• mie02

Ätit mkt lakrits under graviditeten, beteendestörning hos barnet?

: Hej! Postade en tråd under "barns utveckling", men lägger den här iställt det kanske passar bättre.
    ..........................

Hej. När jag var gravid 09 åt jag mkt lakrits efterssom det dämpade illamåendet. Livmedelsverkets kostråd var max 50 g/dag pga risk för högt blodtryck/ödem. Jag hade inga problem med det så jag åt ibland kanske tom lite mer än 50 g på en dag. 
    Nu har jag sett studier från finland/skottland som visar på risk för minskad intelligens och beteendestörningar (adhd, koncentrationssvårigheter etc) vid mer än 100 g/VECKA. Känns skitjobbigt. Man försökte ju verkligen göra allt rätt som gravid, och så ser man detta.

Någon annan som ätit mkt lakrits under graviditeten? Hur har det gått för era barn?

Min bebis beteende gör att jag oroar mig (mkt aktiv, svårt att koppla av, sover lite, problem att äta, mkt temperament)
  • Svar på tråden Ätit mkt lakrits under graviditeten, beteendestörning hos barnet?
  • mommytwo

hej från en hypokondriker.

verkar som ett normalt barn enligt din beskrivning =)

om du är lite orolig kanske du kan prata med bvc?

man kan nog aldrig få 100% rätt på "att vara gravid"provet =P

My Baby K 091031
  • Cloudy

Va? Det finns alltså ett konstaterat samband mellan lakrits under graviditeten och adhd?

• mie02
    mommytwo skrev 2011-04-01 13:12:11 följande:

hej från en hypokondriker.

verkar som ett normalt barn enligt din beskrivning =)

om du är lite orolig kanske du kan prata med bvc?

man kan nog aldrig få 100% rätt på "att vara gravid"provet =P

Hej. Ja det är svårt att veta vad som är normalt eller ej. Min bvc sköterska har varit lite orolig för oss när det gäller mat sömn osv, hon har "skickat mig" på samtal om detta, men psykologen har fokuserat på mig och hur jag upplever olika situatiner, hon har ej varit så intresserad av bebisen kanske för att han är så liten än (8 mån och mitt i separationsfas, så det är säkert för tidigt att sia nåt om framtiden).
  • mommytwo

vi var oxå på samtal men det var ju mer för hans sömn och för mig. men en 8 månaders är väl som du beskriver?

jag själv är galen i lakrits, minns inte hur mkt jag åt dock. min mamma åt mkt när hon var graivd med mig och jag är ganska "normal" Skrattande

My Baby K 091031
  • jinxan

Jag vrålåt lakrits under min graviditet och min son är överaktiv.. Så kanske det kan ha ett samband..?

Mamma till den finaste prinsen i världen..
  • mie02
    jinxan skrev 2011-04-01 17:33:54 följande:
    Jag vrålåt lakrits under min graviditet och min son är överaktiv.. Så kanske det kan ha ett samband..?
    Det gör nog det tyvärr. Hur gammal är din son nu? Märktes det redan som bebis?
  • jinxan

Känns lite som ett aprilskämt så känns ganska dumt att svara.. Men det stämmer in på min son iaf.. ;)

• mie02
    jinxan skrev 2011-04-01 19:00:37 följande:
    Känns lite som ett aprilskämt så känns ganska dumt att svara.. Men det stämmer in på min son iaf.. ;)
    För mig känns det iaf INTE som ett aprilskämt, vaför skulle det vara det? Jag är snarare ledsen efterssom jag är så orolig över min bebis.
  • jinxan

Ok.. Vi säger att det inte är det.. Jag märkte det nästan så Fort han blev rörlig.. Har lyssnar knappt på något man säger nu och gör allt tvärt emot.. BVC har sagt att han är väldigt aktiv mm.. Men han sover iaf som han ska.. Oftast.. Extremt gnällig och humörsvöngningar..

