• Gmml

Får man tacka nej till ett jobb som af inte vet att man sökt?

Diskuterade detta med en vän..
    Om man sökt ett jobb..men sen ångrar sig o inser att man inte vill ha det (pg förändrade förutsättningar)...men ändå får det...får man tacka nej då?
    Om inte...hur får af o a-kassan reda på att man tackat nej?
    Rapporterar alla arbetsgivare alltid till af?

Att man inte får tacka nej till jobb som af valt att man ska söka är ju självklart, men hur är det med dem de inte vet att man har sökt?

• Svar på tråden Får man tacka nej till ett jobb som af inte vet att man sökt?
  • Pia och Elna

Det de inte vet kan de ju inte göra något åt och det är nog inte så vanligt att någon rapporterar något. Men ska man vara på den säkra sidan kan man ju bara göra sig besvärlig och se till att de inte vill ha en.

• Raskask

Man får inte tacka nej. Men det finns ingen kontrollapparat som samtliga arbetsgivare är anslutna till förstås. Så om man tackar nej är ju risken inte så stor att af får reda på det. Vid något tillfälle har jag blivit uppringd av någon nitisk afmedarbetare som velat veta om en viss person sökt jobb i mitt lilla företag, men jag förmodar att denna person meddelat af att den sökt jobb här och att de på af inte satt och ringde på måfå.

• Soffpotatis

Du kan tacka nej till jobb som du sökt själv. Hänvisade jobb ska du söka.

Jag svarar så här för att jag har frågat min af handledare. Hur ska dom få reda på vilka jobb du sökt om du tänker på a kassan ?

• Lillismaj
    Mamma till 3 M skrev 2011-04-01 16:16:09 följande:
    nån som är inskriven på AF o är arbetslös vill nog inte tacka nej till ett arbete :P
    ? Jag förstår inte.
    Menar du att om man är skriven på AF så är man beredd att ta vilket jobb som helst?
    Nä du, jag tackade nej till ett jobb igår. Jag skulle jobba natt med att åka hem till äldre människor och oftast tvätta kiss, bajs och spyor.
    Missförstå mig inte, jag tycker om gamla och skulle gärna vilja jobba med dem men jag kan inte torka kiss och bajs hela nätterna. Jag skulle verkligen vara fel person på fel plats.
  • a mor

Om arbetsgivaren sätter fel sida till så kan dom ringa och säga till att du nekat jobb fast än du sökt på eget bevåg. Så det beror bara på om arbetsgivaren är kinkig eller inte.

• Lillismaj
    a mor skrev 2011-04-01 22:57:14 följande:
    Om arbetsgivaren sätter fel sida till så kan dom ringa och säga till att du nekat jobb fast än du sökt på eget bevåg. Så det beror bara på om arbetsgivaren är kinkig eller inte.
    Men oj! Vem skulle bemöda sig med att göra det? Måste vara mycket ovanligt med så många sökande som det är idag. Det är ju bara att välja nästa.
  • a mor
    Lillismaj skrev 2011-04-01 23:02:57 följande:
    Men oj! Vem skulle bemöda sig med att göra det? Måste vara mycket ovanligt med så många sökande som det är idag. Det är ju bara att välja nästa.
    Vem som skulle bemöda sej? 
    Det finns kinkiga rackare där ute i arbetsgivarvärlden. Även om det flesta inte skulle göra så, så finns dom, och dom tvekar inte en sekund att få glädjen av att sätta dit en och annan.
  • Pia och Elna
    a mor skrev 2011-04-01 23:22:25 följande:
    Vem som skulle bemöda sej? 
    Det finns kinkiga rackare där ute i arbetsgivarvärlden. Även om det flesta inte skulle göra så, så finns dom, och dom tvekar inte en sekund att få glädjen av att sätta dit en och annan.
    Att sätta dit någon gör man nog inte av glädje utan för att man är mån om de fina systemen vi har och vet att om för många fuskar så rasar de samman.
  • Mamma till 3 M
    Lillismaj skrev 2011-04-01 22:53:53 följande:
    ? Jag förstår inte.
    Menar du att om man är skriven på AF så är man beredd att ta vilket jobb som helst?
    Nä du, jag tackade nej till ett jobb igår. Jag skulle jobba natt med att åka hem till äldre människor och oftast tvätta kiss, bajs och spyor.
    Missförstå mig inte, jag tycker om gamla och skulle gärna vilja jobba med dem men jag kan inte torka kiss och bajs hela nätterna. Jag skulle verkligen vara fel person på fel plats.
    Nej det menade jag inte, men personen i fråga hade ju själv sökt jobbet så det borde ju inte vara "vilket jobb som helst" . måste ju lockat när den sökte de.
  • Soffpotatis

Om jag inte står med i af och söker jobb själv.Varför skulle en framtida arbetsgivare ringa tillbaka till af för att jag sagt nej .

Platsbanken är till för alla och även bemanningsföretagen.

• Raskask
    Soffpotatis skrev 2011-04-02 11:47:37 följande:
    Om jag inte står med i af och söker jobb själv.Varför skulle en framtida arbetsgivare ringa tillbaka till af för att jag sagt nej .

Har du inte akassa så gäller naturligtvis inte akasseregelerna dig. Det är ju akassan som kan krångla om man tackar nej till jobb.
  • JK77
    Soffpotatis skrev 2011-04-02 11:47:37 följande:

Frågan handlade om du var inskriven på af och har a-kassa. Då kan arbetsgivaren ringa in till af och medlela att du tackade nej till jobb. Af medelar sedan a-kassan.
  • Soffpotatis
    JK77 skrev 2011-04-02 14:48:20 följande:
    Frågan handlade om du var inskriven på af och har a-kassa. Då kan arbetsgivaren ringa in till af och medlela att du tackade nej till jobb. Af medelar sedan a-kassan.
    Jag vet hur frågan löd och jag har svarat på den. Se mitt inlägg längre upp.
Svar på tråden Får man tacka nej till ett jobb som af inte vet att man sökt?