Förlossningsjournal? vart beställer man den?
Jag har läst någonstans att man kan beställa en kopia av förlossningsjournalen från när man själv föddes? vart ringer man?
Jag har läst någonstans att man kan beställa en kopia av förlossningsjournalen från när man själv föddes? vart ringer man?
Den fick jag med mej hem när jag lämnade BB.. Båda gångerna...
Den får du av din BM på återbesöket eller vad det heter. Efterkontroll heter det ja...
Mitt förslag är att ringa till det sjukhus där du blev född och fråga.
Om det va din egna förlossningsjournal du ville ha? Eller missupfattade jag dig?
jag fick frågan om jag ville ha en kopia när jag låg på bb, så de skickade hem den efter nån vecka.
Jag fattade det som att du ville ha journalen från din egna födelse?
Ingen aning. Men det skulle ju vara roligt att ha den. Mamma är död så hon kan ju inte berätta hur det va.
Ja, ja skulle också vilja ha från när jag föddes. Frågade min mamma om den, men hon visste inte om hon hade någon hemma.
Det borde ju varar våra mammor som kan begära ut dem åt oss, man kan ju ringa till sjukhuset där man är född å höra. :)
Men om mamma är död så måste man ju kunna begära ut den själv. :) Ska ju inte vara så att den blir fast där bara för det.
*slarvmajja* jag läste ju inte ens rätt SORRY... Då kan du förstås inte få den av din BM...
Skulle vara kul att läsa
Fast sjukhuset där jag föddes finns inte längre....hum...
Men jag vet att man kan beställa ut gammla jornaler från stadsarkivet tror jag det är, om man är nära anhörig, och de kan man väll räknas som
Fast jag vet inte vilka år det gäller...
Om journalerna inte finns kvar på sjukhuset där man föddes så bör de vara levererade till det stadsarkiv eller landstingsarkiv dit sjukhuset levererar sina arkiv. Det KAN också vara så att de har blivit gallrade, och att bara vissa typdatum har sparats (dvs journaler från de som är födda den 5, 15 och 25 varje månad och år) men där är jag osäker.
haha läste oxå fel vart du får DIN? Kan man ens få det? de skulle ja me vilja
lemoira...tror nog att alla jornaler ska finnas, tror inte de får slänga sånt...
Alla jornaler som har med dödsfall sparas i allafall, så det borde vara så med födseln oxå...men sen så är det ju det där att man inte får ut jornalen om personen i frågan lever, men med en förlossningsjornal så handlar det ju om bägge två.
Hjärtapåtråd-du borde ju kunna få ut din jornal, eftersom du är närmast anhörig.
Vet att det är så att föräldrar kan få ut döda barns jornaler, barn kan få ut sina föräldars, och i vissa fall, om både barnet och föäldaern är borta kan syskon ta ut den, gammla jornaler är det lite friare med...
Min mamma är också död och BB:t som jag föddes på är nedlagt. Jag ringde till något slags centralt länsarkiv (det var ett par år sedan så jag har glömt...) och efter lite prat fick jag ut mammas journal. De sa att det egentligen bara var mamma själv som kunde få ut den eftersom det kan finnas känsliga uppgifter i journalerna, men nu var det ju ett annat läge när mamma är död. Jag vet inte om de gjorde rätt som lämnade ut den, men vem ska annars kunna begära ut den?
Det var väldigt roligt att få läsa!
Nja, alltså, det är ju Riksarkivet som föreskriver om gallring av patientjournaler etc och sjukhusen får absolut gallra sådant om RA ger sitt medgivande i en föreskrift. Jag är själv arkivarie och har lite hum om hur det går till och att det här med bevarandeurval är rätt så vanligt. Jag har dock inte jobbat just med patient- och förlossningsjournaler så exakt vad som gäller där kan jag inte på mina fem fingrar. Att gå igenom alla RA-FS:ar och RA-MS:ar (www.ra.se) kan till och med jag tycka är en djungel, så det lättaste är att ringa sjukhuset och fråga.
Precis, det är min mammas förlossnings journal somjag vill åt, När jag föddes!
Man kan få det det vet jag, tror att det är alla som är födda senare än 72 eller 73.
det kostar 60 kr jag ska bara komma på vart jag ska ringa... har det i en tidning hemma!
När jag kommer på det, skriver jag det här.
Jag ringde mitt födelsesjukhus och fick prata med journalarkivet där och de sa att min mamma kan begära ut den åt mig så länge hon är i livet och om hon inte skulle varit det så skulle jag fått skriva en skriftlig begäran (eller nåt sånt) för att få ut den.
Mitt tips: Ring sjukhusväxeln och fråga där, han som jag fick prata med var kanontrevlig!
//Fröken J-J
www.sos.se/epc/fodelse/MFR.htm
jag fick tipset att maila, så det gjorde jag.
Sjukhuset där jag föddes finns nämnligen inte mer.
spännande