• mie02
    jinxan skrev 2011-04-01 19:57:46 följande:
    Ok.. Vi säger att det inte är det.. Jag märkte det nästan så Fort han blev rörlig.. Har lyssnar knappt på något man säger nu och gör allt tvärt emot.. BVC har sagt att han är väldigt aktiv mm.. Men han sover iaf som han ska.. Oftast.. Extremt gnällig och humörsvöngningar..
    Tack för ditt svar.
    Jag märker skillnad på min och andra bebisar i "pigghet" och på graden av fysisk aktivitet, liksom att min bebis skriker högst när han är ledsen. Sån har han varit sen han föddes. Men framtiden får utvisa hur det utvecklar sig.
  • jinxan

Men ett litet tips bara.. Klandra inte dig själv för att din son är aktiv utan var glad för det.. Det håller dig ung i kropp å själ kan jag lova! :)

• mie02
    jinxan skrev 2011-04-01 21:22:37 följande:
    Men ett litet tips bara.. Klandra inte dig själv för att din son är aktiv utan var glad för det.. Det håller dig ung i kropp å själ kan jag lova! :)
    Tack för tipset! Det värmde
  • knäppisen
    mie02 skrev 2011-04-01 20:39:19 följande:
    Tack för ditt svar.
    Jag märker skillnad på min och andra bebisar i "pigghet" och på graden av fysisk aktivitet, liksom att min bebis skriker högst när han är ledsen. Sån har han varit sen han föddes. Men framtiden får utvisa hur det utvecklar sig.
    det behöver ju inte vara något fel på ditt barn för att han är piggare och skriker högre än andra barn. Min dotter var faktiskt också den som var piggast och skrek högst i mammagruppen o på öppnaförskolan. Hon slutade skrika och är nu en fullt normal sexåring. Jag vet att man oroar sig och letar fel på ens barn, men försök att inte jämföra. Barn är olika.
  • mie02
    knäppisen skrev 2011-04-02 07:30:09 följande:
    det behöver ju inte vara något fel på ditt barn för att han är piggare och skriker högre än andra barn. Min dotter var faktiskt också den som var piggast och skrek högst i mammagruppen o på öppnaförskolan. Hon slutade skrika och är nu en fullt normal sexåring. Jag vet att man oroar sig och letar fel på ens barn, men försök att inte jämföra. Barn är olika.
    Hej. Innan jag läste studierna om lakrits var jag inte lika orolig utan tänke mest att min pojk bara var ovanligt alert och tidig, inte att ngt skulle vara "fel" (han är en "mer av allt"- bebis, både det goa och det jobbiga). Men det känns jobbigt när jag läst om studierna i " Råd och Rön" efterssom jag faktiskt åt mkt lakrits som gravid. Men jag hoppas att det är som för dig, att han bara är lite piggare och alertare än de flesta! Han har ju en härlig personlighet, så jag önskar bara att han ej är så pass aktiv att han tex får problem när han blir äldre.
  • jessiejones

Oj va chockad jag blir! Jag fullkomligt älskar lakrits och åt massor av turkisk peppar, när jag vänta dotter (född dec 08) Och hon är verkligen en stjärna i sig. Ett temprament som är helt otroligt, mycket knepigt betende ofta.... hmmm nu börjar man ju undra. Hon sover dock bra och vilar under dagen.

Vi har ju pratat hemma om adhd, om det kan vara det. Hon är ju bara två, svårt att veta...

• jinxan

Jessiejones.. Det är samma här.. Vi funderar lite på om det kan vara något typ av bokstavskombo..

• mie02

Jag åt turkisk peppar och djungelvrål. Enligt forskningen innehåller lakrits ett ämne som gör att stresshormoner som normalt ska stoppa i moderkakan istället förs över till fostret och påverkar dess utveckling. Och jag som var sjukt stressad på jobbet under min graviditet!! Min bebis måste ha badat i stresshormoner, stackars liten.

• mie02

Hej! Jag mailade och frågade livsmedelsverket om lakritsen. En ny utvärdering av den aktiva substansen  i lakrits (glycyrrhizinsyra) kommer att ske, men när den kan bli färdig vet de inte. Då ska de gå igenom all relevant forskning på området och se om kostråden eventuellt behöver ändras.
    Jag antar att det är en stor/långsam process att ändra ett kostråd, så i sinom tid får vi väl se vad de säger om lakritsen!

• Tvimamma

Jag åt lakrits men inte i så stora mängder. Fick mina barn 2003 och redan då var det frågan om man ska äta lakrits eller inte.  Kan dock inte se sambandet även om den ena har adhd, dock är den relaterad till pappan som hade samma problem när han var liten. Tycker att man ska kolla upp vad man har i släkten innan man kan kolla om det är lakritsen eller inte.

Svar på tråden Ätit mkt lakrits under graviditeten, beteendestörning hos barnet?