• Isalel

Normal biverkan med total personlighetsförändring efter 18-månaderssprutan?

Dottern fick sin spruta förra måndagen och den här veckan har inget varit sig likt!
    Hon gråter och skriker tröstlöst i omgångar på dagarna, är jätteorolig och vaknar och gråter på nätterna?? Snudd på ingen aptit alls har hon heller...

Känner inte alls igen henne. Man får inte röra henne heller knappt när hon är så arg!? Har haft feber i tisdags och igår men det har gått över utan alvedon...Någon mer som känner igen det här och isåfall när sjutton det kan gå över?
    Inte kul för henne att vara så ledsen och arg.

• Svar på tråden Normal biverkan med total personlighetsförändring efter 18-månaderssprutan?
  • GrodanHopp

Självklart så är kan sprutan inte orsaka en personlighetsförändring!!! Det kan du väl ändå inte tro?

• Pellinell

Ingen aning men visst är det läskigt att blotta misstanken ens finns. Jag låter inte mina barn ta MPR förrän de är 6, just för att slippa alla misstankar om att man ger den i en känslig tid. Men det är nog ingen fara, de brukar ju reagera lite på sprutan.

• HonSomVet
    GrodanHopp skrev 2011-04-02 13:06:25 följande:
    Självklart så är kan sprutan inte orsaka en personlighetsförändring!!! Det kan du väl ändå inte tro?
    Olika biverkningar finns väl alltid? Det finns även säkert risk för allvarliga biverkningar, även om risken är minimal. Och inte att förglömma, vi är alla olika människor, dvs vi reagerar ofta olika på samma substanser.

Dock verkar det ju snarare vara något som stör TS dotter. Och att hon därför är arg och ledsen. Hon kanske har fått ont i kroppen av det? Eller att kroppen inte känns helt okej och hon kan inte förklara det och blir orolig och ledsen och arg istället.
  • Isalel
    GrodanHopp skrev 2011-04-02 13:06:25 följande:
    Nej det kanske var dumt uttryckt med personlighetsförändring, men hon är sig inte alls lik, får affektutbrott och blir stel som en pinne, vaknar flera gånger per natt, är otröstlig, ingen aptit och massa sådant som jag inte känner igen. Men det har du rätt i det var dumt uttryckt, men det jag menar är att hon inte "sig själv" och att jag inte känner igen beteendet.
  • vittra

Tycker snarare det låter som 18-månadersfasen och inte någon märklig biverkning av en vaccin. Vaccinet orsakar naturligtvis inte personlighetsförändringar... affektutbrott är verkligen klassiskt i den här åldern. Ett sammanträffande bara att det eskalerade just i samband med vaccinet.

• vittra

Oj, kan visst inte stava idag "en vaccin" haha
    Jaja ni förstår väl vad jag skriver ändå

• HonSomVet
    vittra skrev 2011-04-02 13:37:57 följande:
    Tycker snarare det låter som 18-månadersfasen och inte någon märklig biverkning av en vaccin. Vaccinet orsakar naturligtvis inte personlighetsförändringar... affektutbrott är verkligen klassiskt i den här åldern. Ett sammanträffande bara att det eskalerade just i samband med vaccinet.
    Fast man kan ju inte per automatik förutsätta att det är ett sammanträffande. Lika lite som man per automatik kan säga att det är orsakat av vaccinet.
  • vittra
    HonSomVet skrev 2011-04-02 13:45:55 följande:
    Fast man kan ju inte per automatik förutsätta att det är ett sammanträffande. Lika lite som man per automatik kan säga att det är orsakat av vaccinet.
    Eftersom det är ett beteende som hör till åldern så jo, det tycker jag verkligen. Det hör till deras utveckling!
  • HonSomVet
    vittra skrev 2011-04-02 13:53:26 följande:
    Eftersom det är ett beteende som hör till åldern så jo, det tycker jag verkligen. Det hör till deras utveckling!
    Ja, men nu råkade det sammanfalla med sprutan, och därför kan du inte dra sådana klara slutsatser.

Alla barn beter sig inte på samma sätt även om det finns likheter i barns utveckling.

Men kan du med 110% säkerhet garantera TS att det är ett sammanträffande, en åldersfas som råkade infalla precis samtidigt som sprutan, så visst, men det får stå för dig.
  • Isalel

Ja det kan lika gärna vara vaccin som utvecklingsfas, men nedrans vad jobbigt det är att inte kunna hjälpa :(

Fick iallafall komma till jouren nu ikväll för att utesluta att något annat var fel, och hon hade en öroninflammation som var på gång, men vi ska försöka behandla med alvedon och ipren och se om det ger med sig till på måndag! Då tyckte läkaren att jag skulle kontakta BVC om biverkningarna för dom var inte så pålästa om just dom, men efter lite eftersökning här på fl så finns det iallafall fler som fått oroliga barn, och på fass så står det lite om just insomnia, oro och oförklarligt gråt så där känns det som det stämmer! Men får som sagt höra med BVC igen på måndag!

