• Happy29

Hålla tal

Hej..
    Jag ska om 2 veckor hålla tal för min pappa som blir 60 år är det någon här som kan ge mig lite tips om vad talet kan innehålla+??? j
    Lite info:
    Det är jag som ordnar denna festen men pappa vet om den vi blir ca 30 personer bara släkten
    det är jag som gjort inbjudningarna osv..
    Av mig och min syster får han en resa ihop med oss till Riga en kryssning..
    Är det någon som kan hjälpa mig med några rader vad jag kan säga, Gärna presenten ska nämnas...

ha det gott

• Svar på tråden Hålla tal
  • Ija

Hej,

När min pappa fyllde 60 så packade jag en låda med lite olika saker i, som alla hade en eller annan anknytning till hans och min relation, eller som fick symbolisera en händelse. Medan jag höll talet så plockade jag upp sakerna ur lådan en och en och berättade händelsen eller minnet. Det var till exempel en liten leksaksbil i lådan, och då berättade jag om hur han höll på och övningskörde med mig och jag backade in i grannens staket. Jag hade också ett foto på mina barn och berättade om hur bra han är som morfar osv... Jag berättade både roliga minnen och lite mer känslosamma, så att säga. Avslutningsvis fick han hela lådan med alla sakerna i. Talet var jätteuppskattat och flera sa efteråt att det var jättebra. Själv tyckte jag det blev väldigt enkelt att tala, då jag hade sakerna att "hålla mig i" så att säga.

Kanske funkar det även för dig!- Lycka till!

• AdoXa

Jag har inte hållit något födelsedagstal, men ett bröllopstal och ett tal ihop med min syster på vår farfars begravning. Båda talen har jag försökt hålla ganska korta, och berättat om saker som jag har föreställt mig att lyssnarna ska tycka är roligt att lyssna på.
    Talet om min farfar handlade om våra första minnen av honom, hur vi som barn har uppfattat honom som person under vår uppväxt, vad han har betytt för oss och så vidare.
    Bröllopstalet (min systers) handlade om hur de träffades första gången (jag var den enda på bröllopet som var med när de träffades), hur deras personligheter var från början, hur de har utvecklats osv.
    När jag berättade om hur de träffades sa jag inte bara "de träffades på Arvikafestivalen" utan jag berättade lite mer detaljerat om vad de hade på sig och hur det gick till vilket var mycket uppskattat och frambringade massa skratt.

----------------------------------------
    När jag ska hålla tal / föredrag eller något dylikt börjar jag med att skriva upp en massa olika saker i punktform på ett papper, saker som jag vill ha med, allt jag kan komma på som kan vara med i talet.

Typ:

*Första minnet - stranden
    * Fjärilsboken!
    *Hjälpte alltid till

Sedan skriver jag ner lite mer hela meningar under varje punkt, exakt hur man skulle säga osv. Senare ser man vad som funkar och vad som inte funkar, och då stryker man bara de punkter som inte är så bra. Sist arrangerar jag punkterna i en ordning som känns logisk och som får bra övergångar mellan ämnena.

-------------------------------------
    VILKA punkter som ska vara med i talet till din pappa är ju svårt för någon annan att säga, ett tal är ju personligt och kan bara skrivas av någon som känner personen.
    Min pappa skulle jag exempelvis prata om att han alltid var med på alla klassresor och ställde upp och hjälpte till, att han var engagerad i min basket osv. Kanske något roligt citat som någon av mina vänner sagt om honom när vi var små eller något. (typ att en av mina klasskompisar gick ett helt kolmårdenbesök och kallade honom för "Sejlar" efter att pappa som svar på frågan vad han hette sagt -säg larre- och min klasskompis tydligen hörde lite fel).

Försöka mixa "personlighetsbeskrivningar" (min pappa har alltid varit/gjort/haft...),  "fina minnen" (något av det jag minns bäst från min uppväxt är....) och "roliga minnen" (en gång när vi....)

Jag tycker inte att du ska framhäva det faktum att du har anordnat festen eller att du har gjort inbjudningskorten osv, inte i talet! Men du kan ju avsluta med att "tillkännage" presenten om han inte har fått den innan talet, och om det är okej med din syster...

Svar på tråden Hålla tal