• Anonym (otålig)

sagt upp mig från Mc Donalds.. vartfan är min semesterersättning!?

jag sa upp mig, samtidigt som min sambo från mc donalds i februari.
    HAN har fått sin semesterersättning, som man ska få månaden efter uppsägning.
    men jag har inte fått min?

jag har kontaktat löneansvarig på Mc Donalds och frågat varför jag inte fått min semesterers.,
    fick som svar: "Du har inte fått någon lön pga att du inte jobbat den senaste månaden. Har du sagt upp dig?"
    Jag svarade att jag sa upp mig i februari, samtidigt som min sambo och att han fått sin semesterersättning.

Nu svarar hon inte..

Har dom rätt att göra så?
    Vad ska jag göra!?

• Svar på tråden sagt upp mig från Mc Donalds.. vartfan är min semesterersättning!?
  • Susanne905

Är du timanställd? Isåfall utbetalas vanligtvis semesterresättning ut med lönen månaden efter och har du inte arbetat i feb så kommer givetvis varken lön eller tillhörande semesterrsättning nu.

• Anonym (otålig)

både jag och min sambo var anställda på samma villkor.
    vi jobbade februari ut båda två.

• Anonym

Är du med i facket kan de hjälpa dig.

Annars får du ligga på och ringa alternativ skicka mail/brev tills du får ut dina pengar. Du kan prata med chefen. Är det franchise eller Svenska McDonalds som du varit anställd hos? Om det är Svenska McDonalds kan du fortsätta att kontakta ännu högre upp tills du får gehör. Visserligen kan Svenska McDonalds vara intresserade om någon franchisetagare inte sköter sina löneutbetalningar också.

Oavsett så ska du så klart få ut dina pengar. 

• Susanne905

Har du sagt upp dig skriftligen? Vanligtvis är det en månads uppsägningstid. Om du sade upp dig före den 31 januari bör du ha fått slutlön nu, allt beror på vilken anställningsform du haft. Månadsavlönad eller timavlönad?

• Anonym (otålig)

Ja, vi båda har sagt upp oss skriftligt.
    Det jag tycker är konstigt är att jag och min sambo hade exakt samma anställning, timmar osv.
    sade upp oss på papper, med en dags mellanrum (han dagen efter faktiskt).
    Grejen är ju att varför fick han slutlönen men inte jag då?

• Susanne905

Har du fått lön för de timmar du arbetat månaden efter?
    Har du jobbat under februari månad?
    Om du alltid fått lön för arbetade timmar månaden efter och inte arbetat under februari så ska du inte heller ha någon lön nu. Semesterresättning betalas oftast it samtidigt som timlön och om du senast arbetat i januari så fick du all lön plus ersättning i februari.

• Anonym (otålig)

jag skrev att både jag och sambo jobbade februari ut.
    HANS semesterersättning kom i mars, då min också skulle kommit..

• Susanne905

Har du semester kvar som du inte tagit ut?

Hur ligger semesteråret? 1/1-31/12 eller 1/4-31/3? Om du plockat ut alla dagar och inte hunnit arbeta in nya så har du inget sparat att få ut.

Om du haft sparat så ska du givetvis ha ut det i slutlön.

• Anonym

Låter som att personen som skött dina löneutbetalningar inte fått reda på att din anställning avslutats. Har du provat att tala med din fd chef? Det är han/hon som i slutändan är den som är ansvarig för att du ska få ut din innestående lön inkl semesterersättningen.

• Anonym (Ring!)

Ring igen! Såklart ska du få dina pengar.

Det kan bli strul med administrationen ibland. Jag var vikarierande arbetsledare på mitt jobb en sommar och fick då ett samtal från löneadministratören. Hon saknade uppgifter om hur mycket en viss anställd hade jobbat den senaste månaden. Denna personen råkade vara min syster, som jag mycket väl visste hade slutat några månader tidigare. För säkerhets skull ringde jag systern och kollade, och jodå hon hade fått slutlönen utbetald och allting. Det var väl någon som missat att plocka ut henne ur systemet bara.

• Anonym (otålig)

okej :)
    ja jag får ta och ringa på måndag igen då!

• Anonym (otålig)

nu äntligen har jag fått min lönespec.. lite tjat hjälpte!
    så, nu vet jag iallafall att jag hade rätt till slutlön.
    11 papp rikare tjohooo!

tack iallafall för era svar! :)

• Anonym (Ring!)
    Anonym (otålig) skrev 2011-04-14 18:27:15 följande:
    nu äntligen har jag fått min lönespec.. lite tjat hjälpte!
    så, nu vet jag iallafall att jag hade rätt till slutlön.
    11 papp rikare tjohooo!

tack iallafall för era svar! :)
    Grattis!
Svar på tråden sagt upp mig från Mc Donalds.. vartfan är min semesterersättning!?