• Anonym (orolig)

Högt kolestreol och under 30 år

Har fått veta att mitt kolesterol ligger på 8. Dvs för högt. Jag är inte fyllda 30 och har ca 10 kg övervikt.
    Varför jag kollade upp detta är för att vi har mkt hjärtsjukdomar i släkten.

Hur kan jag sänka mitt kolestrol på egen hand nu till att börja med?
    Snälla inga pekpinnar, mår SKITDÅLIGT!

• Svar på tråden Högt kolestreol och under 30 år
  • Anonym (orolig)

Ingen som har några råd?

• Anonym (orolig)

Har ingen här haft högt kolesterol??

• Anonym (t)

Hej!

Förstår om du mår dåligt, men se det såhär istället: vilken tur att du har fått reda på det, då kan du ju
    försöka ändra din livsstil så det går ner och blir bättre!

Några goda råd:
    -Undvik mättade fetter (smör, margarin osv) och byt ut mycket till olivolja, dvs vegetabiliska fetter
    - Om du röker eller snusar: försök sluta med det!
    - Rör på dig! En halvtimmes promenad några gånger i veckan gör susen. Och med tillsammans med en bra kost så kommer du så småningom att minska i vikt!
    -Ät mycket frukt och grönt!

Är du osäker så kan du ju alltid boka tid hos en dietist så kan de hjälpa dig!

Lycka till!

• hervor

Det är bra om du går ner i vikt om du har övervikt, MEN du behöver inte gå ner i vikt för att sänka kolesterolvärdet! Det viktigaste är att du drar ner på mättat fett i kosten, samt rör på dig, motion är bra för blodet / kolesterolet.

Häng inte upp dig på din vikt, den är inte så fasligt hög jämfört med många andras. Satsa istället på att ändra dina matvanor och få bättre motionsvanor. Det kan räcka för din del. 

• hervor

Om du börjar äta / leva hälsosammare och ändå fortsätter ha högt kolesterol, finns det medicinering att tillgå.

Tänk på att det finns en viss ärftlighetsfaktor när det gäller höga kolesterolvärden. Det är alltså inte BARA livsstilen som påverkar, även om den spelar stor roll. 

• Anonym (orolig)

Tack snälla för era svar!

Jag kan tänka mig att det är ärfligt i mitt fall, har 2 nära anhöriga som dött i hjärtinfarkt som haft höga kolesterolvärden. Detta gör mig sååå orolig, har fått sådan dödsångest. Känner att detta med min värden har påverkat oerhört. Vet inte hur länge jag haft höga värden och hur mkt det påverkat.

Hur farligt är det att gå runt med höga kolestreolvärden i min ålder? (29 År)
    Jag har börjat mitt "nya liv" direkt jag fick veta, nu bir det nya kostvanor, promenader och träning. Ska försöka få bort 10 kg så får det bli en bonus till ett bättre liv!

• Anonym (orolig)

Puff.
    Hur snabbt kan man sänka sitt kolesterol? Har gått 3 v nu och jag ska och ta nya blodprovet om 12 dagar.
    Tänker på vad jag äter och promenerar ca 5* 45 min i veckan.

• Anonym (orolig)

Måste bara meddela att jag lyckas sänka kolesterolet från 8.4 till 7.0 på 1 månad så det är på rätt väg nu!!

• Anonym (ssk)

Ny forskn visar att högt kolesterol inte utgör ökad risk för hjärt kärl sjd. Jag blev glad då även jag haft högt. Ej överviktig men glad i fet o mkt mat

• Anonym (orolig)
    Anonym (ssk) skrev 2011-05-04 22:44:05 följande:
    Ny forskn visar att högt kolesterol inte utgör ökad risk för hjärt kärl sjd. Jag blev glad då även jag haft högt. Ej överviktig men glad i fet o mkt mat
    Det låter ju bra! Men undra hur mkt man ska tro på all forskning eftersom det kommer nya rön hela tiden...
  • Anonym

Jag fick högt kolesterol under 30 år av p-pillret Yasmin. Det försvann när jag slutade ta det. Bara ett tips. Och ja, läkare bekräftade att Yasmin var boven. Står även i biverkningarna.

• Anonym

Minns inte namnet men det finns något namn för ärftligt högt kolesterolvärde. Familjärt nånting tror jag...tror alltid man ska medicinerna om man har det.

Svar på tråden Högt kolestreol och under 30 år