• Signa tur

semesterersättning=timlön?

Jag jobbar ibland på timmar och jag vill nu ha högre timlön då den stått still ett tag. Chefen på arbetet säger att jag som timanställd måste räkna in semesterersättningen varje månad i lönen också och just därför ska jag inte få högre lön.

Har aldrig hört att semestersättning är timlön. Om det nu är lön, varför är den inte inbakad i den vanliga lönen?

• Svar på tråden semesterersättning=timlön?
  • Brittan

Semesterersättningen på mitt gamla jobb låg på 12% på lönen så din chef svamlar verkar det som. kollade just mailet som jag fick av personalsekreteraren när jag började jobba och där står det klart och tydligt timlönen + 12 % semesterersättning.

• Hoppfull84

äh det var ett sjukt dumt resonemang från din chef.
    semesterersättning får man utöver timlönen, det kan dom inte förhandla bort. visst semesterersättningen beräknas ju på vad man tjänat under året och höjer man lönen så blir ju semesterersättningen lite högre också men det är ju inget argument för att neka någon löneförhöjning. lönen möste ju höjas lite varje år för att man inte ska gå back, då hyror, räntor, priser på mat osv höjs lite hela tiden så blir ju pengarna hela tiden mindre och mindre värda om man inte har nån löneutveckling så går man ju back från år till år.
    att skulle på att du är timanställd och att semesterersättningen på nåt vis skulle göra att du inte har rätt till att löneförhandla är ju bara strunt.

• Mela78

På många ställen är semesterersättningen inkluderad i timlönen. Därför har man ofta högre lön som timvik än som tillsvidareanställd om man räknar ut det på heltid.

• Mela78

Och nej, det är ingen anledning till att neka en löneökning. Alla har samma rätt att förhandla om sin lön, varje år.

• Mrs N

Din chef är helt ute och cyklar och bryter mot lagen. kontakta facket.

• jassikan

Undrar hur han menar då?
    Semesterersättningen är visserligen en slags lön, men förstår ändå inte hur han menar att det ska påverka. Alla andra anställda får ju också semesterersättning, även om det kallas semesterdaglön om man har månadslön.
    Det är lag på att man ska få semesterersättning.

Däremot har han ingen skyldighet att höja din lön om det inte finns ett avtal som reglerar detta. Men det är ju tämligen vanligt att man åtminstone får en liten höjning varje år.

• DrSSK

Din chef pratar i nattmössan. Semesterersättningen är alltid utöver timlönen! Som timanställd får man oftast semesterersättningen direkt på lönen, vilket innebär att det ser ut som att man har en högre timlön än någon som är tillsvidareanställd. VIlket det inte är. Men att hävda att du inte ska få lönepåökning pga av semesterersättningen är bara BS.

• Signa tur

Jag har inte fått någon årlig löneökning, just därför ville jag komma ikapp då jag nu ligger under avtalsramen. har inte påpekat tidgare då jag tyckte jag jobbade så sällan men han ville bara höja några kronor och inte den summan jag vill.

• jassikan
    Signa tur skrev 2011-04-05 15:15:00 följande:
    Jag har inte fått någon årlig löneökning, just därför ville jag komma ikapp då jag nu ligger under avtalsramen. har inte påpekat tidgare då jag tyckte jag jobbade så sällan men han ville bara höja några kronor och inte den summan jag vill.
    Är inte riktigt med ...
    Har han erbjudit dig höjning enligt kollektivavtal? Har ni kollektivavtal?
    Har han höjt enligt kollektivavtal för tidigare år/bakat in det i den här höjningen?
  • Signa tur

Nej, min timlön ligger under kollektivavtalet (har inte haft löneökning på ett tag), det var när jag påpekade detta han sa att den inte är så låg som jag påpekar då jag har en lön utöver min vanliga lön på 12%. Frågade om det var semesterersättningen han menade, det var då jag fick som svar ja.

Har inte trots påminnelser fått någon löneökning, inte ens de utlovade fjuttiga kronorna som fortfarande gör att lönen är under kollektivavtalet.

Svar på tråden semesterersättning=timlön?