• Cecci78

efter den sprutan fick min son också jättedålig aptit o han är nu över 6 år och vi har haft jätteproblem med maten sedan dess, kan ju vara ett sammanträffande, jag är inte alls påläst på det med vaccinbiverkningar men én del hävdar ju att de inte alls vaccinerar pga alla biverkningar vi inte vet om

• vittra
    Isalel skrev 2011-04-02 19:15:00 följande:
    Ja det kan lika gärna vara vaccin som utvecklingsfas, men nedrans vad jobbigt det är att inte kunna hjälpa :(

Fick iallafall komma till jouren nu ikväll för att utesluta att något annat var fel, och hon hade en öroninflammation som var på gång, men vi ska försöka behandla med alvedon och ipren och se om det ger med sig till på måndag! Då tyckte läkaren att jag skulle kontakta BVC om biverkningarna för dom var inte så pålästa om just dom, men efter lite eftersökning här på fl så finns det iallafall fler som fått oroliga barn, och på fass så står det lite om just insomnia, oro och oförklarligt gråt så där känns det som det stämmer! Men får som sagt höra med BVC igen på måndag!
    Jo dessa biverkningar fick vi veta om på bvc också och framförallt oförklarligt gråt tror jag var rätt vanligt. Men det är ju ett ganska stort steg mellan kortvariga biverkningar av det slaget och att börja tala om en total personlighetsförändring! Däremot sker ju helt klart en personlighetsförändring kring 1½ år eftersom det är en mycket omfattande utvecklingsfas då. Sen om man hellre väljer att dra kopplingar till vaccinet och beskylla åldersrelaterade beteenden på det, eller om man hellre väljer att skylla även eventuella biverkningar på utvecklingsfasen, det får väl stå för var och en. Det är fortfarande fakta att barnet förändras mycket i den här åldern och barnet är ju på väg att utveckla ett själv vilket naturligtvis innebär stora förändringar i hela barnets personlighet.
  • vittra

Förövrigt så påverkar ju förmodligen öroninflammationen också mycket, mer eller mindre alla barn blir ju skrikiga när de har ont i öronen och även att det påverkar aptiten negativt.

Några mängder av biverkningar som "vi inte vet om" existerar naturligtvis inte, om man inte ska börja dra upp en massa konspirationsteorier som inte har något som helst vetenskapligt stöd såklart. Men de som struntar i att vaccinera enligt vårt vaccinationsprogram är ofta inte särskilt kritiska när de läser på internet utan tror på allt de läser utan att kolla upp referenser och källor.

• Isalel
    vittra skrev 2011-04-03 16:54:05 följande:
    Jo dessa biverkningar fick vi veta om på bvc också och framförallt oförklarligt gråt tror jag var rätt vanligt. Men det är ju ett ganska stort steg mellan kortvariga biverkningar av det slaget och att börja tala om en total personlighetsförändring! Däremot sker ju helt klart en personlighetsförändring kring 1½ år eftersom det är en mycket omfattande utvecklingsfas då. Sen om man hellre väljer att dra kopplingar till vaccinet och beskylla åldersrelaterade beteenden på det, eller om man hellre väljer att skylla även eventuella biverkningar på utvecklingsfasen, det får väl stå för var och en. Det är fortfarande fakta att barnet förändras mycket i den här åldern och barnet är ju på väg att utveckla ett själv vilket naturligtvis innebär stora förändringar i hela barnets personlighet.
    Nej absolut, det skrev jag lite tidigare också att det var dumt att uttrycka att det var en total personlighetsförändring eftersom den inte pågått ens en vecka ;) Var bara väldigt frustrerad när jag skrev!
    Sen är den här åldern är absolut hemsk för dom små stackarna, särskilt för min som snackar och snackar men ingen förstår :) Men jag har varit med om den en gång tidigare och då kom det inte lika plötligt och lika omfattande som det varit, men nu har det lugnat ner sig!

Både i natt och idag har hon iallafall varit sig själv, verkade få ont vid lunch och fick då alvedon och blev som vanligt :) Hoppas det håller i sig så hon är pigg och glad nog för att gå till dagis imorgon!

Så jag hoppas att det var biverkan/öroninflammation som orsakade det så att det är övergående för nu iallafall, sen får jag nog tampas med både det ena och det andra affektutbrottet en tid framöver ändå :)
    vittra skrev 2011-04-03 16:57:40 följande:
    Förövrigt så påverkar ju förmodligen öroninflammationen också mycket, mer eller mindre alla barn blir ju skrikiga när de har ont i öronen och även att det påverkar aptiten negativt.

Några mängder av biverkningar som "vi inte vet om" existerar naturligtvis inte, om man inte ska börja dra upp en massa konspirationsteorier som inte har något som helst vetenskapligt stöd såklart. Men de som struntar i att vaccinera enligt vårt vaccinationsprogram är ofta inte särskilt kritiska när de läser på internet utan tror på allt de läser utan att kolla upp referenser och källor.
    Nej jag litar på det svenska vaccinationsprogrammen och mina inlägg var ingen kritik mot vaccinet, min nästa kommer också få det, för att jag tycker att sjukdomarna och de följder dom kan ge är otäckare än vaccinet.
  • 25April19

Hej TS!

Jag vet att det är en gammal tråd, men jag undrar hur det gick för din dotter? Vi är i exakt samma situation med vår son just nu, och är både ledsna och oroliga. Tacksam om du har möjlighet med återkoppling!

• Olivia95

Hej! Jag är inte TS, men har precis gått igenom detta med min son som är snart 22 månader. 18månaders fasen kom samtidigt som vaccinationen. Nattskräck, dålig sömn, extrema utbrott. Kände inte igen min son. Men efter 2 månader hade de gått över och han är numera sitt gamla jag ???? hoppas det ordnar sig för er också!

• Elisa1990

Alla får ju själva ta ställning gällande vacciner, men rekommenderar alla att läsa på innan. Det finns böcker att beställa. Det finns vissa vacciner jag inte skulle låta mitt barn ta tex.

Svar på tråden Normal biverkan med total personlighetsförändring efter 18-månaderssprutan?