• mie02

Någon mer som ätit mkt lakrits under graviditeten..?

Hej. När jag var gravid 09 åt jag mkt lakrits efterssom det dämpade illamåendet. Livmedelsverkets kostråd var max 50 g/dag pga risk för högt blodtryck/ödem. Jag hade inga problem med det så jag åt ibland kanske tom lite mer än 50 g på en dag. 
    Nu har jag sett studier från finland som visar på minskad intelligens och beteendestörvningar vid mer än 100 g/v. Känns skitjobbigt. Man försökte ju verkligen göra allt rätt som gravid, och så ser man detta.

Någon annan som ätit mkt lakrits under graviditeten? Hur har det gått för era barn?

• Svar på tråden Någon mer som ätit mkt lakrits under graviditeten..?
  • Stårscha

Jag åt mycket saltlakrits när jag väntade första barnet, och intelligensen är det då inget fel på på det barnet. Däremot kanske det är lakritsens fel att hon är så dålig på att plocka upp efter sig?

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • 071001

Samma här, åt lakrits och ungen är snart brightare än morsan sin .

"Däremot kanske det är lakritsens fel att hon är så dålig på att plocka upp efter sig?"n Samma problem här Stårscha, du verkar vara nåt på spåren med lakritsen.

• mie02

Skönt att det inte påverkat era barn! Väldigt gott att höra. Jag oroar mig så efterssom lillen är väldigt aktiv och har svårt att slappna av, tänk om det är tidiga tecken på att han tagit skada? Enligt studierna kan de få ADHD, koncentrationsproblem etc. Om han får sådana problem kommer jag aldrig förlåta mig själv. 

• YokohamaNr2

Jag hade ingen aning om lakrits farligheten och åt mycket saltlakrits under mina graviditeter, smartare killar får du leta efter

• jennie88

Ahaa! Är det därför sonen är lite snurrig? ;)

Skämt åsido, ska man lyssna på allt man läser så blir man ju knäpp bara av det! 

Valter 100126
  • Primrose

Jag åt egentligen bara mycket lakrits vid ett tillfälle (hade handlat en massa på Lakritsroten i Stockholm) och kopplade först inte mitt höga blodtryck till det (hos BM dagen efter). Men jag tror faktiskt att det berodde på det, eftersom jag annars har haft lågt blodtryck (både som icke-gravid och gravid). Men det där med intelligensen har jag inte hört något om tidigare.

• Livisu

Det finns en massa undersökningar överallt.
    Och vem vet, ditt barn kanske har lägre intelligensnivå men det behöver inte bero på lakritsen i så fall. Allt har inte ett lika tydligt orsaks-samband

• MammaTillDomFinaste

tänk på att ny fakta kommer hela tiden, de du inte visste kan du heller inte göra nåt åt! 

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • mie02
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-04-07 20:42:40 följande:
    tänk på att ny fakta kommer hela tiden, de du inte visste kan du heller inte göra nåt åt! 
    Sant. Det är så lätt att tänka "tänk om..". Livsmedelsverket håller visst på att utvärdera påverkan av lakrits, så vi får se vad de kommer fram till, om de ändrar sitt kostråd eller ej..
  • Tvimamma

Jag åt lakrits och allt salt. Mina barn har speciella behov men det är genetiskt.

Svar på tråden Någon mer som ätit mkt lakrits under graviditeten..?