• Fluffig

Borgerlig vigsel, hindersprövning, skatteverket. Nån som vet?

Ja för att inte göra det alldeles för långt.

När man ska gifta sig så måste man ju genomgå hindersprövning. Och papper fixar man från skatteverket.. Så långt är allt bra.

Men sen är det en liten grej som blir knepig. När man skickat in pappret och ska få svar. Hur gör man då om man inte vill att det ska komma till den enes adress utan kanske så man kan få hämta ut det nånstans? Alltså man får ju nåt sånt där vigselbevis. Men det får liksom inte komma till bådas adresser. Kan man då göra så det kommer nån annanstans. Hur tar jag reda på det?

Btw. Visste inte vart jag skulle lägga tråden =S

• Svar på tråden Borgerlig vigsel, hindersprövning, skatteverket. Nån som vet?
  • Thursday

Menar du svaret på hindersprövningen? Eller papper från vigselförrättaren? Eller om man får en bekräftelse från Skatteverket?

• Fluffig

Svaret på hindersprövningen.. Man skickar ju in det till skatteverket och så tar det mellan 1-3 veckor så ska man få ett svar i brevlådan.. Men om det inte får komma i brevlådan till en av personerna det handlar om. Hur gör man då?

• ingensignatur

Fråga på skatteverket? :)

• Fluffig

Jo men jag vet inte vart man hör av sig. Det ska gå att maila dit. Men vet inte vilken mail.. Fanns olika alternativ, men det stod typ om skatt, folkbokföring osv. =S

• Miss Cee

Vet ju inte riktigt vad du är ute efter... men en hindersprövning måste undertecknas av båda personerna innan den skickas in. Så man kan inte begära hindersprövning i smyg för att fixa ett "överraskningsbröllop" och typ överraska sin käresta ;)

Om sen de som begärt hindersprövning bor på olika adresser så skickas det en till var adress. Den möjlighet jag ev kan se är om man går till ett skattekontor och lämnar in blanketten för hand så att säga. Om de då kan godkänna och ge er svar direkt medan ni väntar så kan ni ju få med er svaret i handen när ni går och de slipper skicka ut något. Men jag vet inte om de gör sådant direkt eller om de lägger det på hög och skickar ut oavsett om ni kommer in.

Så ring och fråga om ni kan få det direkt i handen om ni gör ett personligt besök på skattekontoret.

• sunatet

Nej, de skickar inte automatiskt till bådas adresser. Man får välja vem som ska ta emot det. Dock måste det tas emot på den enes folkbokföringsadress, andra alternativ finns inte.

Frågan är ju varför det inte får komma till någon av adresserna. Låter som att ni sysslar med någonting fuffens. 

• Miss Cee
    sunatet skrev 2011-04-02 00:07:03 följande:
    Nej, de skickar inte automatiskt till bådas adresser. Man får välja vem som ska ta emot det. Dock måste det tas emot på den enes folkbokföringsadress, andra alternativ finns inte.

Frågan är ju varför det inte får komma till någon av adresserna. Låter som att ni sysslar med någonting fuffens. 
    ok. När vi gifte oss så fick vi informationen att det skickades till bådas om man inte bodde ihop. Men det kanske har ändrats på en del rutiner vad vet jag :)
  • Fluffig
    sunatet skrev 2011-04-02 00:07:03 följande:

Av vilken anledning det inte får komma till den enes adress är inte viktigt för utomstående att veta. Fuffens.. Nää.. Det angår bara inte andra.
  • Fluffig
    Miss Cee skrev 2011-04-01 22:06:27 följande:
    Vet ju inte riktigt vad du är ute efter... men en hindersprövning måste undertecknas av båda personerna innan den skickas in. Så man kan inte begära hindersprövning i smyg för att fixa ett "överraskningsbröllop" och typ överraska sin käresta ;)

Om sen de som begärt hindersprövning bor på olika adresser så skickas det en till var adress. Den möjlighet jag ev kan se är om man går till ett skattekontor och lämnar in blanketten för hand så att säga. Om de då kan godkänna och ge er svar direkt medan ni väntar så kan ni ju få med er svaret i handen när ni går och de slipper skicka ut något. Men jag vet inte om de gör sådant direkt eller om de lägger det på hög och skickar ut oavsett om ni kommer in.

Så ring och fråga om ni kan få det direkt i handen om ni gör ett personligt besök på skattekontoret.
    Helt enkelt hur man gör för att vigselbeviset (svaret på hindersprövningen) INTE ska komma till den enes adress. Anledning till det är personligt, men att båda skriver under vet jag.

Får prova att ringa på måndag.
  • Jiinii
    Fluffig skrev 2011-04-02 11:06:15 följande:
    Helt enkelt hur man gör för att vigselbeviset (svaret på hindersprövningen) INTE ska komma till den enes adress. Anledning till det är personligt, men att båda skriver under vet jag.

men om personen vet vad det är som kommer från skattverkt kan väl hen ta vara på sin post inte öppnar någon annan post
  • Mrs Moneybags

Det är väl bara att den som bor där dit posten inte får komma stannar hemma den dagen brevet kommer och tar emot posten själv om han/hon delar lägenhet med någon som är nyfiken av sig.

Dessutom står det ju inte HINDERSPRÖVNING på kuvertet, det står väl bara namn och adress och att det kommer från skatteverket.

Man får väl hoppas att folk inte öppnar andras post? 

• Mrs Moneybags

Eller flytta ihop före bröllopet?
    Kan ju vara en idé, ni kanske ändå ska bo ihop nu när ni snart är gifta?
    Smart att spara lite pengar inför bröllopet också.  

• Miss Cee
    Fluffig skrev 2011-04-02 11:06:15 följande:

Personligen struntar jag i vad ni har för anledning. Det är bara svårt att ge ett vettigt svar när man inte vet exakt vad problemet är...
  • Fluffig

Vi kallar dom X och Y.

X och Y har ett förhållande som inte gillas av Y:s familj.
    Båda är myndiga, men pga att Y har sin religion som säger att de inte får vara med varandra
    utan uppsyn så måste de smyga med att träffas. Ett äktenskap skulle då kunna hjälpa dem att få leva
    tillsammans utan att Y går emot sin religion eller sina föräldrar.

Av den anledningen får inte svaret komma i brevlådan till Y, för Y vill inte att det ska ställas massa frågor
    eller att det ska gå fram till föräldrarna. Det är något Y vill kunna ta itu med när allt är klart.

Jag försöker bara hjälpa dem att hitta lösning på sina problem då det tär på dem båda att inte kunna få
    leva tillsammans som ett normalt par.

Men som nån sa så får jag kontakta skatteverket och fråga om det går att reda ut saken på ett sätt som
    blir bra för alla.

De som har gett mig lite svar och som verkat vettiga, får jag tacka så mkt för.

• sunatet

Gå till skatteverket, där kan man fylla i blanketten. När jag gjorde det för två år sedan kunde man skriva där vem brevet skulle komma till. Tror det ser likadant ut nu.

Svar på tråden Borgerlig vigsel, hindersprövning, skatteverket. Nån som vet?