• Anonym

Mögelfläckar på kläder

Jag tog ner en låda med barnkläder från vinden idag och upptäckte svarta fläckar på några plagg som luktade mögel.. Går detta att få bort på något vis eller är det bara att kasta? De kläder som inte hade fläckar luktade lite men åkte in i tvättmaskinen och verkar vara okej nu. Är det okej att använda eller kan det finnas skadliga partiklar kvar i dem ändå?
    Om jag får bort fläckarna från de andra kläderna och lukten försvinner är det okej att använda dem då?

Det är en bebis på ett halvår som ska ha kläderna och jag vill inte riksera att han får någon allergi eller något.

• Svar på tråden Mögelfläckar på kläder
  • Anonym

Ingen som är vaken som vet?

• Tazzme

Du kan ju testa att tvätta kläderna, men tyvärr brukar inte mögelfläckar gå bort i tvätten Rynkar på näsan

Dessutom har jag hört att det också finns en risk att möglet fortfarande är lever även efter en tvätt och kan börja växa pånytt. Men det har jag nog dock aldrig varit med om själv. Men om kläderna inte är så förstörda att du tycker att du ändå kan använda dom, trots fläckar, och vill undvika att möglet ev. sprider sig, så kan du kanske försöka lägga dom i blöt i ättika innan tvätten. Tycker väl att det borde ta kol på möglet. Men det tar nog inte bort fläckarna det heller.

Tror inte att det finns någon risk med allergier el. etc. om du väljer att använda kläderna!

• Anonym
    Tazzme skrev 2011-04-02 06:06:59 följande:
    Du kan ju testa att tvätta kläderna, men tyvärr brukar inte mögelfläckar gå bort i tvätten Rynkar på näsan

Dessutom har jag hört att det också finns en risk att möglet fortfarande är lever även efter en tvätt och kan börja växa pånytt. Men det har jag nog dock aldrig varit med om själv. Men om kläderna inte är så förstörda att du tycker att du ändå kan använda dom, trots fläckar, och vill undvika att möglet ev. sprider sig, så kan du kanske försöka lägga dom i blöt i ättika innan tvätten. Tycker väl att det borde ta kol på möglet. Men det tar nog inte bort fläckarna det heller.

Tror inte att det finns någon risk med allergier el. etc. om du väljer att använda kläderna!
    Tack för ditt svar! Det kanske är bäst ändå att slänga de kläder som fick fläckar. Men de plagg som bara legat i samma kartong där lukten försvann efter tvätt känns kanske okej då. Jag vill inte riskera att det är levande mögel kvar på de kläderna han ska ha på sig :/
Svar på tråden Mögelfläckar på kläder