• Snova

Kommer symptomen direkt efter befruktning?

Är i v. 22 och borde väl fundera över annat men kan ej sluta tänka på när jag eg blev gravid. Jag trodde en sak och UL sa en annan, min vanliga BM sa att UL aldrig ljuger mer än på ett par dagaroch jag börjar kanske tro henne...

UL sa att jag blev gravid den 20/7 och dagarna därefter tappade jag matlusten och fick jätteömma bröst som även blev lite större. Antar att detta tyder på att det var då befruktningen skedde?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Kommer symptomen direkt efter befruktning?
  • knattis

Med första bebben "visste" jag efter 2-3 dagar att jag var gravid! Det var helt plötsligt bara en vetskap o en känsla som infann sig i kroppen! Innan dess inbillade jag mig att jag var gravid, men denna gång kände jag att det var på riktigt

Så javisst, det var nog grav symptom! Hormonerna rusar ju runt i kroppen

Kramsi

• hobnob

Fast hormonerna kan ju inte börja "rusa runt i kroppen" förrän ägget har fäst.
    Och det brukar ske 6-10 dagar efter befruktningen.

• falken

Säger som hobnob, ägget fäster ju inte vid modern förrän minst en vecka efter ägglossningen. Så det verkar ju lite konstigt.

Jag har förresten hört om en tjej som visste exakt när hon blivit gravid - hade bara gjort det en gång den månaden. Och ändå propsade UL-BM på att bebådelsen hade ägt rum två veckor tidigare. Så - hon födde två veckor för tidigt...
    Du vet säkert bäst själv. Du kanske hade ägglossning lite tidigare i menscykeln än endel andra har?

• falken

F'låt, jag menar BM sa att hon blivit gravid två veckor _senare_ än vad hon själv visste. Det kan vara lite individuell tillväxt hos fostret även tidigare än v 20, och man kan missa i mätningen någon millimeter, som kan göra skillnad på ett par dagar.

• Vintervila

Mina symptom kom nog inom två veckor från det som enligt ul var befruktningsdatum. Testade + precis 2 veckor efter befr och hade då märkt av lite förändringar dagarna innan.

• Sara Helena

Enligt expertisen kan man inte känna några symtom förrän efter ca 8 dagar, då ägget fäster i livmodern, (se tex Ett barn blir till, av Lennart Nilsson) men jag tänker att det borde ju ta olika lång tid, beroende på var ägget befinner sig när spermien tar sig in?

Jag hade en vag känsla av att jag kunde vara gravid ett par dagar efter förmodad befruktning, men jag började inte känna några verkliga tecken på det förrän efter 8-10 dagar.

• 4barnsMom

Jag märkte, eller min make gjorde så det borde stämma... Blev så gräsligt svullen därnere bara nån dag efter ÄL, och tät i näsan blir jag på en gång. Innan ägget kan ha fäst alls.

Och jag har blivit gravid 4 gånger, alla får jag samma symyom innan jag ska kunna få det... Och jag vet med när jag har ÄL, är full kollkvinnan. Men jag kanske är känslig, för jag vet att det sägs att man inte får hormoner innan det fäster men jag tror inte riktigt på det

• Snova

Jag åt p-piller och det tog sig på första försöket så jag vet inget om min mencykel tyvärr. För tio år sedan innan jag började knapra så var den regelbunden och ngt längre än "standard".

Om SaraHelena m.fl. har rätt så har jag rätt och UL-BM fel! Då stämmer det nämligen ganska exakt att jag blev gravid runt den 13/7 och började märka symptom runt den 20-22.

I så fall kanske min bebbe hade vuxit lite långsamt (?) vilket min vanliga BM sa att det gör de inte, UL har alltid rätt bla, bla. Ska kanske på ytterligare ett UL senare och då kanske jag kan få veta mer.

Tack alla som svarat, fortsätt gärna svara om ni vill!

• Snova

puff igen, vill så gärna ha fler synpunkter!

• Pigge2

Jag började känna mig ltrött och lite öm i brösten efter en dryg vecka. Efter två veckor var jag superöm i brösten. Men första dagarna kände jag absolut ingenting.

• twin peaks

Jag kände mig jättekonstig den dagen då jag tror befruktningen skedde. Fick ont i magen och mådde illa. Sen ca 4-5 dagar efter det så stack det till jättemycket och jag fick känsaln av att det var då ägget fastnade.

Ont i brösten fick jag nästan på en gång, typ knappt bara en vecka efter ÄL.

• Julis

Jag har som du också svårt att komma över när det kan ha skett. Tror mig vara någonstans 10-12 om man räknar med låtsasveckorna (+2) innan befruktning.

Jag åt Royal jelly för att bli gravid (bidrottningsgéle som kan sätta fart på ägglossningen) och nu i efterhand måste det ha skett på dan!! 5-6 dagar efter jag tagit första kapseln fick jag ont i brösten så att jag inte kunde ligga på magen ens, och har haft det mer eller mindre ända sen dess.( Eller så var det ett rent tillfälligt inträffande) Så jag blev nog gravid den 9/10, men väntar med spänning på UL i januari. Har inte någon mage än, så det hela känns fortfarande overkligt! ; )

Tror nog att UL kan ha rätt gällande dig!

• humlan66

Jag fick symptom innan jag visste om jag skulle få mens eller inte, för min del var det att jag tappade sötsuget helt plötsligt. Då misstänkte jag att jag var gravid och fick senare rätt...

• Snova

Men det verkar så konstigt att befruktningen ska ha skett den 20/7 och redan ett par dagar efter så kände jag tydliga symptom. Jag tror bestämt att jag hade ÄL runt den 13/7 och i så fall kom symptomen efter knappt tio dagar. Verkar mer logiskt!

Har UL verkligen alltid rätt? Borde inte foster kunna vara lite olika stora? Nyfödda kan ju variera enormt i storlek...

Svar på tråden Kommer symptomen direkt efter befruktning?