• ToK

IKEA med bärsjal?

Jag skulle vilja gå till IKEA och har ingen egentlig lust att ta med vagnen eftersom det blir så himla bökigt!

Är det någon som varit en vända på IKEA med bara bärsjal och utan vagn? Hur gick det?
    Funderar lite på temperaturen.. Jag har ingen bil utan åker kommunalt (ungefär 1 timme dit och sen 1 timme hem) och behöver såklart varma ytterkläder på bebisen. Men väl inne på IKEA vill man ju klä av lite, fungerar det smidigt i sjal?
    Helt ny i sjalanvändandet!

Tips och råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden IKEA med bärsjal?
  • Lena

Det funkar jättebra, ta en kundvagn och lägg ytterkläderna i bara

• sapo

Det funkar kanon att bära i sjal på Ikea! Har alltid gjort det med lillen, sen han blev större åker han på ryggen ist eller ibland i kundvagnen men som bebis var det alltid i sjal på magen. Som det redan skrivits, ta en kundvagn så du kan hänga av klädern i och klä inte på barnet för mycket i sjalen. Har du bärjacka/väst? Eller annan tröja/jacka som går runt er båda? Det tycker jag är det bästa , för dels får man värmen av varnadra och delar man jacka blir det mysigare och varmare.

♥ Freja -06 ♥ Tor -08 ♥
  • Discostella

Har haft lille mannen i sjal på Ikea flera gånger. Hade jag åkt kommunalt skulle jag haft honom i sjalen i innekläder och sen tagit på mitt bärskydd utanpå (otroligt bra grej om man har sjal). Eller så ta en stor jacka och knäpp om er bägge och ta av den när ni kommer in. Eller, som sagt, ta av ytterkläderna och lägg i vagnen och stoppa barnet i sjalen igen :)

• Discostella

Man får tänka på att sjalen blir lite som ett extra plagg för barnet, och så kommer ens egen kroppsvärme till

• Lindreas

Har inte alla ikea-varuhus kundvagnar med babyskydd på liksom? I så fall kan du ju lägga ner bebisen där om det blir för varmt att bära.

• Discostella

Tydligen försvann delar av mitt inlägg (iphone-app) men ville skriva att eftersom det blir varmare med sjal kan det räcka för barnet med tjock tröja och sockor i stället för overall och det blir ju lättare att ta av.

• ToK

Massa bra tips!!
    Tror ni det funkar med den långa resan kommunalt också? :)

Jag skulle kunna ha en tjocktröja eller eventuellt min vinterjacka (lite varmt kanske) och knäppa över barnet och sen knäppa upp när vi kommer in på IKEA. Då kan man ju lätt knäppa upp på lite smått bussen också, där är det ju lite varmare än ute.

• Lindreas

Vad har du för typ av sjal? Trikå? När jag burit min grabb i sjal (även på bussen) så har han haft sina vanliga kläder plus en munktröja med luva, sockor och en tunn mössa. Sen har jag haft bärskydd eller en stor jacka som jag knäppt över honom. Nu kommer ni ju inte vara ute så mycket, gissar jag, så låt bebisen ha sina vanliga kläder på sig, plus mössa och eventuellt sockor, se till att antingen ha bärskydd eller stor jacka som du knäpper över barnet när ni är utomhus. Inne sen så tar du av dig din jacka/bärskyddet och bebisens mössa och sockor.

• sapo

Vanliga kläder på bebis plus extra sockor, mockasiner eller tossor för fötter blir ofta lite kalla i sjal. Och mössa såklart! Sen tar du din jacka runt er båda, enkelt att knäppa upp. Sen kan man ju ta med ett par lite varmare byxor och en varmare tröja OM det skulle bli jätte kallt på hemvagen tex...

Resan tror jag inte blir några som helst problem då om ni delar jacka

♥ Freja -06 ♥ Tor -08 ♥
  • ToK

Tack för tipsen!
    Jo, jag har trikåsjal. Men räknas inte sjalen som ett plagg det med? Jag menar, blir det inte lite varmt om bebisen har 2 tröjor + sjal + min jacka och sen min kroppsvärme? Eller?

Mössa och extra sockor hänger jag med på!

Helt nybörjare som sagt så ha överseende om mina frågor är dumma :)

• sapo
    ToK skrev 2011-04-02 09:23:26 följande:
    Tack för tipsen!
    Jo, jag har trikåsjal. Men räknas inte sjalen som ett plagg det med? Jag menar, blir det inte lite varmt om bebisen har 2 tröjor + sjal + min jacka och sen min kroppsvärme? Eller?

Mössa och extra sockor hänger jag med på!

Helt nybörjare som sagt så ha överseende om mina frågor är dumma :)
    Jo ta bara vanliga innekläder på bebis. Och ha med extra. Jag har bara haft innekläder då jag burit i trikå och själv har jag haft på mig en tshirt oftast under.
    ♥ Freja -06 ♥ Tor -08 ♥
  • ToK

Tack! Jag är så tacksam över alla svar och alla tips!
    Det ska bli spännande! Skulle verkligen vilja kunna använda sjalen mer än vagnen, måste bara bli lite mer säker på det hela först.
    Jag måste lära mig att spänna åt sjalen medan den sitter på ifall hon skulle glida ner lite, men jag övar och övar om dagarna. Har bara haft sjalen i 3 dagar men vi använder den typ jämt och jag är förälskad i den!

• Discostella

Kul! Lycka till! Och jag håller med sapo: bara innekläder på bebis + mössa, halsduk (om det behövs så det inte drar vid nacken) och sockor/tossor. Fortsätter du trivas med sjalen rekommenderar jag verkligen ett bärskydd! Det gör att man inte behöver knäppa sin egen jacka över (blir svårt när barnet blir större) och skyddar mot väder och vind :)

• Alexe

Ett annat tips, som du kanske redan funderat ut själv, är att packa väldigt få skötgrejor i jackfickor eller ryggsäck. Jag brukar bli sjukt störd på att ha en väska över axeln när jag bär, den halkar av och blir tung och bökig. Annars är det ju oslagbart att bära när man är i affärer eller bland mycket folk, får lite panik på vagnen numer.

• Lindreas

Om du har en kräkbebis så rekommenderar jag att du packar ner en extra tröja åt dig själv också...

Svar på tråden IKEA med bärsjal?