• Bosan

Problem med bihålorna under graviditeten

Jag är gravid i vecka 23 och har efter en långdragen förkylning med bihålebesvär nu tillfrisknat från själva förkylningen men har fortfarande av och till ont i bihålorna. Jag undrar om det finns fler med samma bekymmer och om ni har något tips för att bli bättre??

Då jag inte har bihåleinflammation utan slemhinnorna "bara" är svullna har jag fått utskrivet avsvällande tabletter som funkar till viss del, men precis när jag tror att jag är helt återställd så får jag känningar igen. Varannan dag mår jag bra och varannan dag har jag så ont så jag tror huvudet ska sprängas....

Tips eller råd mottages tacksamt!!!

• Svar på tråden Problem med bihålorna under graviditeten
  • HedvigsMam

Jag har samma problem.. för mig funkar det bra med att skölja näsan med saltvatten, finns kannor på hälsokostaffärer som är gjorda för nässkölning. Det blev värre dom första två dagarna men sen släppte det nästan helt.. :)

• Sthlm74

Prova även kortisonnässpray (tex Rhinocort Aqua är receptfritt) för att svälla av slemhinnorna.
    Jag fick bihåleinflammation för några månader sen och blev ordinerad att först ta vanlig näspray (ett sprut i varje näsborre) då jag var väldigt täppt. Därefter tar man 2 doser kortisonnässpray i vardera näsborren. Gör detta morgon och kväll ca 2 veckor. Så fort du inte är täppt längre så slutar du med vanlig nässpray och fortsätter bara med kortisonet.

Många missar att man måste få ner den värsta svullnaden i näsan innan man använder kortisonnässpray:en för annars verkar inte kortisonet tillräckligt långt bak i näsan.

Komplettera även med att skölja näsan (som ovan skrev). Förutom  näskanna finns även nässköljare (Nasoline).

Lycka till! 

• Bosan

Tack för svar, men jag trodde inte man fick ta kortisonnässpray när man var gravid??!! Men det är alltså Ok?!

• Liniz77

Jag tar rhinocort o rinexin. Var supersvårt att sluta med rinexinen men jag drog först ner till en tablett om dagen o tar nu bara rhinocort som är långtidsverkande avsvällande. Detta får jag alltid som gravid, segt o tråkigt

• Bosan

Ok men då ska jag absolut testa med nässpray. Det har varit ganska lugnt nu de senaste två dagarna (peppar, peppar) men kommer det tillbaka så får det bli nässpray...Tack för bra tips!!

• P i x i e

Jag har astmma och mycket problem med näsan och bihålorna i vanliga fall, men nu denna graviditeten har det varit hemskt.
    Har en dotter på 1,5 och alla förkylningar hon fått har jag åkt på och så ont i bihålorna med det...
    Jag köpte en nässkölj spruta på apoteket, det är tokäckligt, men det blev jättebra och jag fick ut det som satt fast.
    Testa det innan du går på kortisonet, om du inte redan gjort det då det är ett tag sedan du skrev.

and then I told myself - of course I deserve it!
Svar på tråden Problem med bihålorna under graviditeten