84 skrev 2011-04-01 10:25:53 följande:
     men om man lurar kroppen med sötningsmedel så piskar man ju igång insulinproduktionen ändå och får pga det lågt blodsocker dvs enormt sötsug. varför göra bantningen svårare för sig själv liksom? man vill väl inte trigga sötsugsdemonen i onödan?
    Sötningsmedel piskar INTE igång insulinproduktionen. Det är därför diabetiker kan dricka exempelvis Cola Zero men inte vanlig Cola.

Däremot kan det hos vissa trigga igång sötsuget. Andra har inget problem med att dricka läsk med sötningsmedel och hålla sig ifrån kolhydrater.
  • Hoppfull84

okej, så fick jag det förklarat för mig av min läkare på vårdcentralen men de har kanske dålig koll, vad vet jag. men att det leder till större sötsug är ju inget att hymla med iaf.

• Topdog
    Hoppfull84 skrev 2011-04-01 10:32:48 följande:
    okej, så fick jag det förklarat för mig av min läkare på vårdcentralen men de har kanske dålig koll, vad vet jag. men att det leder till större sötsug är ju inget att hymla med iaf.
    Det låter jättekonstigt att en läkare skulle säga så. Sötningsmedel triggar helt enkelt inte insulinet eftersom det inte är socker.

Och att sötningsmedel leder till sötsug stämmer inte heller. Det är väldigt individuellt. För dig leder det kanske till sötsug, hos mig gör det det inte. Olika helt enkelt och det bästa man kan göra är att pröva sig fram.

Sen finns det ju andra skäl till att hålla mängden sötningsmedel så liten som möjligt.
  • LillaPluppen

Det går att dricka lightläsk medans man kör lchf men som sagt innan så triggar det igång sötsuget för de flesta och sen är det ju sötningsmedel i som faktiskt har en bindande effekt på fett istället.

Men jag kör LCHF och dricker pepsimax och det fungerar fint ändå. Har man ett beroende så har man:P

• yena89

Njaa, light-läsk är ju inte mnyttigt. Han verkar ju ha ett beroende och då bytte han bara ut vanlig kola mot light-variant.
    Jag själv dricker light-läsk ibland men det händer barta nån enstaka gång i månaden.
    Risken finns ju att han överäter både LCHF-mat och kolhydrater utan att märka det och då kommer han inte gå ner i vikt. Man kan inte äta hur mkt som helst med LCHF. Det är jätte olika. Vissa behöver räkna kalorier och vissa kan äta 4000kcal om dagen och ändå gå ner-

Sen jo, lightläsk stimulerar bukspottskörteln. Hjärnan känner av en söt smak och tror att det ska komma kolhydrater så en liten liten mängd insulin kommer faktiskt ut i blodet, visserligen inte mycket men endå. Så om han dricker pepsi som vatten kan du gå och berätta för han att det kan hämma viktnedgången.

Träna behöver man inte alls göra med LCHF innan kroppen ställt om sig.
    Tog mig 6 månader innan jag kunde träna ordentligt och nu går träningen bättre än tidigare. Eftersom han är stor kommer kosten i sig fixa största nedgången :)

• JK77
    Topdog skrev 2011-04-01 10:28:56 följande:
    Sötningsmedel piskar INTE igång insulinproduktionen. Det är därför diabetiker kan dricka exempelvis Cola Zero men inte vanlig Cola.

Däremot kan det hos vissa trigga igång sötsuget. Andra har inget problem med att dricka läsk med sötningsmedel och hålla sig ifrån kolhydrater.
    Diabetiker kan mycket väl dricka vanlig cola, det är tillochmed mycket bättre än light cola och zero cola. Är diabetiker själv.
Svar på tråden Kan man dricka pepsi zero om man går på LCHF?