• Anonym (Smärtkroppen)

Ständig värk och smärta, orkar inte

Jag ha r bara så jävla ont i hela kroppen hela tiden, det värker om jag är stilla, det värker ännu mer om jag rör på mej och vrst när jag umgås med mina barn och försöker leka med dom, gå ut, bära, lyfta, sitta på golvet, ligga och amma... När familjen går ut på promenad eller för attt leka är jag inne och gråter.
    Jag vet inte vad det är för värk, det känns som om den sitter i både muskler och leder och ligament, jag stel som en nittiåring och går upp i vikt för att jag inte orkar röra mej. Jag är egentligen en fysisk person som helst gör fysiska saker, har jobbat som ridlärare, skogsarbetare, trädgårdsarbetare mm, det är sånt jag gillar. Men nu vill jag inte ens gå till lokala ICA och handla för att det gör ont. Jag vill inte umgås med mina barn. Jag vill inte äta för jag går upp i vikt. Jag vill inte nåt längre och är så himla deprimerad.
    Jag ammar en två månaders bäbis och äter alvedon ibland, men jag vill inte äta medicin på grund av amningen. Jag tänker att när maningen är klar ska jag gå till en läkare och be att få elefantpiller mot värk, skit i biverkningarna.
    Jag blev påkörd av en bil för tretton år sen och krossade knäna och fick en whiplash, tror det började då med att jag rör mej lite fel, spänner fel muskler osv och så blir det värre och värre. Jag har inte direkt problem med whiplash längre, och kan gå någolunda normalt, utåt ser man troligen inget. Men jag känner mej som en stor värkande inflammation hela jag och jag orkar inte ha det såhär.
    Jag har ingen aning om vad jag vill med trden, jag vill nog bara skriva av mej.

• Svar på tråden Ständig värk och smärta, orkar inte
  • Anonym (Fibbro)

Skulle ju kunna vara fibromyalgi du drabbats av. Rätt vanligt efter andra skador. Du borde hur eller hur gå på v.c för remiss till smärtklinik. Fibbro syns inte på några prover,men är en kriteriediagnos så om flera symtom stämmer plus att du har ont i de flesta triggerpunkter så får man den diagnosen. Tveka inte-ring snart!

• Anonym (Smärtkroppen)
    Anonym (Fibbro) skrev 2011-04-02 17:25:40 följande:
    Skulle ju kunna vara fibromyalgi du drabbats av. Rätt vanligt efter andra skador. Du borde hur eller hur gå på v.c för remiss till smärtklinik. Fibbro syns inte på några prover,men är en kriteriediagnos så om flera symtom stämmer plus att du har ont i de flesta triggerpunkter så får man den diagnosen. Tveka inte-ring snart!
    Men går det att göra nåt åt fibromyalgi? Jag trodde de skrattade åt de patienterna och sa åt dem att ta en alvedon.
  • Anonym (Fibbro)
    Anonym (Smärtkroppen) skrev 2011-04-02 19:28:14 följande:
    Men går det att göra nåt åt fibromyalgi? Jag trodde de skrattade åt de patienterna och sa åt dem att ta en alvedon.
    Det går inte bota,men det går lindra-och lära sig leva med. Ingen skrattar åt en idag,det var typ 20  år sen det kallades "sveda-värk-bränn-kärring". Men det kan vara lite svårt att få diagnos beroende på vilken läkare man träffar på. Därför är smärtklinik alt. reumatologen bäst. Jag har svårt fibbro och är sjukpensionär sen många år,men många kan jobba litegrann med anpassat liv.
    Värme,vila,"lagom" träning,värktabletter,TNS,varma bad kan lindra.
  • Anonym (Smärtkroppen)
    Anonym (Fibbro) skrev 2011-04-03 17:28:51 följande:
    Det går inte bota,men det går lindra-och lära sig leva med. Ingen skrattar åt en idag,det var typ 20  år sen det kallades "sveda-värk-bränn-kärring". Men det kan vara lite svårt att få diagnos beroende på vilken läkare man träffar på. Därför är smärtklinik alt. reumatologen bäst. Jag har svårt fibbro och är sjukpensionär sen många år,men många kan jobba litegrann med anpassat liv.
    Värme,vila,"lagom" träning,värktabletter,TNS,varma bad kan lindra.
    Jag har drömt mardrömmar hela natten om fibromyalgi, var inne på förbundets hemsida och läste - vilket helvete. Jag ska ringa VC i morgon och påbörja nån slags utredning. Men räcker det inte att de kollar de där triggerpunkterna?
  • Anonym (Smärtkroppen)
    Anonym skrev 2011-04-02 12:13:45 följande:
    KRAM!
    Tack!
  • Anonym (Fibbro)
    Anonym (Smärtkroppen) skrev 2011-04-03 18:43:18 följande:
    Jag har drömt mardrömmar hela natten om fibromyalgi, var inne på förbundets hemsida och läste - vilket helvete. Jag ska ringa VC i morgon och påbörja nån slags utredning. Men räcker det inte att de kollar de där triggerpunkterna?
    Det är ingen ide´ ta ut nåt i förskott innan du ens vet vad du lider av-om du lider av nåt speciellt ö.h.t eller bara sviter.
    För att få diagnos måste man kolla allt som går kolla-blodprover,känna på kroppen,triggerpunkter,sjukdomshistorik och utesluta allt annat än fibbro och kolla hur många symtom man har som stämmer på just fibbro-eller annan sjukdom. Det går inte bara trycka lite och säga att man har fibbro. Det är alltid bättre få en diagnos än att gå hemma och undra! Efter utredning och diagnos kan du ju sen få adekvat hjälp. Fibbro är ingen dödsdom. Jag lever ett "bra" liv,jag tänker sällan på mitt funktionshinder-som jag väljer att kalla det för den har ju satt ner min funktion- utan gör så gott jag kan. Viktigast är att prioritera! Jag kan välja att jobba i trädgården lite en dag för att nästa ligga på soffan nästan hela dagen och ha svinont bara för att det gör mig själsligt gott. Trista saker som bara ger mig mer värk skiter jag helt i!
Svar på tråden Ständig värk och smärta, orkar inte