crazy mom skrev 2011-04-01 22:56:31 följande:
www.plantasjen.no/sv/Produkter/Jord-och-godse.../
www.blomsterlandet.se/
Men man får ju klura lite på vad man vill uppnå med sitt odlande och hur man ska förvara dom... Göra en stategi helt enkelt. Jag hatar att vattna så hemma hos mig finns i princip bara tjockbladiga växter som är tåliga och bra på att binda vätska tex aloe vera. (sen är dom bra om man skadar sig)
Utomhus har jag en helt annan strategi och får anpassa mig efter vad jag odlat. Häcken vill ha särskilda små gödningskulor, rabatterna där jag odlat jordgubbsplantor vill ha smaskig jord samt att jag vattnar med extra näring då och då. Blommorna i krukorna vill ha lecakulori botten, sen blomjord och underhållas med näring och vatten för att må bäst.
Sen ska man ju ta hänsyn till läge och sol också när man planterar och förvarar växter och blommor...
Vad har du för stratagi med dina odlingar? Vad har du redan nu?
Jag har mest satt krukväxter, har ej tillgång till trädgård. Strategin är att få ihop lite shit att ha på balkongen i sommar. Min granne verkar vara en riktig blomnörd, så jag tänkte bräcka den stackaren i år med en prunkade balkong. Jag har inhandlat massa grejer på Blomsterlandet, bla ett sånt där miniväxthus i plast, småkrukor att driva upp småplantor med, lite större krukor i plast och keramik (spelar det nån roll? :S ). Har också en sån där blomlåda, men får kolla upp vilka av mina växter som kan trivas i den.
Jag har satt bla lite ettåriga blommor, men också några kryddväxter såsom Chilipeppar. Kaktusarna kan man ha på vintern också (inomhus) resonerade jag. Än så länge är det dock dött i jorden i alla mina krukor.
Så lecakulor i botten -> blomjord -> näring när det växt lite?