• Rockenrola

hur mkt ska ett barn "normalt" öka i vikt när dom är 2 år?

Snälla nån hur mkt bör ett barn växa när dom är 2 år???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 11:37
    funderar just mellan 18 månader till 24 månader. min tjej har gått upp 0,3kg på denna tid o smalnat av massa .
    hon va 77,5cm när hon va 18 mån. nu är hon 81cm och är 24 månader.
    är det en normal viktökning?
  • Svar på tråden hur mkt ska ett barn "normalt" öka i vikt när dom är 2 år?
  • nirakanna2

Om du fått en hälsojournalsbok från BVC finns det längd- och viktkurvor längst bak som du kan titta i.

• 071001

Svårt att svara på. Siri ökar i vikt, men väldigt sakta. 4 år nu, 100 cm och väger endast 14,7 kg. Hade gått upp några hundra gram bara sen 3-årskontrollen.

• cicci85

Min son ökade 2,4 kg på ett år, mellan han var 2 och 3 år. Växte 9 cm.

• Rockenrola

min dotter ligger under sin kurva. va på barnmedicin nyss här idag men läkaren strunta i de. han lyssna inte på nått ja sa. min tjej har haft problem med mage sen hon va cirka 3 veckor gammal. samt att hon alltid är sjuk. öron förkyld utslag feber matt m.m trodde vi skulle få svar idag men åker hem utan svar o bara lessen

• cicci85

Mellan 17 och 24 månader gick min son upp 2 kg... TYcker 0,3 låter väldigt lite!

• 071001

Har ni kollat om hon har några allergier? Svägerskan har precis gått igenom massa tester för tydligen kan det vara en orsak till att barn inte går upp i vikt som de ska.

• Rockenrola
    cicci85 skrev 2011-04-01 11:43:29 följande:
    Mellan 17 och 24 månader gick min son upp 2 kg... TYcker 0,3 låter väldigt lite!
    ja jag tycker me de. utstickande revben  tydligt ser man höftbenen o de e inte normalt på min vanligtvis knubbiga lilla tjej
  • Rockenrola
    071001 skrev 2011-04-01 11:47:04 följande:
    Har ni kollat om hon har några allergier? Svägerskan har precis gått igenom massa tester för tydligen kan det vara en orsak till att barn inte går upp i vikt som de ska.
    meningen va att dom skulle kolla gluten idag  men läkaren inrikta sig på laktos vilket vi renad testat på henne och uteslutet. ja fick tjata mig till test om gluten. läkaren ville inte lyssna på mig när ja nämde att ja ville ha test för de. Trots att dom redan bestämt att hon skulle testas för gluten. han ville inte ens kolla utslagen hon har men ja tvinga han till o kolla på de.

är så missnöjd me besöket idag så ja ska kräva flytt till ett annat sjukhus och en annan barnmedicinavdelning där istället!
  • Rocktroll

Min tjej är också kring 81 cm lång och har ökat 0,5 kg sedan 18 mån kollen, hon blir 2 nu i april. Men vi är inte oroliga för hon är liten helt enkelt och hon svälter inte. Var mjölkallergisk sitt första levnadsår och då började hon dala på kurvorna och har inte tagit igen sig.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • tjoohalia

min son gick upp ca 1,5kg mellan 18 och 24månader och växte ca 7cm
    (från 14,9 till 16,4 och från 90cm till 97cm)
    han blir 3 i slutet av juni och väger nu ca 17,5-18kg och är ca 105cm lång

det låter lite lite med 0,3 men det är ju svårt att säga. alla barn växer ju olika
    min lilla son gick inte upp så bra i vikt när han var liten pga mjölkallergi
    (inte ens efter vi upptäckte det för det tog typ 1månad att hitta rätt ersättning)
    men han har tagit igen det nu.

Svar på tråden hur mkt ska ett barn "normalt" öka i vikt när dom är 2 år?