• Anonym

Sluta amma....

Hej!
    Jag har en son som blir 6 månader den 9 april och jag skulle vilja få råd om hur jag ska göra för att sluta amma. Helst vill jag sluta helt och hållet att amma. Men jag kan tänka mig att jag kommer få amma under natten ett tag till... 

Jag kommer börja arbeta i början på maj så då måste jag ha slutat amma på dagen.
    Ska jag dra ner på amningen helt eller ska jag erbjuda bröstet nån gång under dagen? Är det bättre att sluta amma honom på dagen än på kvällen. Jag har hört att barnet kan bli väldigt ledsen om man slutar helt och hållet att amma. 

Så här ser det ut nu: Jag ger honom  gröt på morgonen, sen får han barnmat till lunch därefter blir det att ammning resten av dagen/kvällen.  

Förr kunde jag ge ersättning men nu vägrar han den! Ska jag pröva ge honom välling innan han somnar? 

Mvh
    En "fundersam" mamma 

• Svar på tråden Sluta amma....
  • BVC Sköterskan

Hej!

Har man möjlighet och det känns ok, är min erfarenhet att det oftast går smidigare om man avslutar under någon/några veckor. Ta bort de amningar du tror blir enklast. Många brukar (som du poängterar) avsluta kvällsamningen sist, då det oftats är förknippat med närhet och trygghet för barnet.

Ska du börja jobba i maj, skulle jag råda dig att ta bort amningen efter lunch först och ersätter med ett mellanmål. Då vet du att han klarar sig fint under dagen, medan du arbetar. Att erbjuda välling innnan han somnar gör honom förmodligen mer mätt inför natten, så det är absolut en bra idé.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Sluta amma....