• Äldre 1 Apr 13:51
    6512 visningar
    7 svar
    7
    6512

    Får man välja fosterfamilj själv?

    Jag undrar om man får välja fosterfamilj själv. (Om man är 14år). och inte trivs hemma men man har en kompis och i dennes familj trivs man.

  • Svar på tråden Får man välja fosterfamilj själv?
  • moroch­mer
    Äldre 2 Apr 13:55
    #1

    Man kan föreslå och om de på kontoret bedömer att de skulle kunna fungera så utreder de familjen för att se om det ser ut att bli bra för barnet.

  • Äldre 2 Apr 23:09
    #2

    Hur vanligt är det att nått sånt händer? och om biologiska pappan säger nej da?

  • moroch­mer
    Äldre 3 Apr 10:07
    #3
    Cadetti skrev 2011-04-02 23:09:41 följande:
    Hur vanligt är det att nått sånt händer? och om biologiska pappan säger nej da?
    Vilket menar du?

    gäller det dig? din dotter?

    Kan du förklara lite mer så kan du få bättre svar{#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 5 Apr 10:53
    #4

    Min dotters kompis har under ett år haft mig som "låtsasmamma" eftersom hans mamma dött i en bilolycka för några år sedan. I början var detta ok för pappan men nu vill sonen flytta till mig och detta har gjort pappan "vansinnig" sonen är ledsen varje kväll och bara längtar till "sin familj" som han numera kallar oss. Pappan har ny fru nytt barn och nu  ochså nya fruns barn. Dom har ett bråkigt , kallt och rätt kärlekslöst liv och inte direkt nån "familjekänsla". Vi har därimot en väl fungerande "normal svenssonfamilj"  familj..... han har tidigare gråtit på nätterna efter en mamma och sa fötut till mig att nu b´va han lycklig igen för han hade en mamma. Tidigare sov han  (hos pappa)med taklampan tänd och TVn på och dörren till sitt rum låst, för han va rädd sa han. Nu har jag fått honm att släcka lampan och sätta TVn på avstängning (först två timmar efter han somnat, men nu gått ner till en timme).  När han är hos mig, släcker jag lampan, stänger av TVn och dörren är öppen. Han säger att han känner sig trygg hos mig så därför funkar det här.

  • Hypnos
    Äldre 7 Apr 23:44
    #5
    Cadetti skrev 2011-04-02 23:09:41 följande:
    Hur vanligt är det att nått sånt händer? och om biologiska pappan säger nej da?
    Säger pappan nej och det inte finns några utredningar som Soc gjort som säger att barnet bör familjhems placerat så går det inte!
    Måste enligt utredningen finnas en anledning till placeringen och en vårdplan!
    Far barnet mycket illa och pappan vägrar så kan ett LVU vara aktuellt!
    Vet inte riktigt om Soc är inkopplat på det sättet eller inte?
    Ta kontakt med dom kanske och berätta hur det ligger till och hur du ser på det, vad du fått reda på och sett. 
    Om nu Soc inte är inkopplat och det inte finns någon grund till att han ska placeras så får du inte ha honom hemma om nu pappan inte vill det!
    Måste vara jobbigt när man ser att barnet mår så dåligt och man i princiå står maktlös.... eller känner sig maktlös! 
  • Äldre 8 Apr 20:57
    #6

    Gör ont i hjärtat att läsa om den här lille killen!

    Tyvärr är detta svårt om pappan inte vill och det inte finns en utredning som visar att han far ordentligt illa hos pappa. Men tvångsomhändertagande ifrån soc är ju möjligt, men knappast i detta fall.

    Kan du inte bli stödfamilj då? Prata med pappan om att han verkar behöva en  person som kan finnas där istället för hans döda mamma  (vilket du faktiskt verkar göra). Han är i en känslig ålde roch jag tycker han är sund som säker trygghet hos dig, många andra, börjar strula istället i  hans situation. Stå på dig!

  • Äldre 31 Oct 22:25
    #7

    Kan man välja foster själv eller soc väljer

Svar på tråden Får man välja fosterfamilj själv?