• josse1

min katt "nyser"

min åtta åriga hankatt. han är utekatt. det låter som han nyser. jag har aldrig hört det hos honom förr. är det någon som har någon aning om va detta är? och vad det kan bero på?

• Svar på tråden min katt "nyser"
  • Fendi

Gör han det straxt efter han ätit eller druckit kan det vara mask i magen  =)

• MammaTillDomFinaste
    Kattsnuva (felin influensa) är den vanligaste virussjukdomen hos katt.
    Symtom: Katten får feber, den nyser och nos och ögon rinner.
    Behandling: Normalt klarar kattens immunförsvar av en influensa, men en gammal katt eller en katt med nedsatt immunförsvar kan påverka hur väl katten klarar av influensan. Vaccin finns mot kattsnuva.

info: http://www.katterian.se/halsa.asp
    ♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • josse1

hur vet man om han har feber? han har varit lite rinnig i ögonen. tack för svaret

• josse1
    Fendi skrev 2011-04-01 23:15:49 följande:
    Gör han det straxt efter han ätit eller druckit kan det vara mask i magen  =)
    jag har precis behandlat mot mask, så jag hoppas att han inte det igen.
  • MammaTillDomFinaste

tar tempen. ta en vanlig rump temp, smörj med glidmedel eller en salva så att den glider utan att göra ont. ta tempen i rumpan. är han vaccinerad? anars är de troligt. hur är allmäntillståndet? äter/dricker? sover mycket? det står ju att en normal katt ska klara sej igenom det, 8 år är ju inte gammalt för en katt! 

♥ Kineserna Nova & Buddha, Sibiriska katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • SusanneMagnus

Min mammas katt nyser, han är allergisk mot...hör på det här, pälsdjur och har astma. Han får en spruta av veterinären ca 1 gång/år och då är han helt symtomfri under den perioden :)

• Fendi
    josse1 skrev 2011-04-01 23:26:42 följande:
    jag har precis behandlat mot mask, så jag hoppas att han inte det igen.
    Har du nyss behandlat mot mask borde det ju inte vara det...  kattsnuva låter väl mer troligt som jessiac123 anade

Hoppas du snart får ording på kissen =)
  • josse1
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-04-01 23:28:35 följande:
    tar tempen. ta en vanlig rump temp, smörj med glidmedel eller en salva så att den glider utan att göra ont. ta tempen i rumpan. är han vaccinerad? anars är de troligt. hur är allmäntillståndet? äter/dricker? sover mycket? det står ju att en normal katt ska klara sej igenom det, 8 år är ju inte gammalt för en katt! 
    äter, dricker och mår bra. sambon trodde det var jag som nyste=) hoppas han blir bra snart
    tusen tack för alla svar
  • josse1
    SusanneMagnus skrev 2011-04-01 23:33:26 följande:
    Min mammas katt nyser, han är allergisk mot...hör på det här, pälsdjur och har astma. Han får en spruta av veterinären ca 1 gång/år och då är han helt symtomfri under den perioden :)
    men hur gulligt är inte det? en katt som är allegisk mot päls, hihi
Svar på tråden min katt "nyser"